Gå til innhold
VF36731

"De-coning" av luftfilter Alfa 156 TS

Anbefalte innlegg

Leste om dette på www.alfa156.net - så ganske interessant ut, siden det er en relativt enkel operasjon og det visstnok gir et tåelig merkbart resultat :) Noen som har prøvd det selv, og har høstet noen erfaringer? (Prosessen går ut på å koble fra slangen til luftinntaket, og så ta ut et slags plastrør, som sitter nede i hullet i luftfilterboksen. Etterpå kobler man til slangen igjen og alt ser ut som før. Gir mer luft inn og skal gi bedre respons på lavere turtall, samt "tøffere lyd" ;) Er det forresten noen som vet hva dette plastrøret er godt for? Ingeniørene på Alfa har vel ikke satt det der uten at det har noen nytteverdi, antar jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EMMSport gjør den jobben der og litt mer modifisering internt i luftfilterboksen rimelig. Min erfaring er som du sier bedre bunndrag og bedre gassrespons. Mange her i Trondheim som kjører med modifisert luftfilter. Anbefales. Stemmer nok at reduksjon av lyd er årsaken til "feilkonstruksjonen". Blir litt hissigere lyd fra ca 3000 og opp, men det er jo ikke negativt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er samme luftfilteropplegg som på 156 kan den også gjøres på 147. Alle 156 med Twin Spark har suboptimal luftfilterboks. Diesel og V6 har bedre opplegg. Vil anta at de har gjort det samme på 147 med TS som på 156 siden poenget sannsynligvis er å dempe lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp - samme operasjon kan gjøres på 147 - det originale innsuget er ikke mange millimetrene i diameter, så det er lett å merke forskjell før og etter. Jeg fikk fikset innsuget hos EMMSport og har ikke angret et sekund etterpå. Men det blir mer lyd av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røret som står der sørger for resonans i innsuget. Dvs. rørene er tilpasset hverandre slik at luften i røret får riktig trykk i forhold til innsprøytningen. Fjerner du røret får du riktignok tøffere lyd og kanskje mere luft på lavere turtall, men du gjør samtidig TSen mer tungpustet på høyere turtall.

Det blir som å sette en hageslange på en boks med WD-40. Du skviser ut den samme mengden, men det blir ikke spesielt mye fart på spruten...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røret som står der sørger for resonans i innsuget. Dvs. rørene er tilpasset hverandre slik at luften i røret får riktig trykk i forhold til innsprøytningen. Fjerner du røret får du riktignok tøffere lyd og kanskje mere luft på lavere turtall, men du gjør samtidig TSen mer tungpustet på høyere turtall.

Det er feil. "Labyrinten" som står der er for å fange opp resonnans i form av lyd ved gitt turtall. Dette fører til at innsuget blirt relativt langt og det igjen fører til at gassresponsen blir dårligere. Det har ingen eller svært liten innvirkning på toppeffekten...

Hva vi ønsker før gasspjeldet er altså så kort mulig vei, med minst mulig motstand. Etter gasspjeldet, i plenumkammeret til ventilene ønsker vi relativt lange innsugningsrør. Dette bedrer fyllingsgraden i sylindrene ved lave turtall, altså bedre dreiemoment, men har den negative effekten at gassresponsen, ikke effekten, blir noe redusert ved høye turtall. Dette er nok ikke så merkbart på en innsprøytningsmotor, men er grunn nok til at Alfa både har variabel kam og varialbelt innsug...

Forholdet bensin/lufttrykk blir regulert av bensintrykkregulatoren som sitter på injektorgalleriet....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sier jeg bare: Ok!

Innsugsteori klokka tre på natta er ikke lurt ;)

Det er i grunnen mye som ikke er så lurt kl. 3 om natten....  ;)

Jeg anbefaler at du utfører mod.'et selv. Det er bare å fjerne "sneglehuset" og erstatte det med røret fra JTD eller GTA. Delen er billig og i kombinasjon med et erstatningsfilter á la Green Filter, får man bedre gassrespons og morsommere lyd.

Jeg skal tillegge at jeg bare har vært med å utføre dette på 156, men jeg regner med at med må kunne gjøres på 147. De eierne jeg har snakket med etter at de utførte mod.'et er fornøyde med resultatet. Billigere tuning finnes jo ikke...  :D Det kan også gjøres på 145/146 og 155 med 16v TS-motorer. (unntatt de med M2.10.3 innsprøytning)

Slik som dette:

145-aanzuigbuis1.jpg

145-aanzuigbuis2.jpg

Bildene har jeg "lånt" fra Squadra Tuning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...