Gå til innhold
racerjokke

Alfa 75 3.0 QV!!!

Anbefalte innlegg

Hello alle sammen...

Ja da er jeg endelig igang igjen m en 75 `91 modell som jeg så lenge angret på at jeg solgte for 8 år siden... :-\

Jeg har hatt bilen i to år nå og har satt igang m prosjektet mitt.

Følgende er blitt gjort siste året;

- skiftet bremse callipere bak

- Tar ox skiver bak med klosser

- skiftet alle foringer bak til power flex

- senkefjærer

- skiftet til stivere stab stag foran ( noe som resulterte til betydilg forbedring m tanke på tung motor foran)

- alle foringer foran skiftet til fordel for powerflex foringer

- har akkurat hatt på forstillingskontroll m data fra guruen alfafred..

- skiftet eksosanlegg fra kat

Mine fremtidige planer:

- skal ha den på benk for å måle krefter og justere tenningen

- Kjøpe nye felger ( 17 momo hadde jeg tenkt, men vanskelig å finne noen m 5*98 boltsirkel så gi meg tips.....!) ???

- skal ha tak i full evo styling og det i glassfiber for å lette mye vekt foran slik at vekten blir bedre fordelt (panser, fanger, skjermer)

- Jeg har og investert i en del stereo som skal monteres inn fremover.. (Rockford Fosgate, polk momo) :D

Planer som skal spares til:

- Større bremser foran

- skikkelige dempere

- kjøpe gateslicks til de gamle felgene mine

Som skrevet her så har jeg masse planer og bra blir det..

Jeg skal ta noen bilder og få lagt ut litt etter litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig med flere 75 QV'er her!  :)

Har du lyst til å dele forstillingsdataene du bruker?

Og ikke minst; bilder, bilder og atter bilder!  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg som demonterte en hel QV i fjor :/ hadde det ikke vert for Norske avgifter hadde jeg også rulla rundt i en slik.

Rå bil. Stå på. Kom med bilder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey dudes...

Fint m respons!!!  ;D

Jada Runar75,

dataene jeg fikk er som følger:

2 grader camber

2.2 spissing

1.5-2mm nedre bærearm ( ikke helt sikker hva Fred mente m dette men...)

Dette er i utgangspunkt i at bilen er senket..

Jeg har ikke noe angående caster, men har utskrift av forstillingen så får høre m Fred om det

er godkjent....  :)

Apropo bilder så får jeg få ræva mi i gir.... (hvordan gjør man det?)

U5:

Ja det må jeg si...

Ribbet kaller jeg det du gjorde m QV din... hehe.

Synd at vi har slike avgifter ja............  >:(

Skal du selge noe av interiør, eksteriøet av bilen din?...

kunne trengt litt småting..

PS.

Fått Ferodo Racing klossene jeg bestilte fra Rosso.. så nå håper jeg

på litt bedre respons enn jeg hadde på Rudskogen..

Og en ting til... Nå har jeg funnet løsningen på felg problemet mitt...

Skal nok kjøpe Momo corse 17" 5x100 og frese dem ned til 5x98... blir noen lapper dyrere,

men jeg tror det blir verdt det... eller?

post-1165-14779318886149_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vel an å bestille de felgene i 5x98... selv om forhandler kanskje sier at det "ikke" går..

Men man må nok bare vente litt hvis det ikke er lagervare...

Momo har tross alt laget felger til italienske biler i en årrekke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg selger alt jeg har av bilen nå for 3000kr ved avhenting. å det er en god del vil anbefale tilhenger og van. Interiøret har jeg også, det er av stoff og er hva jeg vil si strøkent og tydligvis aldri vært røkt i. ellers har jeg dører, panser, bagasjeluke alt rustfritt og meget bra bortsett fra et par små riåper. samt taket med elektronikken og 2veis takluke. ellers har jeg også dempere og en hau med andre småting liggende også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok Kristian, men hørte m forhandler som ringte til leverandør som sa at da måtte de lage

200 stk... litt mye å sitte igjen m 196 ekstra felger.. hehe.. Jeg skal sende en mail til felgimport å høre

for å være på den sikre siden..

