Gå til innhold
arnstein156

Fusking

Anbefalte innlegg

I tillegg til Alfaen har jeg beklageligvis også en Opel Vectra 1997 mod (1,8) som jeg bruker til daglig og i jobbsammenheng.

Sliter nå med fusking og lugging på denne. Det hele startet med at den begynte å fuske ved belastning, f.eks femte gir opp en bakke. Så skiftet jeg plugger, og da endret den seg til å ligge å "lugge" når den ikke hadde belastning; f.eks på en flat strekning i femte rundt en 1800-1900 rpm. Hadde bilen inne på merkeverksted tilkoblet pc, og de fant ingen feilmeldinger, men konstaterte også at den "sliter" i underkant av 2000 rpm.

Kan det være LMM, eller hva kan det være? Pluggledninger og coil ble skiftet av forrige eier i nov 2004, angivelig av samme årsak som jeg nå står overfor, men det er jo likevel ingen garanti for at det ikke kan være det samme nå...?

Tilbakemeldinger mottas med takk, selv om dette gjelder Opel  :P  Jeg må få dette ordnet før jeg selger dritten...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva slags bensinsystem (Innsprøyting / forgasser) du har på bilen din, men jeg hadde ganske nøyaktig samme symptomene på min Alfa 164 for 1 mnd. siden. Prøvde masse forskjellig. (Du kan lese om det litt lenger ned på siden: 3,0 V6 som sperrer).

Det som løste problemet mitt var å rense innsprøytingsdysene. De var nesten murt igjen av rust og annen dritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva slags bensinsystem (Innsprøyting / forgasser) du har på bilen din, men jeg hadde ganske nøyaktig samme symptomene på min Alfa 164 for 1 mnd. siden. Prøvde masse forskjellig. (Du kan lese om det litt lenger ned på siden: 3,0 V6 som sperrer).

Det som løste problemet mitt var å rense innsprøytingsdysene. De var nesten murt igjen av rust og annen dritt.

Jeg vet ikke hvilken metode du brukte til rensing av dyser, men jeg har hatt samme fenomen på min 155 2.0TS - sendte gjennom en flaske STP Fuel Injection Total Cleaning System (tror jeg det het), koster ca 200 på Mekonomen og der har vi som kjnet rabatt. Dette hjalp noe veldig på min bil, har også anbefalt dette til andre og fått tilbakemeldinger på at det faktisk virker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til Alfaen har jeg beklageligvis også en Opel Vectra 1997 mod (1,8) som jeg bruker til daglig og i jobbsammenheng.

Sliter nå med fusking og lugging på denne. Det hele startet med at den begynte å fuske ved belastning, f.eks femte gir opp en bakke. Så skiftet jeg plugger, og da endret den seg til å ligge å "lugge" når den ikke hadde belastning; f.eks på en flat strekning i femte rundt en 1800-1900 rpm. Hadde bilen inne på merkeverksted tilkoblet pc, og de fant ingen feilmeldinger, men konstaterte også at den "sliter" i underkant av 2000 rpm.

Kan det være LMM, eller hva kan det være? Pluggledninger og coil ble skiftet av forrige eier i nov 2004, angivelig av samme årsak som jeg nå står overfor, men det er jo likevel ingen garanti for at det ikke kan være det samme nå...?

Tilbakemeldinger mottas med takk, selv om dette gjelder Opel  :P  Jeg må få dette ordnet før jeg selger dritten...

Har desverre også en Opel.. Og hvis jeg var deg så hadde jeg sjekket EGR ventilen din.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har desverre også en Opel.. Og hvis jeg var deg så hadde jeg sjekket EGR ventilen din.

...som er...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å fortsette Skropel-tråden:

Kjæresten min har en Astra som har mistet innerspeilet. Hun har prøvd å henge det opp igjen med lim, men det faller alltid ned igjen etter en stund.

Jeg har tenkt å prøve en gang til med super duper-lim, men det er liksom masse limklumper og rester igjen på ruta.

Hva skal jeg bruke for å fjerne dette før jeg prøver å henge opp på ny tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å fortsette Skropel-tråden:

Kjæresten min har en Astra som har mistet innerspeilet. Hun har prøvd å henge det opp igjen med lim, men det faller alltid ned igjen etter en stund.

Jeg har tenkt å prøve en gang til med super duper-lim, men det er liksom masse limklumper og rester igjen på ruta.

Hva skal jeg bruke for å fjerne dette før jeg prøver å henge opp på ny tro?

Prøv den skrapa som du bruker til komfyrtoppen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du mener cyanoakrylat, så er den sprø og egner seg ikke så bra. Dessuten løses den i vann, så kondens på ruta kan bli et problem.

Du får et spesiellt "speillim", og det funket topp på min.

Jeg antar det er en epoksy ettersom det er tokomponent.

Men ruta og speilholderen må være helt fri for fett. Det gjelder nok uansett limtype.

Ellers får du borre hull i ruta og skru den fast fra utsiden.  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikaflex og primer holder i massevis til å feste speilet med igjen..

til å ta bort det gamle limet, bruk en "komfyrskrape" som nevnt.. evt en god skarp plastskrape.

sprut på en liten dash rødsprit før du skraper...det bør hjelpe om ikke det er noe fantastisk lim hun har brukt.

Rødspriten hjelper og så man ikke riper så fort. og ha så lav vinkel på komfyrskapen som mulig, og pass for all del på at ikke hjørnene på bladet brekker. Da kan jeg garantere deg riper med en gang.

Desverre er dette noe jeg gjør hver dag på jobb...woho

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...