Gå til innhold
Gjest tlodberg

Solgt SOLGT: OZ 17" felger med 225/45-dekk

Anbefalte innlegg

Strøkne OZ 17" felger med 225/45 sommerdekk. 6 mm mønster igjen. Passer utmerket til bl.a. Fiat Croma og Lancia Thema. 4x98. Kr. 5000,-. Tlf. 91798140.

post-0-14779318889461_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig Dedra har iallfall 43 mm innpress. Inntil 15 mm avvik i innpress er tillatt (+/- 7.5 mm pr. side)

Ser forøvrig at Delta også har 43 mm innpress, mens Delta Integrale har 40 mm (samme som felgene)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om 225/45 17 passer da, ser på dekk foretningen at rett skal være 215/40 17.

Hvor holder du til da, skal du på ID06?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen i rulleomkrets er 5,1% ifølge siden under (unnskyld at jeg viser til en Miata side :) ).

http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html

Så det er akkurat på grensen, da tillatt forskjell i rulleomkrets er 5%. Men det skal nok gå helt fint sålenge ikke dekkene tar borti hjulbuene. Det er vel ganske god plass til dekk på Integrale? Skal til ID06 ja... Bor på Kløfta så det er jo et stykke fra Ålesund  :-\ Men kan ta med hjulene til ID 06 hvis du er rimelig sikker på at du skal ha dem (og de ikke er solgt før den tid...)

Regner man andre veien så er forskjellen i rulleomkrets 4.8% ... Har forøvrig aldri vært borti at noen har sjekket eller hengt seg opp i dette, og det er ikke verre enn at man får ført inn ny dim. i vognkortet hvis noen skulle finne på å lage bråk over 0.1% (ytterst tvilsomt!)

Det blir forøvrig feil å sammenligne med hva dekkforretningen sier (for den dimensjonen kan avvike med noen prosent i forhold til hva som står i vognkortet). Derfor må man sammenligne med det som står i vognkortet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå jobber jeg i Porsgrunn så jeg er ikke så langt unna, felgene ser riktig fine ut og det eneste som bekymrer meg er at det er veldig trangt i hjulbuene og de to dedraene jeg har sett har kun noen tynne såler på 17". Jeg skal undersøke litt om dette vil gå, takk for info.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen mellom 215/40 og 225/45 er ganske stor hvis en setter disse dekkene ved siden av hverandre,høydeforskjellen er hele 30,5 mm. Det vil i praksis si at med 225/45 kommer dekket 15 mm nærmere hjulbuen din enn med 215/40..... Noe som kan eller vil gi subbing ved senking. Ikke blir det særlig fint heller siden omkretsen på dekket er større en buen i skjermen. Det blir ganske uharmonisk.

Felgene er riktig så fine de og passer sikkert bra på en Dedra men dekkene tror jeg blir helt feil,både utseendemessig og med tanke på misvising på speedo og utvekslingsforhold mellom dekk og girkasse.

Dette blir kanskje for teknisk siden vi er på Kjøp & Salg men det er skrevet i beste mening og som en rettledning til en som spør.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår det tekniske og det var dette jeg hadde i "bak hode", takk for hjelpen. Tror jeg får se etter noen felger med mindre såler. Sorry for for bruk av din tid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Lybra som trenger nye sommerfelger, kanskje dette er alternativet Tror dimensjonen også skal passe. Hva slags dekk er det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om dette blir for store dekk til Lybra. Lybra er jo bygd på Marea, og på Marea hadde jeg problemer med 205/55-15. Slo oppi hjulbuene bak i dumper med fullastet bil. Men det hadde jo blitt rått om de passet ;) Det er Sonar dekk som jeg overraskende nok (!) har vært meget godt fornøyd både på vått og tørt føre (bare å passe på litt ifht vannplaning pga bredden). De er vissnok produsert på en av Yokohamas fabrikker.

Men for all del, det er bare å forsøke å montere på et hjul bak og kjøre en tur i nabolaget - gjerne med noen sandsekker eller no' slikt i bagasjerommet, man hører fort om de slår oppi :)

Hva er standard dim. på Lybra? (står i vognkortet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lybra har dimensjon 195/65/15, så 225/45-17 mener jeg skulle gå bra. Står en annonse på en Lybra på Finn med akkurat den dimensjonen, har snakket med fyren, og det går bra.

Skal jammen tenke på det jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksakt samme rulleomkrets ifølge kalkulatoren. Det eneste som da evt. kan være et problem er bredden, men går det på en annen Lybra så går det nok på din også - iallfall sålenge den ikke er senket :) Innpresset er nok ikke så mye forskjellig fra hva som står i vognkortet tenker jeg? Tydelig at Lybra har større hjulkasser enn Marea, som jeg tror har 185/65-14 som standard.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...