Gå til innhold
Landmann

Giulietta 1984-mod: Med eller uten blytilsetting i bensinen?

Anbefalte innlegg

Fordi 95 blyfri ikke var oppfunnet i Europa i 1984 og heller ikke påtenkt som bensin til Giuliettaen. Alutoppen trenger strengt tatt ikke blytilsetning, så dermed blir det 98 blyfri med en skvett bly-schnapps just in case.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi 95 blyfri ikke var oppfunnet i Europa i 1984 og heller ikke påtenkt som bensin til Giuliettaen. Alutoppen trenger strengt tatt ikke blytilsetning, så dermed blir det 98 blyfri med en skvett bly-schnapps just in case.

Men.... Hverken kompresjon eller fortenning på den bilen tilsier jo at 98 er nødvendig? Hadde vi ikke 93 oktan bensin den gangen da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig den klarer seg fint med 95 i praksis. Håndboka sier vel hva som er anbefalt fra Alfas side. I alle fall er det så mye rar bensin rundt om i Europa at det helt sikkert er lagt inn toleranser for alt fra 87 til 101-oktan. 93-oktan mener jeg forsvant samtidig som 101-oktanen, om det da ikke var 93 som var såkalt "halvbly" en periode da blyfrien kom.

Det eneste jeg egentlig husker er alle AmCar-gutta som fylte 120-literstankene sine med trakt inntil noen kom på å lage dagens tynne pistoler for blyfri ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig den klarer seg fint med 95 i praksis.

Det er fullt mulig. Så lenge motoren er standard, er alt annet enn 95 oktan å kaste penger ut av vinduet. Men for all del, er det noen som har en instruksjonsbok som sier noe annet, så stol på den. Ventilsetene i en nord-motor har aldri behøvd bly. Dessuten var bly i bensinen primært brukt for å få høye oktantall (økt bankefasthet), ikke for å "smøre" ventilene som mange trodde.

Det eneste jeg egentlig husker er alle AmCar-gutta som fylte 120-literstankene sine med trakt inntil noen kom på å lage dagens tynne pistoler for blyfri ;D

heheheh.... Forresten... De små reklamedingsene på pistolene er det en nordmann som har funnet opp. Men det visste dere vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heheheh.... Forresten... De små reklamedingsene på pistolene er det en nordmann som har funnet opp. Men det visste dere vel?

Ja, hvis jeg ikke husker feil, børsnotert med den aller høyeste sigarføring og en aldeles glitrende, dundrende konkurs etterpå....Det var tider det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står 98 oktan i instruksjonsboka på 2 liter GTV. (som har samme motoren)

Og jeg fikk tenningsbank en gang jeg fylte 95, med korrekt justert tenning i følge tenningsmerkene.

capiche?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står 98 oktan i instruksjonsboka på 2 liter GTV. (som har samme motoren)

Og jeg fikk tenningsbank en gang jeg fylte 95, med korrekt justert tenning i følge tenningsmerkene.

capiche?

Den er god. Kjørte ALLTID på 95 jeg, og hadde ALDRI tenningsbank. Men som jeg sa, finnes det en instruksjonsbok som sier noe annet, så stol på den. Og den hadde du.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har giulietta og 2 håndbøker (både til ny og gammel av 116-serie). Det som står er følgende : "For the best engine performance the use of premium grade fuel is advised (R.O.N. octane number NOT less than 98)"  ;)

Jeg fyller ALLTID 98. Og folk her inne som pendler daglig hele året har ført regnskap hvis beviser at vedkommende faktisk SPARTE penger på å kjøre 98 et år, kontra 95 grunnet lavere bensinforbruk.  Dessuten så merker du det veldig godt at bilen går langt dårligere på 95 enn 98.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som står er følgende : "For the best engine performance the use of premium grade fuel is advised (R.O.N. octane number NOT less than 98)"  ;)

Mange takk, det var det jeg ville vite. Jeg er overbevist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alle nord motorer uansett alder herdede seter?

Det er jo en masse aluminiumstopper som ikke har det, men Alfa har kanske alltid hatt det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alle nord motorer uansett alder herdede seter?

Det er jo en masse aluminiumstopper som ikke har det, men Alfa har kanske alltid hatt det?

Det er det jeg har hørt ja.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte fordi jeg har en eldre Giulia Super motor i en av mine biler. Den er utstyrt med 2 dbl. Weber og blir kjørt deretter. Altså holder ikke den med at "det går bra på veteraner da de blir kjørt så pent". Jeg er ute etter informasjon som har en viss grad av substans. En Alfa service bulletin? Noen som har prøvd seg på en gammel Nord med HSS setekuttere og ølka dem? Hva gjør de som kjører classic racing? Andre opplysninger bedre enn "hørt at"?

Maserati har f.eks. kommet ut med en service bulletin ang. bly som sier at biler etter dato <19huskerikke> kan kjøre blyfritt. Denne finnes som faksimile på nettet og kan derfor regnes som etterettelig. Finnes noe liknende for Alfa?

For all del, bra at du skriver det når du ikke har solid info. Mye bedre enn å påstå uten å ha hold for det. Men jeg søker altså noe mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke bare fylle blyerstatning for sikkerhets skyld? Har alltid gjort det på Giuliettan så lenge jeg vet bly smører bedre alikevel. Koster vel 59 (eller så der) for en flaske på statoil som holder til 500 liter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke bare fylle blyerstatning for sikkerhets skyld? Har alltid gjort det på Giuliettan så lenge jeg vet bly smører bedre alikevel. Koster vel 59 (eller så der) for en flaske på statoil som holder til 500 liter :)

At bly smører er en fabel. Hva må bly smøre? Og det er jo ikke bly i blyerstatning?

Alle nordmotorer har herdede seter. Siden aluminium og stål oppfører seg vidt forskjellig ved oppvarming var det nødvendig met et materiale som kunne fange opp at alutoppen "beveger" seg mer. I en ståltopp hvor setene er dreid direkte ut i godset eller er av tilnærmet samme materiale, blir historien en hel annen og der har bly en funksjon. Blyet, via bensinen, minsker slitasjen som ventil/ventilsete blir utsatt for i tillegg til å ha en billig oktanforhøyende effekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Amerikanske alfista har som kjent kjørt blyfritt siden 70-tallet uten at det har skapt nevneverdige problemer for dem. Det er i tillegg så og si bare Nordmotorer i USA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...