Gå til innhold
U5tabil

Dilemma

Anbefalte innlegg

Dilemma

Nå er jeg oppe i et dilemma. Som en del av dere vett så holder jeg på med mitt GTV3.0 prosjekt. Vell jeg vett det er lengesiden jeg har oppdatert den tråden. Er ikke så veldigt mye som har skjedd men en del har det uansett blitt. Å mere vil det uansett hvilket utfall det blir. Å sta som jeg er neketer jeg å hive på noe som helst som er gammelt og rustent. Her skal alt være nytt eller restaurert. Så problemet som inhenter meg nå er et problem som kanskje ikke er så kjent for dere som alt er midtvei i livet, nemligt penger.

Jeg er ikke mer en 19år og jobber bare som lærling, noe som jeg også kommer til og være 1 år til. Men jeg skal ikke jobbe som platearbeider hele livet. For fra neste måned (september) begynner jeg på kveldskole. Dette er et forkurs for inigør som jeg kommer til og ta over en 2-3års tid, alt etter hvor fort jeg klarer dette. Så i mellomtiden skal jeg da jobbe som normal platearbeider med vanlig lønn i 1-2års tid før jeg begynner på skole for fulltid igjen.

Så dere begynner kanskje og få et lite bilde hvor dette bærer hen. Jeg har reknet meg frem til at GTVen kommer til og koste meg ytterligere 100k +- noe som er gallskap i det stadiet jeg er i nå. Men gal er og forblir jeg, så sånn sett er det ikke noe galt.

Tingen er da. Skal jeg:

A: Fortsette å fikse bilen, karosseri messigt, samt montere de delene jeg har liggende sånn at den får hjul men ikke kjørbar stand. For så og lagre bilen vekk, og heller ta den frem når jeg om en god del år er ferdig med mine studier. Og nei den skal ikke selges eller noe, den er så godt plantet i mitt hjerte at det vil jeg ikke. For så og fullføre min drøm og lidenskap når pengene kommer. Og i tillegg nå kjøpe meg en 164 V6, som en plaster på såret. Vell nå klør vell enkelte av dere i hue, og spør dere selv han vil ikke bruke 100k +- på GTVen men en 60-80K på en 164 vil han?

For og si det slikt GTVen er og forblir upraktisk i MINE drømmer, og er ingen bil og ferdes rundt med til vanligt og heller ei i studie tid. Men det er en 164, etter min mening.

Eller

B: Fortsette på bilen skaffe lån til ørene og bygge min drøm. Og nei jeg godtar ikke dritt, så og komme med hva med å kjøre med de gamle koniene? Glem det. Som sagt jeg er sta, og ting skal bli skikkeligt. Sånn at jeg har en rå GTV som er totalt upraktisk til og bruke i studie tid. Og som garantert vil bli lagret vekk i den tid.

Så kjør debat, for jeg sliter og har vondt for og sove.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med litt a og b? gjør det du kan med de økonomiske ressursene du har nå + litt lån.

kjøp en billigere bil enn 164 v6. 

dander litt tid på bilen nå og da, slik at du ser hele tiden at det litt progress

i arbeidet. 

tja, tror det er det jeg ville gått for.

Det finns sikkert mange andre bra løsninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følg drømmen din helt først og gjør ferdig bilen uansett hvor lang tid det må ta, deretter begynn på kveldsskole! Ikke gi den opp i hvertfall, jeg er levendes bevis på at å følge drømmene dine er noe du aldri kommer til å angre på (:P)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei...

Jeg ville prioritert skole først ! Dette er noe du skal leve av resten av livet !!! Spar heller de pengene du klarer og kjøp litt og litt etter hvert... Det kommer til og bli hardt og begynne på skolen på heltid etter du har jobbet noen år !

Men hvertfall ville jeg ikke lånt mer penger nå enn du klarer å betale tilbake til du begynner på skolen fulltid. Ha helst null gjeld da !

Kjøp deg heller en billig og grei bruksbilog ha den. gjerne en japse som er mindre vedlikeholdskrevende som en mer hjertenær bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A er nok lurest - når du er ferdig med utdannelsen blir det plenty av gryn for å fikse GTV'en slik du vil ha den. Lån oppover ørene får du tidsnok tid til senere ;)

Sats heller på å bruke noen år ekstra på å få ferdig GTV'en. Veien er målet som man sier :) Samtidig kan du jo begynne litt delesanking alt etter hva du kommer over og har råd til - med kveldsskole og ingeniørhøyskole får du nok mer enn nok ting å henge fingrene i...

(Dessuten kan du sette på gamle og/eller dårlige deler midlertidig - så lenge de kan tas av igjen like lett er det ikkeno' problem. Det mener nå jeg da)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

100' i tillegg til nåværende kostnad!?

