Gå til innhold
bertone_jon

Hjem fra ferie til skadet bil. Forsikringstips??

Anbefalte innlegg

Etter noen herlige dager med min kjære i Praha på de tradisjonelle restaurantene, valgte vi å prøve en jazz-klubb natt til fredag. Bandet og ølen var helt konge til naboen begynte å ringe meg (ca midnatt). Jeg la på, men han fortsatte å ringe... Til slutt skrev jeg en sms; Er på jazz-klubb, fett band! Noe du lurer på??

"Jaaa! Noen har bulket bilen din!"

Da var ferien over... To utrolig kjipe dager i Praha, med lange blikk mot ripefrie 147´er på veiene i Tsjekkia.

Tilbake så jeg at skadene var mindre enn jeg fryktet, men likevel utrolig stygg og kjedelig. Jeg bor på Nordnes i Bergen, og mest sannsynlig er det nok en tysker-bobil som har kjørt feil  (pga dårlig skilting til akvariet skjer dette ganske ofte) og bommet stygt under ryggingen. Gjensidige sa at jeg ville få -10% bonus (altså, jeg hadde 20% og ender opp med 30% mindre) og at dette ville bli ca 19.000 over tre år i økte premier. Jeg betaler i dag ca 14-15000 med full kasko, leiebil og 16.000 km på en 1,6TS 147, noe jeg allerede synes er utrolig mye.

Dette er selvsagt utrolig kjedelig siden føreren av den andre bilen stakk av, og jeg sitter igjen med hele kostnaden. Litt avhengig av taksten fra NAF betaler jeg det helt sikkert selv, siden 19000 er drøyt mye for skraping av lakk og en bulk. Som NAF-medlem slipper jeg ihvertfall egenandel på 4000.

Likevel; Betaler ikke jeg veldig mye i forsikring?? Burde ikke jeg slippe unna bonustap siden jeg faktisk ikke har gjort noe galt? Jeg betaler mer i forsikring siden bilen er parkert på vei og ikke i garasje, burde ikke dette "betale" for slike skader? Damen hos Gjensidige sa at den delen gjelder kun for tyveri og ikke kasko.

Føler at jeg sitter uforskyldt med svarte-per her. Noen råd, støttende kommentarer eller litt veiledning???

Takk takk

Poster noen bilder fra skjebne-natten, og fra parkeringsplassen i går.

DSC01845.jpg

DSC01841.jpg

Bilde002.jpg

Bilde000.jpg

Bakdør på passasjersiden er "bare" skrapet, mens passasjerdør foran har fått en fin bulk i tillegg til skraper i lakken. Hva koster noe slikt å fikse, hvor bør jeg gjøre dette??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bulken så stor at du må ha ny dør ?

Hvis ikke er det mulig og banke ut bulken innenifra hvis den er så stor. Du må vel lakke hele siden på bilen. Hvis du er heldig slipper du med og lakkere opp til knekken ved håndtaket (Hadde jeg gjort hvis bilen bilen er allerede er fin i lakken).

vil tro at noe slikt kommer på ca 8000,- ?? hvis ikke du har bekjente da...

Utrolig kjipt at slikt skjer :( Er det rart folk skyter ??)

PS: Bruk for all del ikke forsikringen !!! Du skal ha en ganske dyr skade hvis det lønner seg !!! (50k klassen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler med deg... Kan dessverre ikke hjelpe deg med hva du skal gjøre med skraper og bulker.

Imidlertid synes jeg du betalte voldsomt mye på forsikringen. Jeg eier selv en 147 2.0 og betaler 12.300,- i året for full kasko uten leiebil med 16.000 km, dette også i Gjensidige. Dette inkluderer reiseforsikring og innbo, det ble faktisk billigere med disse forsikringene inkludert grunnet grupperabatten! Ellers har jeg 20% bonus, NAF-medlem, gateparkering (Trondheim) og er 24 år. Jeg fikk opplyst at leiebil ville koste meg ca 1000,- ekstra.

