Gå til innhold
kyosha

Fiat Grande Punto

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kommet hjem fra en uke på Sardinia. Herlig øy, men det var ikke det jeg skulle skrive om. Den første uken kjørte jeg en Fiat Grande Punto rundt øya. Den ga meg håp. Alle som har sett den er vel enig om at den ser bra ut, men det er bare en side av en nydelig bil.

Jeg kjørte den først fra Alghero flyplass inn til byen. Rakk ikke å få noe intrykk av det. Neste dag satte vi kursen sørover mot Bosa. Svingete veier og den likte dem. Den kjentes lett og smidig. Ikke mye motor. Trodde først den skyldte pulver, men det var ikke så ille. Litt sør for Bosa kjørte vi i noen skikkelig svingete veier ikke langt fra kysten og jeg ble kjent med den. Det er tre ting jeg har lyst til å fremheve.

For det første motorlyden. Allerede fra under 2500 rpm hadde den en herlig sint sportslyd ved pådrag. Når jeg angrep svingene fulgte den sporet mitt perfekt. Styringen og balansen i bilen var utmerket. Sist, men ikke minst da jeg kom gjennom en høyresving og skulle tråkke inn pedalen for å få godlyd ut av en sving sto det plutselig en okse midt i veien. Den hadde nydelige bremser så jeg greide så vidt å stoppe EN meter fra oksen.

Puntoen og jeg ble gode venner i løpet av uken. Jeg vet ikke hvordan vektfordelingen i bilen er, men den oppfører seg sportslig og jeg dyttet mange biler med mye mer motor opp svingete bakker uten problem. Jeg irriterte meg bare over idiotene som sperret veien.

Hvis jeg nå lover bort en Alfanyttartikkel om mine erfaringer med diverse Alfa inkludert 159 og Grande Punto må jeg vel levere så da gjør jeg det. Går jo rykter om at Alfa skal bygge en liten bil (Sprint?) basert på Grande Punto hvis noen lurer på hva dette innlegget gjør under Alfaliv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange har lagd skisser som viser hvordan de tror den kan komme til å se ut, men ingenting offisielt. Er vel ingen go på den heller enda.

http://www.alfaforum.nl/Blog/content/view/166/9/ tror den kommer i 2010.

http://www.italiaspeed.com/2006/cars/alfa_romeo/07/trofeo/0507.html var oppe i en annen tråd tidligere.

Har lest andre steder at det liger an til prototypepresentasjon neste år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punto Grande skal jo selges her.

Håper at dei klarer å få vekta lav på Alfa 139en, og stappe inn noken spennende motorer. F.eks en 200 hk utgave av 1,9 literen, eller en 230 hk utgave av 2,2 literen kombinert med lav vekt og bra understell ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

klarer de å holde vekta under 1000kg så holder det vel med 150-165hk...

over 200hk blir det nok en ille dyr småbil.. :/

Og det er jo ikke så gøy igjen...

En Punto 75sx (inkl takluke) veier 895kg.

Så da kan dere jo tenke å artig en Punto GT er med sine 136hk.. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den skal selges betyr vel ikke at Ola Nordmann løper og kjøper`n... ::)

Bingo... :-\  Men det hadde jo vært moro for importøren om Uno-suksessen gjentok seg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det flere enn meg som syns den ser litt "Maserati" ut? (som i 3200 GT - og om det skulle være noen tvil overhodet: Det er en positiv ting ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel foreløpig bare i salg i Italia, men der må den ha solgt bra så langt. Det var iallefall bøttevis av dem på Sardinia!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel foreløpig bare i salg i Italia, men der må den ha solgt bra så langt. Det var iallefall bøttevis av dem på Sardinia!

Neida... Ser den her også, om ikke i bøttevis... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett den i UK og, hadde store forventninger etter å ha sett tv reklamen, den er faktisk like lekker i virkligheten, jeg tror det blir en storselger etterhvert!    :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punto Grande er tøff og lekker i det virkelige liv og. Eg kjørte ei helg med en som hadde feite Momoer med P-zero gummi, og den lå bra på veien og ;D

Men den mangla litt effekt :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bøttevis av Grande Punto i både Portugal og Danmark i sommer. En utrolig vellykka småbil med klassens fineste fjes og tøffeste speil. Britiske Car (magasine) har allerede kåret den til "Best supermini around". Håper den selger her, men vi nordmenn er skeptiske potetbønder med halvåpne munner som føler oss trygge med koreanske biler og svensktoppar.

tormod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vi nordmenn er skeptiske potetbønder med halvåpne munner som føler oss trygge med koreanske biler og svensktoppar.

tormod

Jeg tror jeg ler meg ihjel.... Egentlig burde alle nordmenn vært forpliktet til et par år i utlandet. Ikke det at det er så mye bedre her, ofte tvert i mot, men man får definitivt et mer beskjedent syn på sin egenart...

Og jeg er stolt av å være norsk, bare så det er klart!  ;)

Hilsen Avd. for avsporinger og uinteressante opplysninger...  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattet en Grade Punto en uke på Kreta. Skjelden har fjellveiene på Kreta vært gæyere å kjøre på!

En god bil, som nevnt i en annen tråd her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste akkurat den der. Er det rart nordmenn ikke kjøper Fiat. Overskriften skremmer de fleste og ellers handler halve artikkelen om nordmenns forhold til Fiat før det avsluttet med noen småord om at den har god plass, pen front og 5 ncap-stjerner. Ingenting om at det er en morsom bil å kjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overskriften skremmer de fleste og ellers handler halve artikkelen om nordmenns forhold til Fiat før det avsluttet med noen småord om at den har god plass, pen front og 5 ncap-stjerner. Ingenting om at det er en morsom bil å kjøre.

Hvis en kaller stabilitetskontroll for "essensielle sikkerhetsteknologi" så kjører en ikke bil for å ha det morsomt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som sier meg at "dinside" ikke digger "våre"merker, ref. 159SW artikkelen.

De vet hvordan de skal drepe omtalen, selv om bilen er bra.Høy lastekant=dårlig bil.

Har ikke hørt på maken til masing om "antiskrens", jahr selv Subaru som bil nummer to og de får jo gjennomgå så det holder.

"Dinside" har en artikkel der man får forståelsen av at Subaru ikke har dette "essensielle" utstyret, det er feil.Alle Nye Legacy har det!

Syns det begynner å lukte Se og Hør tendenser her, fet overskrift men den har ikke så mye med virkeligheten å gjøre.

BTW:Vi bør få inn Grande med diesel hit til fjell og fjære!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...