Gå til innhold
VF36731

Kamvariator 156 TS 1.8

Anbefalte innlegg

Etter kjøp av min 2000 mod, som forøvrig kun var gått 32000 km, har jeg lagt merke til en "kakling" fra motoren når den går på tomgang. Denne lyden synes å være tilstede både når motoren er kald og når jeg har kjørt en stund. Fant ut at det kunne være et symptom på defekt/svak kamvariator - har hørt opptak av slik lyd på www.alfa156.net, der det står beskrevet som "diesel noise", noe jeg kan si passer også for min motor. Dette konfronterte jeg verksted med, like etter kjøp, da jeg fikk ettermontert avtagbart hengerfeste, og fakset endog en kopi av beskrivelsen fra alfa156.net til Bilcentrum sin mekaniker. Han sa lyden ikke var slik den var beskrevet i forhold til dette symptom og at lyden på min bil var fra kamreima, som forøvrig ikke var noe unormalt. Kamreim ble skiftet for to år siden på 26000 km, når de tok 60.000 km service på bilen.

Jeg er likevel ikke fornøyd med denne forklaringen. Det kakler og bråker når den går på tomgang og den høres ut som min fars gamle Citroen BX 19GT - Ikke akkurat så beroligende. Er 6 mnd garanti, men med 50% egenandel. Vil gjerne ha dette fikset fort, slik at jeg kan få det gratis, da jeg har meldt fra om mangel allerede på kjøpstidspunktet. En annen ting er at det kommer en ulyd fra motoren når jeg drar den opp til 6000 rpm, både i første og andre gir. Rødmerking starter på 7000, og den skal vel være dravillig helt opp. Den drar dårlig på lavt turtall (under 3000 rpm), ivertfall dårligere enn jeg hadde ventet i første og andre gir. Variatoren er vel der for å gjøre den mer folkelig på lave turtall, såvidt jeg har forstått. Noen som har noen erfaring med dette? Ser at EMM-Sport også utfører service på Alfa, men siden det eventuelt er en garantisak, sitter Bilcentrum med joker her..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke forstå annet enn at dette må være kamvariatoren. Litt diesellyd i et sekund eller to etter oppstart har jeg forstått at ikke er noe å kakle for, men det høres ut som du sier du har lyden konstant? Er et velkjent problem på Alfa hehe.. Men jeg må si at det høres rart ut at kamvariatoren skal ryke allerede etter 35 000 km da.. Men bilen har jo også fått noen år på baken forsåvidt, jeg vet ikke om det også kan ha noe å si..

Det du sier om lite dravillighet under 3000 rpm vet jeg ikke så mye om. Min bil har ingenting under 3000 rpm, og det er jo bare sånn at bilen er en turtallsmaskin. Er det ikke rundt 4800 den skal ha mest liksom? TS-motorer og lavt turtall er vel ikke den beste kombinasjonen :) Men jeg har 1,6 da, så min bil må jo nødvendigvis være slappere enn din :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har erfaring med å klage på bruktbil kjøpt fra forhandler, og vil bare si: vær rask!  Er du NAF-medlem, ring en NAF-advokat, press på med en gang.  Jo lenger tid det går jo lettere er det for forhandler å vri seg unna.

Hadde en gang problem med en Voyager som ikke startet i fuktig+kaldt vær, og verkstedet brukte mange mnd på å (egentlig ikkke) finne feilen, og til slutt gjorde forhandler seg vrang fordi det hadde gått for lang tid siden kjøpet.  Problemet forsvant da jeg skiftet batteri, så jeg slapp mer etterspill.

En bilselger er jo tross alt en bilselger (vet det er noen her, dette gjelder selvsagt ikke dere) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at det kommer en ulyd fra motoren når jeg drar den opp til 6000 rpm, både i første og andre gir. Rødmerking starter på 7000, og den skal vel være dravillig helt opp. Den drar dårlig på lavt turtall (under 3000 rpm), ivertfall dårligere enn jeg hadde ventet i første og andre gir. Variatoren er vel der for å gjøre den mer folkelig på lave turtall, såvidt jeg har forstått. Noen som har noen erfaring med dette?

Kamvariatoren skal i utgangspunktet sørge for litt bedre skyv på lave turtall, men det er allikevel et stykke igjen til dieselskyv på en TS. Alt under 3000 rpm er "cruising" på en Twinspark, og 147/156 er også giret til 3000 rpm på femte gir i 110 km/t. På 4300 rpm vipper kamvariatoren innsugskammen til skarpeste stilling og du får et betraktelig "kick" i motoren. Det er herfra og opp til 6000+ du skal ligge for å ha det maks moro. Max dreiemoment er på 3500 på 1,8 TS (sort strek i bildet). Som du ser dauer den bratt på 6300 rpm, så der er alt normalt. Ulyden kan være hva som helst, så den bør du forklare litt nærmere...

Bilde: Torque på en 1.8 TS (sort strek)

post-0-14779318920075_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...