Har du tenkt å kle den i bladgull?

Kjør en fornuftig restaurering. Sveis rust der du finner det, mekk og fiks for å ha noe å koble av fra skolen med.

Kjøp de deler som trengs for å sette den i veidyktig og sikkerhetsmessig bra stand.

Og kjør med den. Det ser ut til at du gjør en såpass grundig jobb at den skulle duge som bruksbil.

Jeg er redd at hvis du sylter den ned, så blir den etterhvert en mare og din dårlige samvittighet som bare står og tar opp plass. Og forfaller stille og rolig.

Ehh...ikke spør meg hvordan jeg vet. ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med Einar... Du har jo SÅÅÅ mye deler (og jeg har sett de fleste, det vet du), at det er bare å sveise rusten (sveiseaparat har du jo) og fullføre grunnarbeidet. Så starter du med understellet og lakken du skal ha der (du har jo lakk også liggende), etter dette har tørket så monterer du understellsdeler (SOM DU OGSÅ HAR LIGGENDE).

Altså....  jeg fatter ærlig talt ikke hvor problemene ligger? Hva faen er det du mangler egentlig? Noen foringer? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A er nok lurest - når du er ferdig med utdannelsen blir det plenty av gryn for å fikse GTV'en slik du vil ha den.

Bortsett fra at alle de gryna da kommer til å gå til nye kjøkkeninnredninger, barnehageplasser, SFO, fotballsko str 35, ny gressklipper, stor gassgrill, + at alle i hele bekjentskapskretsen skal gifte seg, ha barnedåper etc, så hver helg i 4 og ett halvt år er man opptatt med å bære gavesker... Og så skal svigerforeldre på Røros ha besøk med jevne mellomrom...

Mitt forslag er: Kjøp deg en billig bruksbil som går billig, ikke krever masse vedlikehold etc, og kos deg med GTV´en. Gjør all jobben som krever jobb+tid og ikke penger. Gå og kos deg med prosjektet og la det ta den tid det tar. Ikke sett den bort, da kommer den aldri frem igjen... Been there done that.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A er nok lurest - når du er ferdig med utdannelsen blir det plenty av gryn for å fikse GTV'en slik du vil ha den.

Bortsett fra at alle de gryna da kommer til å gå til nye kjøkkeninnredninger, barnehageplasser, SFO, fotballsko str 35, ny gressklipper, stor gassgrill, + at alle i hele bekjentskapskretsen skal gifte seg, ha barnedåper etc, så hver helg i 4 og ett halvt år er man opptatt med å bære gavesker... Og så skal svigerforeldre på Røros ha besøk med jevne mellomrom...

Mitt forslag er: Kjøp deg en billig bruksbil som går billig, ikke krever masse vedlikehold etc, og kos deg med GTV´en. Gjør all jobben som krever jobb+tid og ikke penger. Gå og kos deg med prosjektet og la det ta den tid det tar. Ikke sett den bort, da kommer den aldri frem igjen... Been there done that.

JE

JEPP hør på Jon Even, Og om du ikke tror på ham kan du ta deg en tur innom gamlingen i Kopervik. Står et prosjekt der som venter på at jeg skal få tid og penger (har stått der siden 1986  :o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må prioritere! Og en pent innpakket Koni-demper er (om ikke annet) en original dåpsgave ;D

Men nå skal ikke jeg påberope meg noen spesielt god økonomisk sans: Jeg betaler enda for de halvliterne jeg kjøpte i studietida. Og 386'en1. ;)

1 For de historieløse og/eller uinteresserte: En PC av ædel årgang. Og dyr!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du mulighet til å ha bilen stående tilgjengelig, så er det jo bare å spytte inn en 100lapp og noen arbeidstimer når sjangsen byr seg innimellom jobb og studier, det gjør jeg.. det tar smertefullt lang tid, men å se litt framgang hver gang hjelper..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva spennende har du på lur der??

Alltid gøy å stikke nesa inn i gamle lager og garasjer å se på gamle prosjekter...

Ikke Italiensk! så er ikke lov å snakke høyt om den her ;)

(1956 model MGA)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nå skal ikke jeg påberope meg noen spesielt god økonomisk sans: Jeg betaler enda for de halvliterne jeg kjøpte i studietida.

*Sukk*.... Derfor smaker øl fortsatt bittert....  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag er jeg i det humøret som tilsier GTVen....

Vell deler jo nå skal jeg fortelle. Å jeg har sagt det før JEG VIL IKKE HA DRIT PÅ BILEN... da blir den ikke spesiell nokk for meg... Asså jeg har fobi å ha noe normalt og noe som alle andre har. Greit mange av dere har nokk disse delene i bilene deres, men dere ser jeg aldri anyway. Ja ok teit argument.

Ok en grov liste over hva jeg mangler.

