Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest Birger

clutch som rister

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem med min nye 156 2,5 V6. Bilen var ny i februar og listene på feil og mangler var mildt sagt lang etter at jeg fikk sjekket bilen. Det meste er blitt utbedret på en grei måte, men clutchen er skiftet 2 ganger og skjelver fremdeles.

Problemet er først og fremst ved løsing på tomgang eller ved lite gasspådrag. Det verste er at det har utviklet seg negativt ettersom kilometerne ruller.

Nå har jeg påklaget saken for tredje gang og en representant fra importøren fortalte meg at dette var vanlig og sannsynligvis innenfor toleransegrensen. Han påsto videre at på grunn av stor motoreffekt og dreiemoment måtte det en kraftig clutch til som skal tåle dette. Nå har bilen kjørt 16000 km og jeg luer jo på hvor dette skal ende. Uttalelsene virker temmelig amatørmessig og overfladisk, synes jeg, fra en importør som sier de skal jobbe med merkebygging og tillit i markedet.

Er det noen andre som har opplevd noe lignende eller kan gi meg en forklaring på problemet?

Gode innspill taes i mot med takk.

Ps! Bilen gikk uten problemer til Arese og tilbake i sommer.

Birger

Bergen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en '00 2.5 V6 og har ikke merket noe slikt som du forklarer.

Har litt vibrasjoner (egentlig ingenting...) rundt 70 - 80 km/h - regner med at det er litt ubalanse i et hjul - blir ballansert før de kommer på igjen til neste sommer.

Har også utbedret noe mindre mangler, men slike vibrasjoner har jeg ikke merket.

Dersom du får muligheten bør du får prøvekjørt en annen 2.5 slik at du kan sammenlikne to biler.

Synes det høres meget rart ut at en skal være nødt til å godta slike vibrasjoner - spesielt dersom det blir værre etter hvert som kilometrene blir flere og flere.

Har du forsøkt å spørre andre uavhengige kompetente mekanikere?

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har snakket med flere som synes det høres rart ut. Har også prøvekjørt en del konkurerende biler som ikke har antydning til dette.

Jeg har også prøvd en tilsvarende bil hos forhandler som hadde samme symptom.

Det er jo fristende å tro at dette var et søkt eksemplar, men det blir vel for drøyt.

Uansett blir det vanskelig å tro, at dette er en "egenskap" som importøren sier, vi må akseptere.

Birger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Problemet sitter i svinghjulet. Så vidt jeg vet, har denne modellen "flytende" svinghjul. Dvs. at mellom "hjertet" og "clutchringen" på svinghjulet sitter en gummiring for å dempe vibrasjoner. Denne er i stykker og derfor får du vibrasjoner slik du beskriver. Det har altså ingenting med selve clutchen å gjøre.

JTD-motorene har samme type svinghjul og ergo samme type symptomer.

Ergo: finn ut om bilen har et slikt svinghjul (hvilket jeg er sikker på) og skift.

Dette burde de vite hos importøren, synes jeg.

Vriendlijke groetjes uit Nederland!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Har litt teknisk info om denne bilen.... ;)

Hvilken modell er det du har - kanskje jeg kan hjelpe til med å finne ut noe om det er slik "flytende" clutch på din bil.

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for gode innspill.

Bilen var ment levert i 2001, men ble forsinket til februar 02. I følge Motorforum, er dette euro 3 utgave.

Birger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...