Gå til innhold
Lille-Twinny

En flott Alfaferie!

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å dele min flotte, fantastiske ferie med dere! (Ikke for å gjøre noen minsunnelig eller no hehe)

Det begynte så dårlig en mandag. Jeg ville få byttet simmerringen på veiven før vi dro av gårde. Etter 4 timer med mekking og fremdeles var ikke girkassa ute så bestemte jeg meg for at bilen ikke lakk noe særlig olje likevel... Så da ble alt skrudd sammen igjen. Hva skjer? Joda det er et hus med en simmering på utgående drivaksel fra girkassen som sprekker... Dvs den er festet med 4 skruer og 2 røk... Jaja, tenkte jeg og mekanikeren min den har ikke noe trykk eller press, så dette går nok greit!

Båt var bestilt fra Bergen til Hirtshals fredagen. Onsdagen hadde jeg bilen på bukk for å se hvor mye simmerringen lakk... Og hva ser jeg? Olje overalt! Hele bilen er full av olje under... Dårlig luktende olje... Dvs GIROLJE! Det lakk som bare F'en fra girkassa nærmere bestemt det huset som var ødelagt og olja var så lav at den ikke viste på peilepinnen... Hev meg på tlf til MF Bilhuset Kråkenes i Bergen, og det viste seg at det fantes en slik rar del på lager i Norge! Da var det bare å bestille og håpe at ingenting skar seg... Når de bare har 1 igjen, kan dette likegodt være saldofeil på lager.... Det kjenner jo jeg godt til ettersom jeg er i bilbransjen selv!

Torsdagen kom og det gjorde delen også! Det var bare å hive seg over og bytte. 1 times mekking så var alt på stell. Bilen var polert, tur-sjekket, ny olje osv osv...

Å ha lav bil på bilferge kan av og til være ganske så spennende. For min del var det så lite spennende at jeg slulle ned en bratt bakke... Jeg tutet på fergepersonalet og viste de klaringen under... Hva skjer? Joda gjett hvem som kommer helt frem i bauen forran alle lastebiler og alt annet pakk! Takk Gud for Eibach!  ;D

Fikk en "flying start" på lørdags morgen når båten klappet til kai kl 7:30... Først av, og alene på veien. Tok det ganske piano i begynnelsen for at bilen skulle få en myk overgang fra 90 mot motorveihastighet... Oljepeiling skjedde alltid ved halv tank og ved fylling. Turen går smertefritt, Danmark er ferdig på 3 timer, vi kommer oss ned i Tyskland og litt forbi Hamburg ligger vi godt plantet i venstrefeltet... Hva ser jeg? En noe stylet 156... Ganske FIN stylet 156... Hva var det? En GTA! Hva gjorde den når jeg fløy forbi? Den la seg på hjul.... Trafikken avtok utenfor Hamburg så det var bare vi og GTA'en som som koste oss nedover i venstrefila.... 190....200...210...220...230... Og der var det slutt for oss begge 2... Trafikken ble for stor så vi måtte roe ned... Ikke tvil om at den dro ifra når den ville men som vi koste oss... Etter en stund tok den av... Vi vinket og blinket med lys. MORRO! I følge min far hadde vi gjort en fin dagsetappe hvis vi nådde Kassel... Når vi dro forbi Kassel var klokken 14...

Etter et lite pit- stop og bensinfylling var det på veien igjen... Jeg la meg på cruise-hastighet (ca 160-170) men så skjer det! Jeg har ligget og slappet av en stund... På tide å gi litt gass og henge på noen Porscher... Akselererer... 170...175...180... Der jukser bilen! Som bare det! Ikke noe morro. Ingen lys som sier at noe er galt... Den bare jukser! Legger jeg meg på 170 går den som en klokke, men over 180... NIKS! Dette kan ikke være store problemet tenker jeg... Stopper på en bensinstasjon.. Bensinen er dårlig merket... Og etter noen tyske gloser så viser det seg at jeg har flylt 91 Octan!!!! Grønn blyfri pumpe har jeg brukt... Det er feil.. I tyskland må vi visst bruke super (som jeg var trodde var blyholdig) Nå maler motoren som den skal igjen... Mer power og 180 er nada problem!

