Gå til innhold
Gjest Alfanatiker

eloksering

Anbefalte innlegg

En kompis driver å "maser" på meg at om jeg vil ha eloksering så er det bare å si ifra. Og det i alle regnbuens farger...

Hva ER egentlig eloksering og hva er det godt for?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da tror jeg ikke at det heter eloksering. Det finnes jo også andre prosesser for overflatebehandling som f.eks. kromatisering (for stål).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eloksering er vel et sammendrag/miks av ordene elektrisk og oksidering. 

Tror ikke det brukes om stål, kobber, messing, men kan godt være man bruker det om magnesium?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal i "nærmeste fremtid" nå ta med meg et toppdeksel eller 2 for å teste hvordan det funker med eloksering på jobben. Bilder vil trolig bli lagt ut i denne tråden.

GLEDER MEG! ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de toppdekslene støpt? har hørt at det ikke skal funke så bra, men kan jo bli spennende å se isåfall.

Men har vel kanskje litt å si med tettheten på støypinga..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke late som jeg er spesialist, men tror støpegods krever svært eksakt kalibrering av strømmen ved elokseringen for at ikke selve godset skal spises opp i prosessen. Sikkert ikke umulig, men tipper det innebærer en lite fristende reklamasjonsrisiko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvordan kalibrerer man strømmen riktig? Er de nødt for å vite eksakt legering?

Jobber på hydro aluminium så vet det er MYE flinke folk på jobb. Men selv holder jeg til på et støperi og ikke elokseringsverkstedet, så kjenner ikke så mye til dems jobb og hva de trenger for å gjøre den rett.

Forøvrig befinner vel de som kan svare meg best på dette seg på jobb. Får se om jeg klarer å finne noen imorgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Dette var akkurat som jeg trodde. I teorien så er egentlig "ALL" aluminium støpt. Det som da er i profiler presses ut av eksempelvis "pressbolter" som faktisk er noe av det jeg lager på jobb. Men alikevel så har man i all hovedsak 2 forskjellige måter å eloksere på. Det er den metoden for ting som kun er støpt, og det er den måten for ting som er presset ut i profiler av støpen. I praksis så er forskjellen i fremgangsmåten her type syre som brukes og da måten strømmen brukes på. På østlandet kan eksempelvis Hydro på Holmestrand eloksere støpt aluminium. Kjekt å vite igrunn :)

Forøvrig har jeg også fått greie på noen andre "myter" også idag. Støpt aluminium tror mange at det er problematisk å sveise i, men det er så og si ingen forskjell fra vanlig aluminium. STØPEGODS av da jern "støpejern" lar seg faktisk også sveise i, men her bør det helst brukes litt andre fremgangsmåter grunnet at det kan være litt vrient å få det til å bli holdbart. Og det siste: I alusveis så brukes det Argon gass, noen tror at man ikke kan bruke et aparat satt opp for dette på stål, men fakta er at det funker like forbanna fint både på aluminium OG på stål :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ren Argon på stål har jeg aldri testet, men det er vel en eller annen grunn til at det mest brukte er en mix av Argon og CO2?

Sveising av støpejern er ikke bare "litt vrient" og få holdbart, det er jævlig vrient og få holdbart. Jeg har prøvd dette, da med gass sveis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ren Argon på stål har jeg aldri testet, men det er vel en eller annen grunn til at det mest brukte er en mix av Argon og CO2?

Sveising av støpejern er ikke bare "litt vrient" og få holdbart, det er jævlig vrient og få holdbart. Jeg har prøvd dette, da med gass sveis.

Han som påstod dette har jobbet med sveising i nesten like mange år som du har levd, og sveiser alt fra alu til PLAST. Så tror han vet hva han snakker om  :P  Han nevnte forøvrig på støpegods at det var gass og pinne som funket best ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støpt aluminium tror mange at det er problematisk å sveise i, men det er så og si ingen forskjell fra vanlig aluminium. STØPEGODS av da jern "støpejern" lar seg faktisk også sveise i, men her bør det helst brukes litt andre fremgangsmåter grunnet at det kan være litt vrient å få det til å bli holdbart. Og det siste: I alusveis så brukes det Argon gass, noen tror at man ikke kan bruke et aparat satt opp for dette på stål, men fakta er at det funker like forbanna fint både på aluminium OG på stål :)

Går man Vk1 Platearbeider/sveising, og sikkert grunnkurs før det så lærer man det meste der..  ;)

Om man så får til det man lærer....DET er noe annet!  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ren argon fungerer utmerket ved sveising av  stål/rustfritt/aluminium/titan/duplex/s.duplex/inconel osv.. Jeg forstår ikke hvor du har fått intrykk av noe annet. . .  Støpte materialer går i mange tilfeller an og sveise. Det finnes også legeringer som ikke kan sveises. En god indikator på om støpt aluminium kan sveises er å slå mot delen med en metall gjenstand. Metall klang indikerer sveisbarhet.

På jobb bruker vi flere typer sveisetråder for bla støpt aluminium. Vanlig tråd fungerer stort sett dårlig ved sveising av støpte deler. Det finnes så mange legering av forskjellige metaller at det stort sett er umulig å avgjøre om delen er sveisbar før en har prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil dette si at jeg kan klare meg med kun én flaske ren Argon til både MIG og TIG sveising? Argon er jo en dekkgass men hvilken funksjon har egentlig CO2'en?

Jeg er i markedet for og handle en TIG-maskin (hvis jeg ikke kommer over en god kombimaskin) og hvis jeg kan klare meg med kun én flaske Argon til både MIG og TIG og slipper Argon-mixen så hadde det vært deilig.

Etter hva jeg husker fra kjemitimene så er Argon en gass som er kjemisk inaktiv, altså at den ikke binder seg med andre stoffer. Dette er fordi den er en edelgass, akkurat som Helium, Neon, Krypton, Xenon og Radon. Men det er stort sett bare Argon og Helium som brukes, om det skyldes sveiseegenskaper eller pris vet jeg ikke. Mison18 er derimot en aktiv dekkgass. Har noen av dere sveiset med den? Hvor brukes denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TIG og stål tynnplater syntes jeg fungerer heller dårlig grunnet varmeutviklingen. Da må jeg nok ha to flasker stående når jeg skaffer meg TIG-maskin...kjipt med alle disse flaskene.

Hvilken funksjon har CO2'en i Argon-mixen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...