-Mellomaksling (Uhu har en vett jeg men han glemmer jo hele tiden ut at jeg trenger den driten.)

-Grenrør

-Felger

-Dekk

-Aksling pakkene bak, hva nå en de heter (Drive Axles, CV Joints & Boots)

-Regreim

-Ny gummi fester for Motor/motorfester

-Nye dørpakninger og bagasjeromspakning

-Ratt med nav (har ikke ratt det orgninale knakk mer eller mindre under demontering)

-Ny GTV6 radiator med vifter termostat og hele pakka

-Nye bremseskiver

-Slanger osv til motor bensinoverførsel osv

-Bensinpumpe (enda ikke bestemt meg for hvilken)

-Bensintank (leter etter en gammel GTV6 tank om noen har, eventuelt lage til noe selv)

-Halvbur

-Nye stoler

-4 punkt seler

-Calipper sett bak/convertere til doble skiver

-RSR coil overs

-Nytt teppesett/lage til noe selv.

-Ny lakk

-Nye foringer til mellomaksling

Ja det er mye unødvendigt etter deres mening her og antageligt blir det ikke alt det heller. Men jeg nekter ha noe normalt. Da lar jeg heller bilen bli stående og heller kjøpe inn deler litt og litt.

Dette er deler jeg alt har.

-RSR stabstag 30mm

-RSR center de-dion uniball kit

-RSR center watt stag

-RSR watt stag

-RSR brake solution 1

-Nye foringer for øvre A-Arm

-Nye girkasse fester begge sider samt bak oppe i senter

-Nye lagrer framme og bak

-Nye ytre tie rod

-Nye balljoint oppe og nede

-Nye caster stag fester i stål

-Nye end links for stabstag bak (disse knakk under demontering

-Nytt stabstag bak 3-veis

-Nye senke fjærer

-Giroverføring/overhalingsett/monkey kit

-Stål omspunne slanger for bremser og clutch

-Overhalings sett til calippere

-Ny håndbrekk wire

-Alle andre understells deler som er orginal, A-armer osv

Jada jeg har alt en god del og faktisk nokk til og få hjul på den så og si....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg ha kjøpt inn og jobbet på bilen etterhvert som du fikk råd til deler......

For som en sier . når du er ferdig med utdannelsen og antagelig skaffer deg kjerring og barn.........

dvs. etablert. da får du liten tid  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja... nå ble det vertfall dilemma... jeg ble kasta ut.... så det så. bilen hmm aner ikke hva jeg skal gjøre med den må behandles under om den ikke skal ruste vekk om jeg skal lagre den... men det er ikke det største problemet nå... noen som vett om hybel/leilighet mellom kopervik og haugesund? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja... nå ble det vertfall dilemma... jeg ble kasta ut.... så det så. bilen hmm aner ikke hva jeg skal gjøre med den må behandles under om den ikke skal ruste vekk om jeg skal lagre den... men det er ikke det største problemet nå... noen som vett om hybel/leilighet mellom kopervik og haugesund? :P

kasta ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja kasta ut... så nå må jeg finne meg en plass og bo.... så bilen vil nokk bli lagret... men først skal den grunnes sånn at arbeidet på den sålangt ikke blir forjeves. Men hva jeg skal gjøre med alle bildelene som jeg har liggende for en 20k aner jeg ikke. Hva er best? beholde de til en annen tid eller selge de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva jeg skal gjøre med alle bildelene som jeg har liggende for en 20k aner jeg ikke. Hva er best? beholde de til en annen tid eller selge de?

Jeg holder en liten knapp på "beholde" - selger du delene nå så risikerer du å tape en del tusen... Sitt på delene til du enten trenger dem selv eller noen andre trenger deler på dagen og er villig til å bla opp nypris. Litt kynisk, men god økonomi ;)

Dessuten så er delene fin-fin motivasjon til å få ferdig GTV'en! ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd det med å finne kompiser og mekke med osv. men det er ikke så mange som vil det og har ikke samme interesse :( mesteparten er slike japse knøler.

Ja jeg får beholde delene. Tenkte bare grunne bilen der jeg har jobbet med den så langt, sånn at den holder sseg å¨så lagre bilen vekk. For nå må jeg finne meg en annen plass og bo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kasta ut?

Ja, eller "drag and drop" som det heter hvis IT-folk opplever det samme ;D

Man kan jo prøve å se om systemet kan gjenopprettes med litt debugging og en annen oppgavedeling da?

@U5: Husk at de fleste vanlige grunninger ikke er tette. De vil forsinke rust, men ikke stoppe den. Det må lakkeres for å beskytte skikkelig. Eller bruk Würths Zink-spray (0893 113-B). Egner seg ikke for steder der fin overflate er et poeng, men super under og på ikke synlige steder. Det er "gavanisering på boks".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...