Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
147dude

Endelig, VDC 147 virker!!!!

Anbefalte innlegg

;D

Etter bytte av ABS pumpe med ny software, fungerer endelig VDC'en på 147'en min som det skal, og alt er fryd og gammen. Heldigvis!!!

En diger takk til Motorforum ØA og Autoimport, som endelig tok meg på alvor og fikk ordnet opp i strabasene. Jeg må få si at servicen har vært upåklagelig denne gangen.

/verdens lykkeligste mann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;D

Etter bytte av ABS pumpe med ny software, fungerer endelig VDC'en på 147'en min som det skal, og alt er fryd og gammen. Heldigvis!!!

En diger takk til Motorforum ØA og Autoimport, som endelig tok meg på alvor og fikk ordnet opp i strabasene. Jeg må få si at servicen har vært upåklagelig denne gangen.

/verdens lykkeligste mann

Grattis - sikkert bra for deg...;-)

Men for oss som ikke kjører 147, men som har bil overlesset med pur kjøreglede..... 8)

Hva er VDC - skjønner at det er anti-ett-eller-annet.... :-\

(Så innlegget ditt på alfowner.com også...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tror 147 ikke er vel så overlesset med pur kjøreglede som andre Alfa'er tar du meget feil min gode mann!

VDC - Vehicle Dynamics Control er ett pro-kjøreglede verktøy i beste Alfa-stil. Dvs det er stabilitetskontroll, men det er satt opp vesentlig annerledes enn konkurrende merkers lignende programmer, bortsett fra kanskje bmw (merk små bokstaver!), som også har fått dette til på "sportsilg" vis. It's the future man, like it or not...

:P

Det fungerer slik at en computer kan bremse på hvert hjul individuelt, den kan også slakke momentet på motoren, alt for å holde bilen på veien. Men - den tillater også litt sladding, så moroen forsvinner ikke fordi...

Uansett, VDC hjelper i alle fall meg å kjøre fortere... Men så har jeg aldri lidd av noen vrangforestillinger om at hjernen min og refleksene mine er kjappere enn moderne elektronikk.. Ikke har jeg fire bremsepedaler heller, og hadde jeg hatt det ville det nok vært mer til sakde enn til hjelp, hehe.. 8);D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tror 147 ikke er vel så overlesset med pur kjøreglede som andre Alfa'er tar du meget feil min gode mann!

VDC - Vehicle Dynamics Control er ett pro-kjøreglede verktøy i beste Alfa-stil. Dvs det er stabilitetskontroll, men det er satt opp vesentlig annerledes enn konkurrende merkers lignende programmer, bortsett fra kanskje bmw (merk små bokstaver!), som også har fått dette til på "sportsilg" vis. It's the future man, like it or not...

:P

Det fungerer slik at en computer kan bremse på hvert hjul individuelt, den kan også slakke momentet på motoren, alt for å holde bilen på veien. Men - den tillater også litt sladding, så moroen forsvinner ikke fordi...

Uansett, VDC hjelper i alle fall meg å kjøre fortere... Men så har jeg aldri lidd av noen vrangforestillinger om at hjernen min og refleksene mine er kjappere enn moderne elektronikk.. Ikke har jeg fire bremsepedaler heller, og hadde jeg hatt det ville det nok vært mer til sakde enn til hjelp, hehe.. 8);D

Ja er ikke dumme de nye data maskina i bilane.

Men jeg tror jeg snart må ta deg med sideveis i gammal Alfa som trekker i rette enden ;)

Hva med is bane i vinter? ;D

Håper motoren er i gang til det og rally pigdekka er på plass 8):o

Så skjønner du snart hvorfor vi digger rwd og uten data ;D ;D ;D

Men for all del skulle gjerne hatt bilen din jeg ;D

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Men så har jeg aldri lidd av noen vrangforestillinger om at hjernen min og refleksene mine er kjappere enn moderne elektronikk...

Kan grunnen til dette være at du er fra Bergen? ;D

Den var ikke dum..... ;D

Selv bruker jeg vesentlig mindre tid om morran når jeg står opp, enn det PC'en gjør...... 8)

Forøvrig var jo VDC-forklaringa utmerket ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D

Hehe takker for alle eller mer (Lars G) eller mindre (Erik og Stian) seriøse svar... Ja, vdc er flotte greier for oss gutta som gjør unna noen mil i løpet av året. Gleder meg spesielt til å teste det i vinter på is og snø. Har ikke noe imot RWD og gammel Alfa, tvertom, kunne godt tenkt meg en gtv6 fx... Men ikke når jeg er på vei hjem fra kunde og det er midt på natten i oktober og rundt null grader, veien er våt og blank. Du har dårlig tid, er sliten og vil hjem og plutselig er det en sving som er belagt med ett herlig 1mm lag med våt is... DA er det veldig ok med litt hjelp spør du meg...

Forøvrig klar for en runde å sitte på med deg Erik, men helst i en ordentlig bil da.... Du skjønner hva jeg mener, hehe. 8)

Og Stian, såvdit jeg har skjønt ryktes vi fra repubilkken på vestkysten å være storkjeftede og arrogante, så sånn skulle man kanskje det var du som var fra Bergen, du skryter jo stadig vekk av at du er flinkere enn både ABS'er, VDC'er, Air Condition anlegg, Selespeed-systemerr, Antispinn, Cd-spiller og allslags nymotens vrøvl??? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;D

Nei, det gjør det kanskje ikke. Men mitt hovedformål med bil er å komme meg trygt OG morsomt gjennom de 25000-35000 kilometrene jeg tilbakelegger på ett år... Så sparer jeg heller den litt mer farlige kjøretreningen til banekjøringene... ;)

Ja, du er nok avslørt Stian. Du er jo mye mer bergenser enn jeg er... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D

Hehe takker for alle eller mer (Lars G) eller mindre (Erik og Stian) seriøse svar... Ja, vdc er flotte greier for oss gutta som gjør unna noen mil i løpet av året. Gleder meg spesielt til å teste det i vinter på is og snø. Har ikke noe imot RWD og gammel Alfa, tvertom, kunne godt tenkt meg en gtv6 fx... Men ikke når jeg er på vei hjem fra kunde og det er midt på natten i oktober og rundt null grader, veien er våt og blank. Du har dårlig tid, er sliten og vil hjem og plutselig er det en sving som er belagt med ett herlig 1mm lag med våt is... DA er det veldig ok med litt hjelp spør du meg...

Forøvrig klar for en runde å sitte på med deg Erik, men helst i en ordentlig bil da.... Du skjønner hva jeg mener, hehe. 8)

Må du ikke overse glisa her da det bettyr "ironi" :)

Er helt med på tanken og argumentene dine for VDC ikke no problem det er derfor jeg sier jeg skulle gjerne hatt bilen din selv ;)

Ikke umulig at det lar seg ordne serru men Alfa kommer ikke på bane før alt alr 100% også må jeg ha skilt på den.

Tenkte derfor isbane i vinter ;D

Men ærlig talt tror jeg du hadde fått deg en liten overaskelse i brun stv også ;)

Gutta i Sportsvognklubben var en smule overaska når de så hva jeg hang på rundt banen :)

Men så hører det til historien at jeg klarte og dra av banen og pynte litt på bakskjermen siste runde før jeg dro hjem :-[

Men det gror planer oppe i hode på og bytte ut bruks bilen så vi får se hva som skjer ;D

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...