Vi når Frankrike og cruiser av gårde... 130 er grensen her... Jeg legger meg på 170... Ikke lurt! Vi så noen rare skilt... Disse forstod vi ikke før vi kom til Spania... Men det var altså fotobokser... 3 ganger blinket de på oss... Like spent hver dag jeg ser i postkassen. Noen sier de aldri gidder å finne ut av det... Andre sier at siden Norge er EØS land så kommer regningen... Nok om fotobokser... I speilet bak ser jeg blålys... Jeg legger meg pent ned på 140 og tenker de skal passere meg.. Gjør de det? Nope! De legger seg bak... Så legger de seg ut, kjører forbi og bremser oss ned.... Ut på veiskulderen med oss... Vi stopper og gleder oss... Vi kan ikke fransk og de kan nok ikke engelsk.. Tydeligvis er det flere som tenker i de baner og ut spretter en konstabel som vinker oss videre... Jeg trenger ikke bli bedt 2 ganger så jeg gir gass og kommer meg vekk! Vi når litt sør for Lyon før vi legger oss... 180 mil på en dag er ganske så langt! Glad og fornøyd legger vi oss og vet at dagen etter blir en sjarmør-etappe...  ;D

Det BLIR en sjarmøretappe. Bilen er snill og grei... Og når vi er fremme i Spania må jeg etterfylle litt olje... 3 dl gikk det på den! Ikke dårlig med tanke på å ha kjørt så langt OG ha en liten lekk på veiva... Men har fylt en veldig god olje... Valvoline Max Life! Denne tetter og myker opp gamle pakninger og simmerringer.

Vel nede i Spania en dag for tidlig er det bare å begynne å få på plass de siste tingene til den store begivenheten... Vi skal nemlig gifte oss! 40 Gjester kommer ens ærend fra Norge for å feire med oss. Bryllupet blir en suksess! Og Alfa'en får selvfølgelig være brudebil!

Etter 3 uker i Spania vender vi nesen hjemover... Bilen tar hele turen med knusende ro og byr ikke på det minste problem! Jeg har kjørt en del på motorvei, men aldri med en så morsom bil! Jo fortere det går, jo mer sitter den på veien... Hadde den i 240 i Tyskland på vei hjemover... Da holdt jeg følge med en Porsche 911 og en MB CL500.. Gøy! Den fortsatte faktisk å akselerere men vi måtte bremse grunnet trafikk forran.

Dette var min lille sommerfortelling til alle dere som gidder å lese det!  ;)

Og bilen? Jo min skjønne 156 2,5 V6 99 modell... Som nå, snart står til salgs..

Noen få bilder fra anledningen

Stakkars små flyge-krek... Drepte nok et par millioner på veien..

AlfamFluer640.jpg

Alfa'en...

Brudebil640.jpg

Rimelig nygift på dette bildet, ja...  ;D

BrudebilLite.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk ferie må jeg si! Gratulerer med ny sivilstand forresten. Han jeg var i bryllup til nå måtte nøye seg med en 1947 De Soto som brudebil ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Gratulerer med Bryllup og greier!!

Artig historie. Min ferie har vært preget av en Mercedes 230 TE.....

I dag blir jeg Alfa eier igjen. Så det er et lyspunkt, nå når ferien er på hell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye folkens! Kommer nok flere bilder etterhvert som de kommer inn.  ;D

Glemte å nevne at etter 6500km så har bilen brukt ca 8 dl olje... Det er ikke gale! Har en kompis som var en tur til Danmark i sin Opel Zafira... Han brukte over 2 liter på 1000km...  :P

Må legge til en liten ting fra vielsen... Presten vi hadde var en skikkelig "preste- prest" så han sa følgende: Nå er det din frue/mann som står absolutt høyest, alt annet som foreldre, søsken og venner må vike... Han kom jo ikke lengre enn det før jeg og Kristine begynte å humre litt... Når han lurte på hva vi humret over så måtte jo jeg fortelle om min store lindenskap for biler og da spesielt Alfa Romeo... Jeg sa at jeg var litt i tvil om Kristine eller Alfa'en var min første prioritet... selv etter bryllupet ;)

Uansett når vi kom til den store dagen så har presten nevnt Alfa Romeo, hestekrefter under panseret og fraspark i vielsen... Det var jo ganske så morsomt!  ;D Sier bare litt om hvor gale min lidenskap er... Når jeg får en prest til å assosiere en vielse med Alfa Romeo! HA!  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer så mye!

