Gå til innhold
Kristian V

Legge inn bilder fra nettsteder/gallerier.

Anbefalte innlegg

Tilfelle noen har behov for å lære det, kommer en kjapp og enkel innføring i hvordan!

Se bilde 1:

1. Trykk på knappen(merket med rød sirkel) for å få fram bildekoden, den dukker da opp som vist på bildet under.

2. Legg inn bildets adresse. Hvordan du finner/henter bildets adresse er vist på de to underste bildene i tråden. (Properties = Alternativer)

1_G_001.jpg

Her er hvordan man henter adressen til bildet:

1.Høyreklikk på bildet og velg Properties(eller Alternativer)

2_G.jpg

2. Merk så adressen, høyreklikk igjen og velg Kopier/Copy:

3_G.jpg

Håper det var forståelig for de fleste...  :-[

Hvis ikke, så er det bare å spørre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra! Hvis jeg skulle ha beskrevet det ville det ha blitt noe sånt

Tast hakeparentes-i-m-g-hakeparentes deretter URL'en til bildet og så hakeparentes-slash-i-m-g-hakeparentes

...så derfor setter jeg tråden som sticky. :)

Mange fotoalbum på nett viser også en lenke til bildet i en tekstboks som du kan lime inn direkte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell den er kun for ie noe som er dritt.

Firefox derimot skal en trykke høyremusetast som over men istede for properties skal en velge "copy image location"

Deretter limer du inn på samme måte som over.

Et tips til de som gjerne vil vise store bilder men som ikke vil forsøple en tråd med mye downloadtid og for store bilder for tråden osv, er og merkere bildebokse og trykke link til knappen og før inn linken til det store bildet. trykk QUOTE knappen på denne posten så vil du se kommando for eksempel.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=177&g2_serialNumber=2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell den er kun for ie noe som er dritt.

Firefox derimot skal en trykke høyremusetast som over men istede for properties skal en velge "copy image location"

Deretter limer du inn på samme måte som over.

...Eller man kan gjøre som Kristian sier og klikke "Properties" eller "Egenskaper" i menyen. Vinduet som kommer opp er litt forskjellig, men adressen er den samme.

Jungeltriks nummer to i Windows er å trippeklikke på adressen (!) for å velge hele. Siden adressene kan være lange er det ofte litt knotete å få valgt hele adressen, så da er det greit å trippeklikke. Jeg tror det skal fungere i Windows 2000 også, men det har jeg ikke prøvd.

post-11-14779319561316_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips til de som gjerne vil vise store bilder men som ikke vil forsøple en tråd med mye downloadtid og for store bilder for tråden osv, er og merkere bildebokse og trykke link til knappen og før inn linken til det store bildet. trykk QUOTE knappen på denne posten så vil du se kommando for eksempel.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=177&g2_serialNumber=2.jpg

Det var elegant!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg er det også mulig å spesifisere bildestørrelsen som skal vises, altså antall piksler i høyde og bredde. Da kan originalbildet være "kjempekolodigert", men fortsatt vises i passende størrelse her.

Både width og height må (dessverre...) oppgis, så begge deler må regnes ut for å beholde bredde/høyde-forholdet fra originalbildet. Men denne teknikken hjelper selvsagt ikke på nedlastingshastigheten, siden hele originalbildet likevel lastes ned!

Oversikt over flere kodemuligheter finnes hos simplemachines.

Det første eksemplet viser et bilde i 800x534 størrelse, mens det andre eksemplet også viser en lenke til originalbildet, altså slik som U5 foreslo:

post-496-14779319561854_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men om en har galleri hos meg så om du har et bilde i 5000x4000 så har du flere valg på størrelsen:

Helt enig - å velge bilder av "riktig" størrelse er absolutt å foretrekke! Å trikse med bildene direkte i forumkoden er bare en nødløsning, mest aktuell ved gjenbruk av andres bilder. Da er man forhåpentligvis på litt tryggere juridisk grunn enn om man kopierer bildet og endrer størrelsen. Mange profesjonelle nettsteder/fotografer tar copyright svært alvorlig...!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men om en har galleri hos meg så om du har et bilde i 5000x4000 så har du flere valg på størrelsen:

Helt enig - å velge bilder av "riktig" størrelse er absolutt å foretrekke! Å trikse med bildene direkte i forumkoden er bare en nødløsning, mest aktuell ved gjenbruk av andres bilder. Da er man forhåpentligvis på litt tryggere juridisk grunn enn om man kopierer bildet og endrer størrelsen. Mange profesjonelle nettsteder/fotografer tar copyright svært alvorlig...!

Om du ønsker så kan en få sitt eget selvlagede vannmerke på bilder som en kan bruke på mitt galleri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...