JR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jotakk. Jeg har selv gjort det regnestykket der.

Og kom til at jeg tar de lovbestemte. Og i tillegg brann, tyveri & redning på en av bilene. Og det er GTV'n for den er det merkelig nok veldig rimelig premie på.

Med mindre en stor (total) skade vil sette deg i økonomiske problemer, så lønner det seg å være "selvassurandør".

Forsikringsselskapene skal gjerne ha penga dine, men kommer du i uløkka så har de bare finger'n å gi deg.  >:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som har takstert den skaden til 19000,- må ha drukket en masse grappa, og i tillegg må det være inkludert 2 nye dører....., ikke rart det er dyrt å forsikre. Så kjør deg en runde på noen lakkverksteder og hør hva de skal ha for å fikse dette for deg (og for all del ikke nevn taksten iallefall ikke før du har fått prisen)

Vil tro at ett merkeuavhenge (eller bakgårdsjappe om du vil) vil fikse dette for en 6-7 tusen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo nevne at ny dør pluss lakkering av denne hos en ikke angitt merkeforhandler kostet meg 16 000 her i vinter. Og det var 1 EN dør, og ikke noe skade utenom det. Så 19 000 høres ikke helt borti natta ut....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger, og spesielt hyggelig var det å høre forsikringsprisen på en 147 2.0. Her skal det forhandles... Visste at jeg fikk en dårlig pris.

Har snakket med noen bekjente og har fått vite at det kommer garantert under 10 lapper. Tror ikke jeg trenger å lakkere hele siden eller skifte noen dører, og lakken er veldig bra der det ikke kom skade. Jeg skal snakke med Bilhuset Kråkenes og NAF, så får vi se hva som skjer.

Hvis noen har kontakter på lakkeringsverksted i Bergen så hadde det vært supert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får noe småstæsj lakkert hos www.kokstadlakk.no denne uken, kan jo avlegge rapport om resultatet etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler med deg... Kan dessverre ikke hjelpe deg med hva du skal gjøre med skraper og bulker.

Imidlertid synes jeg du betalte voldsomt mye på forsikringen. Jeg eier selv en 147 2.0 og betaler 12.300,- i året for full kasko uten leiebil med 16.000 km, dette også i Gjensidige. Dette inkluderer reiseforsikring og innbo, det ble faktisk billigere med disse forsikringene inkludert grunnet grupperabatten! Ellers har jeg 20% bonus, NAF-medlem, gateparkering (Trondheim) og er 24 år. Jeg fikk opplyst at leiebil ville koste meg ca 1000,- ekstra.

JR

Gateparkering... Det er vel ikke tilfeldigvis du som er i eie av en stykk svart 147 Selespeed (ikke FL) som parkerer seg på Bakklandet? Jeg har syklet (*sukk*) forbi denne skjønnheten omtrentlig hver dag det siste året, på vei til skole/sommerjobb, og den demper ikke akkurat lysten til å befinne seg i et "Alfaliv" :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får noe småstæsj lakkert hos www.kokstadlakk.no denne uken, kan jo avlegge rapport om resultatet etterpå.

Får sitere meg selv her nå da, meget fornøyd med den jobben Kokstad Lakk og bilpleie har gjort på min bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk... Bilen er til taksering nå, så jeg får vel et estimat i løpet av dagen. Jeg vasket og polerte bilen tre dager før jeg dro på ferie, og det viste seg at det meste av "skadene" var glassfiber fra en støtfanger som hadde lagt seg utenpå min lakk. Med unntak av to bittesmå bulker (som kan tas ut med sugekopp har jeg hørt) og en liten stripe, så er bilen tilnærmet perfekt igjen etter en ny runde med Turtlewax.

At bilen er inne til takst førte også til at jeg fikk min første kjøretur i 159 Sportwagon - herlig bil!! Fantastisk kvalitetsfølelse og utrolig god styringsrespons. Fikk bare en liten tur, men jeg kan love at det blir flere...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...