Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest Stein Erik

Skiltspørsmålet

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet om det har skjedd noe i spørsmålet om det er lov å sette på små skilt foran på Alfa? Tror noen hadde søkt dep. om tillatelse til å ha små skilt?

Ser jo at enkelte kjører rundt med slike - kjører de ulovlig?

Jeg er klar over at noen få klarte å få bilen godkjent med små skilt før praksisen ble innskjerpet.

- Stein Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møter stadig Alfaer med små skilt, både 156 og Gtv.

Tror faktisk det er ganske tilfeldig hvor firkantet de er hos Biltilsynet. Hørte bl.a. om en "rund" kar hos Biltilsynet i Skien som syntes 156 måtte få lite skilt. 2-3 stykker fikk det (nye skilt med sort ramme), inntil den lokale sjefen hos B. oppdaget dette og fikk satt en stopper for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er litt opp til det enkelte biltilsyn. Jeg har fått ok på min nye Sportwagon - men takker nei fordi det blir hull i støtfangeren etter at man fjerner den større platen som er satt på i Norge.

Men når det blir 157 på meg...da blir det lite skilt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en brand new Ford Excursion Arctic truck med små skilt både FORAN OG BAK her om dagen! Må vel være muligheter da!

JEJ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er litt forskjellig praksis hos B, men dette er det faktiske regelverket de skal forholde seg til.

Dermed er det rett å slett biltilsynet som har skjerpet inn på det gamle regelverket.

Og har ikke lært seg det nye.

Vedtak om endringer i kjøretøyforskriften og forskrift om bruk av kjøretøy

Ny §39-8 skal lyde:

§39-8. Størrelse på kjennemerke

1.3 Lite, smalt kjennemerke skal være 30,3 cm bredt og 8,5 cm høyt

Ny §39-9. Type kjennemerke etter kjøretøygruppe

1. Bil skal ha store kjennemerker. De kan være smale eller høye. Lisensiert rallybil som er fritatt for engangsavgift/tilleggsavgift, skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.

Bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt. Dersom slik bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slik kjennemerke brukes der.

Nåværende §39-7 blir ny §39-10

Endringene trer i kraft fra 1. januar 2002 med unntak av §39-9 nr. 1 3. ledd som trer i kraft fra 1. oktober 2001. For biler som kommer inn under sistnevnte, vil §39-8 nr. 1.3 og 1.4 tre i kraft fra samme dato.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jeg i samarbeid med vår formann Øivind som forsøkte omgjøre vedtaket slik at små kjennemerker ble tilgjengelige for de som ønsket det.

Problemet er at bilene våre er typegodkjente!

For typegodkjente biler gjelder den kjennemerketypen som er angitt i typegodkjenningen, dvs det blir automatisk angitt i vognkortet ved registrering. For ikke typegodkjente biler legger trafikkstasjonen det inn i vognkortet etter inspeksjon, den typen kjennemerke som blir bestemt i henhold til §39-9. Alfa 147 og 156 har norsk typegodkjenningnr. over 5000 og trafikkstasjonene er instruert om å ikke tildele små kjennemerker til disse biltyper .

Importøren har også forsøkt få små kjennemerker på alfa 147 og 156. Statens vegvesen understreker at det er plass til stort kjennemerke selv uten sort brakett. Vi påpekte at mange land har små kjennemerker på disse omtalte modeller, men uten hell.

I praksiss betyr det at det bare er rallybiler, og biler som er produsert for det amerikanske markedet som kan tildeles små kjennemerker i Norge.

Som nevnt påklaget Klubb Alfa Romeo vedtaket til Samferdselsdepartementet, men fikk negativt svar. HEIA NORGE ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Trondheiem og da ifølge vår eminente forhandler er det bare å montere skiltene litt "under enhver tvil", f.eks plukke av rammen på skiltet slik at det ser litt "lærvat" ut ....kjøre seg en tur på biltilsynet (i Trondheim vel og merke) og spørre om DETTE er trafikksikkert.....Så plutselig får man bittesmå skilter.....PROBLEMET er at min støtfanger ser ut som den er skutt på med HAGLE når jeg prøver "småskilt trikset"....er det noen som har noen gode råd ang. lapping av støtfanger......forresten?????? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper at flest mulig får små kjennemerker, så hvis det er mulig sett på et! Her i Fredrikstad er det helt umulig. Vil gjerne høre om steder vi fortsatt tildeles små kjennemerker.

TROR at den eneste muligheten for omgjøring vedtak er hvis flest mulig har det. Resten av oss får vel nøye oss mes små ulovlige, men det skader ikke saken vår det heller tror jeg. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi har journalist i klubben eller "noen kjenner noen "så synes jeg det er helt topp. Jeg har ikke lovlig lite kjennemerke!

Er vel forøvrig ikke min sak og si for mye. Jeg har ikke har noen verv i klubben. Sitter på korrespondanse og litt kunnskap om emne og hjelper til hvis noen vil ta saken opp på vegne av klubben. Hvis noen vil ta det opp som privat person så gir jeg også fra meg korrespondanse hvis jeg får klarsignal fra klubben. ;D ;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er galt med normale skilt? Det er jo noe alle biler skal ha, og det har jo så absolutt en funksjon. Hva om bilen din blir stjålet, kanskje blir den fotografert i en bom eller av en boks, da er du er kanskje på sporet! ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er at alfa 147 og 156 er laget for små kjennemerke foran og lider designmessig med stort, pga sidemonteringen. Det blir faktisk montert en stor sort brakett og borret huller i støtfangeren for å kunne montere store kjennemerker her i Norge. Dette er helt på "tryne" når vi har kjennemerker som passer til avsatt plass. Sier det igjen "Heia Norge".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...