Gå til innhold
Han5y

Høytalerskifte på 156

Anbefalte innlegg

Hvor stor diameter er det på høytalerene på en 156 FL?

Og hvordan er det å skifte ut de gamle høytalerne med nye,må man være en hardcore bilstereofreak for å klare det?Hva trenges for å skifte de ut?Hva må gjøres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6,5" å nei en trenger ikke være utdannet for og klare dette. med litt logikk og klar tankegang så er det gjort på et blunk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ta av et deksel å møte,men fant ut at hele elementet fra enden til slutt var rundt 15-16cm,kan dette stemme?Hvor mange cm er 6,5" egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en oversikt over Pioneer-høyttalere som passer 156.

Jeg gikk for et sett helt enkle TS-1746II (var egentlig ikke tenkt å bytte høyttalere, men for 250 kr/paret, why not?) - tok til og med bilder av monteringen.

Så enkelt at selv far kan.

Men da blir jo spørsmålet: -Hjalp det noe? Eller var det 250 spenn ut av vinduet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var egentlig ment som en gave til bilen,fra meg da jeg også har sjans til å nyte den gode lyden.

Men hvordan funker disse høytalerne til original spiller?Og hvordan ble tilkoblingen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve V: [Lyd&bilde-modus]Jeg fikk en klart luftigere diskant, et hint av røykelaks og emmenthaler i mellomtonen, og bass preget av moden fylde.[/Lyd&bilde-modus] ;D

Det var helt klart 500 (for/bakdører) vel anvendte kroner, selv om lyden var helt grei fra før. Merkbart bedre dynamikk, og forbedring i bass og mellomtone på lavt volum.

Hansy: Tilkoblingen ser du på bildene, den gule pluggen fra bilen passer rett i den blå som følger med høyttalerne. Diskanten har en egen kabel og filter, denne trenger du ikke gjøre noe med. Jeg antar dette er likt dersom bilen har fabrikkmontert stereo (ellers hadde det nok stått unntak for det i Pioneer-listen).

Edit: Får vel presisere at Pioneerene mine var mye billigere enn de ville vært over disk i Norge da - kjøpte stereoen fra www.caraudio24.de i Tyskland (anbefales) og det kostet ikke mer i frakt å slenge med høyttalerne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vell da vi skiftet i 166en ble det like gjerne noe bedre en vanligt. Sony Xplod som kosta en 800kr paret. Helt greit igrunn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ta opp og undersøke dette,500,- i høytalere er ikke så veldig mye egentlig.

Så altså,man må bare bruke litt makt på den gule pluggen?Tørr ikke bruke så mye makt,kan jo ødelegge hele systemet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve V: [Lyd&bilde-modus]Jeg fikk en klart luftigere diskant, et hint av røykelaks og emmenthaler i mellomtonen, og bass preget av moden fylde.[/Lyd&bilde-modus] ;D

Se der ja, røkelaks og emmenthaler i mellomtonen, og bass preget av moden fylde er AKKURAT det jeg føler en diesel purke trenger..  ;D Da skal du jammen se at det ligger noen oppgraderinger i luften. Jeg kunne imidlertid tenke meg ett lite snev av lær og asfalt på toppen av det hele.

Tidligere biler ha blitt utstyrt med deler fra Focal, Boston Acoustics og JBL, for å få den rette miksen, men med den tåpelige innebygde blåpunkt greia, er jeg ikke sikker på om det er verd pengene. Det blir vel som å kaste perler for svin  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hansy: Link som i posten over - www.caraudio24.de :)

Arve V: Hadde et sett Rockford Fosgate av fornemmere slag i den forrige bilen. Fin lyd, men synes egentlig de enkle Pioneerene i Alfaen gir vel så mye forbedring. Nå er det selvfølgelig vanskelig å sammenligne ulike anlegg i ulike biler, og jeg gjør uansett "finlyttingen" andre steder enn i bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk Eltek i Oslo, Hansy.

De holder til i tvetenveien i Oslo. Jeg vet ikke internettadresse, men de finner sikkert du fort.

De selger høytalerelementer, fra en rekke velrenommerte høytalerfabrikker.   

De selger blandt annet Peerless og Seas. Dette fungerer bra  :) (understatement)

Seas er litt dyrt, produsert i Norge, så vidt jeg husker, men står ikke tilbake for noen.

Jeg hadde mest lyst på Seas eller focal, men det ble for dyrt. :P

Jeg har selv Peerless, som er danskt og  meget, meget bedre enn orginal høytalerene og de kostet ikke

mye. Jeg har definition series , men husker ikke om hvilken av de det er. tror det 6.5.    :) :)

Dessuten liker jeg ikke lyden til Pioneer, det har noe med diskanten å gjøre og hos Sony syns jeg lyden virker

"imploderende". Den beskrivelsen var vel i klasse "røkelaks".  ;D

Vær bare obs. på at Peerless høytalerene trenger innspilling, de låt ikke bra til å begynne med. Men etter noen timer, som jeg skrev,

er de meget, meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et ting til,som også er et problem,på volum 43-44 (original spiller) starter det og skurre bittelitt,er det spilleren som ikke klarer mere,eller er det elementene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et ting til,som også er et problem,på volum 43-44 (original spiller) starter det og skurre bittelitt,er det spilleren som ikke klarer mere,eller er det elementene?

Er nok elementene, eller rettere sagt døra og elementene sammen, det blir ikke tett nok så lufttrykket lekker ut og det blir harmoniske bølger i hele sulamitten, det oppfatter ørene dine som skurr.

Skal du spille HØYT må kassa, altså døra være potte tett, og det er ikke så lett å få til uten å bygge om hele skiten. Mye jobb, men desto mer morro når alt er fintunet....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det igjen:

Skal man ha bra lyd burde man få inn en forsterker!

Hvertfall hvis man oppgraderer til skikkelige høytalere! Man kan fortsatt få skurring i høytalerne selv om de blir bedre, fordi forsterkeren i spilleren er for strømsvak til å levere nok guffe til å drive høytalerene kontrolert.

Man trenger ikke store forsterkeren heller.

Feks for de som har hørt det jeg hadde i min bil, så er den forsterkeren på (om jeg ikke husker helt feil) 4x20w ved 12v, 2x80w ved 14,4v(brokoblet).

Og den spiller helt sykt bra!!! Riktig nok står det MTX på den og jeg har en liten kondensator i tillegg..... ;)

Satt denne forsterkeren inn i Fiat Coupe'n jeg hadde også, rett på de orginale høytalerene(foran: 6,5" elementer i dørene med diskanter oppe på dashbordet + 6,5" element i sidene bak + min 12" sub) Dette spilte og meget bra til å være orginale høytalere. men var helt ræva før jeg satt på en forsterker... Da begynte det også å skurre på høyere volum! Inn med forsterker, og jeg kunne spille dobbelt så høyt!

PS: dere kan gjerne få høre hva en liten forsterker kan utrette i en Punto hvis dere vil  ;D

Og bra og billige stereodeler: http://www.mamut.com/dynabel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...