Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Rune Johan Stang

"metalltapper" på hjulnavet

Anbefalte innlegg

På min 2000 156 1.8 sitter det en spiss metalltapp på hvert hjulnav. Tappen sitter mellom 2 boltehull.

Hva er poenget med denne?

Den kan jo faktisk skrus ut.

Vil denn ha noe å si på avbalansering av nye hjul?

Håper noen har vettuge tips. :-\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blei diskutert også på det gamle forumet, for noen måneder siden. Da under betegnelsen "fnutt" om jeg husker rett.

Poenget er å få hjulet tilbake på navet i samme posisjon, ved demontering, hjulskift etc. Hensikten med dette igjen er å muliggjøre bruk av hjulbalansering på bilen (dvs balansere all roterende masse), som jo selvforklarende er bedre enn bare å balansere hjulet.

Enkelte biler har så dårlige toleranser i hjulopphenget at de er avhengige av slik balansering (les: f.eks. Peugeot 505).

Erik S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sitter der for å hjelpe til å sentrere\holde på plass bremseskivene som ellers bare holdes på plass av hjulboltene. Tappene kan fjernes eller kortes ned, hvis de kommer i konflikt med ettermonterte felger. De har

ikke påvirkning i forhold til avbalansering av hjulene.

ZAGATO

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sitter der for å hjelpe til å sentrere\holde på plass bremseskivene som ellers bare holdes på plass av hjulboltene. Tappene kan fjernes eller kortes ned, hvis de kommer i konflikt med ettermonterte felger. De har

ikke påvirkning i forhold til avbalansering av hjulene.

ZAGATO

Det er faktisk riktig som Erik s. skriver. hovedhensikten er for å få hjulet tilbake på plasse når man har balansert hele den roterende massen. d.v.s at man balanserer med hjulet montert på bilen. Dette er det ikke mange som bruker i dag, men de beste bilverkstedene har utstyr til å gjøre slik. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men Zagato har også et poeng. Skruedelen holder skiva fast i rett posisjon når hjulet er av. Mange biler har skivene festet med skrue uten "fnutt"/"tapp", slik at man ikke har mulighet til å benytte seg av balansering av hjul på bilen.

Erik S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...