Flott skrevet også. Tror jeg hadde gått på veggene av en så lang bilferie, men det ser jo ut som dette gikk som en røyk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med både brud og ikke minst en fin ferie!

Setter snart kursen fra Skottland mot Norge der det går rykter om ID, og skal kjøre via kontinentet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En flott historie, og grattis med bryllup.

Kom selv hjem i går etter Italia / Frankrike tur med bil, 6000km er unnagjort, og 0 liter olje er fylt på. 159 Diesel er en ypperlig

lang turs bil. Blinket kun engang på oss, og det var på vei hjem i Kassel, 150 i 100 sone. Lurer på om den boten kommer hjem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... og 0 liter olje er fylt på. 159 Diesel er en...

Jøss!  :o Bruker ikke mye drivstoff de der!

Ja, jeg måtte...   ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... og 0 liter olje er fylt på. 159 Diesel er en...

Jøss!  :o Bruker ikke mye drivstoff de der!

Ja, jeg måtte...   ;D

Hehehe, den var go. ;D

Men for ordens skyld, forbruke var på 0,78, dette er med kø,by,små kjøring, og Motorvei/Autobahn kjøring. syns ikke det er så ille.

Snitt hastigheten fra Nice til Helsingborg hjem var på 129km/h,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom selv hjem i går etter Italia / Frankrike tur med bil, 6000km er unnagjort, og 0 liter olje er fylt på. 159 Diesel er en ypperlig

lang turs bil. Blinket kun engang på oss, og det var på vei hjem i Kassel, 150 i 100 sone. Lurer på om den boten kommer hjem?

Hmm, blir spennende å se om du får bot da! Tyskere er jo ikke akkurat kjent for å "se igjennom fingrene" i forhold til Franskmenn... Hmm, Kassel sa du? Det var vel ikke på motorveien?  :o Da kan jo jeg har blitt blinka på flere ganger også...  ::)

Så ikke så mange 159'er men tipper den var kanon å kjøre på tur med! Skulle gjerne gitt vekk kånå for en prøvetur...  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, blir spennende å se om du får bot da! Tyskere er jo ikke akkurat kjent for å "se igjennom fingrene" i forhold til Franskmenn... Hmm, Kassel sa du? Det var vel ikke på motorveien?  :o Da kan jo jeg har blitt blinka på flere ganger også...  ::)

Så ikke så mange 159'er men tipper den var kanon å kjøre på tur med! Skulle gjerne gitt vekk kånå for en prøvetur...  ;D

Dette var på motorveien, det er vist ikke så mange fotobokser i tyskland, men det er en der, og det blinkte RØDT, det var ved 01 tiden, og som du vet, det er ganske så mørkt på de tyske motor veiene.  Tror ikke jeg ble tatt flere ganger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blinket kun engang på oss, og det var på vei hjem i Kassel, 150 i 100 sone. Lurer på om den boten kommer hjem?

Deutsche gründlichkeit... 50 km/t for fort... Hva tror du selv?  ;)

Dere må jo ikke glemme at Norge er det eneste ikke-medlemmet av EU som er mer EU enn EU selv...

Edit: Og la meg endelig ikke glemme å gratulere Lille-Twinny og hans kone... :-[ *kremt*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi kjørte ca 100km for fort på "ringveien" rundt berlin i mai i fjor. ikke hørt no enda...

noen ganger er det digg med utgåtte britiske plater regget på noen andre  ;D

gratulerer med lavt oljeforbruk og kone !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen fortalte meg at de i Tyskland ofte lar blitzen gå selv om det ikke knipses bilder. Hvis hensikten er å dempe farten og ikke kun å sanke penger, så lyder jo også det som en smart strategi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...