Gå til innhold
espen h

Min 147 og meg...

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt lykkelig forenet med en sort 2001 Alfa 147 120hk. Min første Alfa etter å ha gått med drømmen i mange år. Ser ut som innledelsen på et vakkert vennskap!

Men som mange andre her i forumet, kunne jeg tenke meg å gjøre noen små modifiseringer. I den forbindelse håper jeg noen kan gi meg råd eller tips om jeg velger riktige leverandører av tuning osv.

Hadde tenkt meg følgende modifiseringer:

1. Eksos: SuperSprint - Bør anlegget byttes helt frem for å få full effekt og lyd!?

2. Luftfilter: GreenFilter fra xtremecar.no - Har hørt mye bra om dette. Kan det anbefales?

3. Data-tuning: Ultimo.no - Ser at disse har oppført 1.6 t-spark motoren i sitt register. Noen som kjenner til disse som leverandør?

4. Senkesett: Jamex fra xtremecar.no - Her er jeg litt i tvil om leverandør, men jeg tror ikke jeg vil senke mer enn 30mm. Hva anbefaler dere?

Er det kostbart å få disse tingene byttet, og hvem kan gjøre disse modifikasjonene for meg? Jeg er desverre ingen kløpper til å mekke bil selv.

Forza Alfa!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt Jamex senkesett...Billige er de, men de har ikke det beste ryktet på seg for kvalitet.

H&R er meget gode senkesett, og det koster ikke allverdens heller..

Et annet alternativ er AP-fjærer, som http://www.nordiskfelgimport.no selger. Hadde dette på min forrige Fiat Coupe og var meget fornøyd!

Dette koster heller ikke mye.

Disse senkesettene senker vel fra rundt 35mm til 45mm...Vet ikke hva som gjelder for 147.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og et annet medlem her på forumet har "chip-tunet" diesel-alfa'ene våre hos Ultimo med meget bra resultat.

Ultimo sin representant kan enten komme hjem til deg eller møte deg på jobben for å få tuningen gjort, dette gjelder om du bor i området Drammen-Oslo-Ski.

Jeg synes jeg fikk mye for pengene hos Ultimo, men nå er jo effektøkningen mye høyere på turbo-/dieselmotorer.

På en 1.6 TS så kan man ikke forvente for mye kanskje 10hk og 10-15Nm ekstra. Du får ingen racerbil av dette, men kjørbarheten og draget i mellomregisteret blir som regel litt bedre. Mulig turtallsperra blir flyttet noe høyere også (7500rpm), slik at man kan dra den litt ekstra når det trengs....

EDIT: Glemte i farta å si gratulerer med ny bil! Velkommen til forumet  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg har også vurdert de samme punktene på min 156, men noe annerledes prioritering....

1. Senkesett: 30mm

2. Luftfilter: Her nøyer jeg meg med replacement filter, altså ikke åpent, er redd for problem med MAF....

3. Eksos: midtre del og bakpotta.

4. Data-tuning: Ultimo.no

Jeg tror man bør ta data tuning helt til slutt for å få mest ut av justering på ECU'en (med tanken på nytt eksos og filter-opplegg).

Eneste som stopper meg nå er en irriterende lyd fra hjuloppheng foran. Jeg har ikke lyst å sette inn senkesett før jeg vet hva som lager denne lyden. Øvre+nedre armer er tidligere byttet. det er en helt annen klonkelyd, jeg får sette bilen min hos CA etter ferie, kanskje det bare er linkearmen (denne koster ikke mye vel).

For noen år tilbake, så tilbød CA "pakketilbud" på senkesett m/arbeid. Du kan sikkert høre med dem hva de tilbyr nå for tida. De andre punktene har du vel kontroll på....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort stort sett alt dette unntatt chippingen på 147'en: K&N-filter med nytt innsug, senking med Eibach og Sachs-dempere og Supersprint bakpotte.

Fremfor å sette inn et åpent filter (som suger varm luft) kan du sette inn innsuget fra V6'eren men da må du ha en beskyttelsesplate under motoren slik at det ikke kommer skitt inn i innsuget. Grom lyd og kald luft :) Jeg hadde en plastplate til å begynne med, men den seg ned på midten og ga elendig bakkeklaring så den ble byttet med en alu-plate.

Samtidig som du setter på senkefjærene bør du vel bytte demperne også... Så det går noen kroner. Men det er definitivt verdt det :) Med Sachs-dempere ble det definitivt stivere enn originalt!

Jeg har bare byttet bakpotta på min til Supersprint (den originale var på god tur til å ruste bort, så da bytter vi til noe bedre ;D) Litt mer brumming og snerring, men ikke irriterende mye. En får antageligvis best resultat med Supersprint-biter hele veien fra grenrør og ut, men da koster det tilsvarende.

Om jeg ikke husker helt feil så blir det rundt 15-20 000 for nye fjærer og dempere (inkl montering), 1 500-2 000 for filter og innsug (inkl mont), 1-2 000 for beskyttelsesplate (ditto) og 4-6 000 for bakpotte (ditto) - med rubbel og bit fra Supersprint koster det fort en del tusen ekstra...

Gratulerer med ny bil!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! kaster meg på denne tråden siden jeg har 147 med noen av disse tingene, dog ikke så mye teknisk innsikt da det meste var påmontert før jeg fikk den (lurer på om noen på dette forumet har hatt den før meg?).

Min er en 01" 2.0 selespeed, med eibach senking, supersprint eksos, novitec innsug og filter, samt polyflex forringer.

Eksosen gir defintift en herlig lyd som de fleste misunner, men senkingen/fjærene er etter min smak en smule hard for daglig bruk, en smakssak det vil jeg tro... Varmlufts problemet som oppstår når en har filteret montert rett forran motoren kan forresten løses ved å føre innsuget nedover motorommet isteden for rett foran motoren, er gjort på min (takk til Knut på emmsport) og funker godt.

Har som nevnt også polyflex forringer, og et sprøsmål til disse: Jeg vet at disse skal knirke en del, men i det siste har de knirket noe helt for j.... noen som har erfaring med dette og kan si meg fortelle hva som er "normalt", eventuelt hva som bør sjekkes?

Forøvrig gratulere med en herlig bil!!

mvh. Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips og råd. Flere mottas med åpne armer, og spørsmålene jeg har er mange.

Ser poenget med å bytte dempere i samme vendiga som fjærene. Dette er vel en fordel både for sport og komfort!? Bruker bilen som familiens eneste, så jeg bør beholde mest mulig av komforten når jeg senker bilen. Kona blir misfornøyd hvis det rister for mye når hun kjører ungene til barnehagen.... Det virker som en smart løsning å sjekke med f.eks. CA hva de anbefaler og kan tilby meg av pris for hele pakka.

Når det gjelder luftfilter, lurer jeg på hva et replacement filter kan gjøre med lyd og effekt kontra et åpent filter!? Også her vil jeg sannsynligvis trenge hjelp av verksted p.g.a. lite erfaring med skruing på bil.

Hvis jeg nøyer meg med å bytte midtre og bakre eksos bør vel dette være en kurrant jobb å gjøre selv hvis man har tilgang på bukker eller en grav!? Vet ikke hvor mye utslag dette vil gi i forhold til å bytte anlegget helt frem, men det ville sikkert gi økt glede...

Tror jeg kommer til å prøve meg på Ultimo når eksos og luftfilter er på plass.

Thanks,

Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...