U5: Jeg trenger nok ikke hele bilen.. men noen ting og tang..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bruke felger med boltsirket 5*100 og bruke "slingremuttere"?

Arvid brukte det på sin GTV6, funket visst fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

å bruke 5x100 går greit, men er vell ikke akkuratt å anbefale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det bare er gammel overtro at det ikke er å anbefalle.

Arvid har testet det med godt resultat på GTV6, og jeg og drøssevis med andre har testet dette ut på nyere Alfa som 147, GTV 916 og 156 uten noe problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men disse boltene kan vel kun brukes hvis man har skikkelig sentrering i navsenteret? sikkert en selvfølgelighet på nye felger, ikke vet jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på 116 serie så sitter jo boltene på bilen og man skrur i muttere og ikke bolter, dvs muligheten for "slingring" er vel omtrent ikke tilstede. Du må PRESSE og tvinge på felgen. Jeg ville ikke vært gjengene på den bilen ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp,, da er diskuksjonen i gang ser jeg...

Takk for tips og jeg tror nok Alfanatiker har rett... desverre.

Jeg har bolter på bilen som felgen skal passes i og deretter kommer mutterne.. kjipern..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry U5 men det der er bare vissvass !

Kjører nå fjerde bilen på rad hvor jeg bruker 4x100 og 5x100 og det har ALDRI vært problemer av noen art. Men jeg tror gjerne på de historiene om folk som har mistet hjulet i fart,uballanse osv osv men da har ikke folk fulgt oppskriften. Bruker du rett senterring og strammer til bolter/muttere på rett måte så sitter felgene selvfølgelig like godt som alle andre felger. Det er jo tross alt TUV-godkjente saker vi snakker om her noe som burde være ensbetydende med mer enn "godkjent" kvalitet.

En skal ikke stramme til på kryss av boltene som en vanligvis gjør. En må stramme en og en bolt litt og litt, slik at den løse konen får "satt" seg og sentrert felgen, og ikke stramme fullt til på hver enkelt med en gang.

Kutt ut fordommene, prøv selv og bli fornøyd.

PS ! Og så er jo utvalget i felger enormt mye større.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde sette en 4x98 felg på en 4x100 bil en gang (bolter satt i bilen og felg skrudd til med muttere). Det var så trangt og vrient at det lot seg ikke gjøre uten makt. Samt felgen skrapet langt gjengene hele veien. Det sier seg selv at ved belastning så er sannsynligheten stor for at ting her knekker....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med en som selger slingrebolter her om dagen og han mente at det absolutt ikke var å anbefale, selv med riktig senterring så blir ikke sentreringen 100 %. Men det går som en nødløsning sa han.

Og hva var det med 2,2 i spissing? Toe in?  ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med en som selger slingrebolter her om dagen og han mente at det absolutt ikke var å anbefale, selv med riktig senterring så blir ikke sentreringen 100 %. Men det går som en nødløsning sa han.

Og hva var det med 2,2 i spissing? Toe in? ???

Hello guys..

Ja idag har jeg vært å kjøpt meg et par nye framdekk etter at jeg så trådene når jeg skiftet til Ferodo klosser foran... kanskje p å tide m et skifte.. hehe.

Siden jeg skal ha nye felger så tenkte jeg et par budsjett dekk... Men spurte om kanskje det likeså greit kunne settes på noen slicks... å jammen sa jeg smør..... ( ja ja klisje..) to slicks til 2000,- ferdig montert!! Dette var to dekk som ikke var blitt hentet.. snakk om flaks.

( Det blir faktisk 5x100 siden han som skulle selge sa ettertrykkelig at det gikk m slingrebolter siden han gjorde det samme m sine 4x100 på uno turboen..)

Har funnet meg felgene forresten.. har svart bil så går for disse istedet.. :)

post-1165-14779318916104_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få et maskinverksted til å borre nye hull i navene med 100mm sirkel og plassert mellom de originale hullene. Da kan du sette på de felgene du har lyst på, eller de gamle. Hvis du ikke har ekstremt bra øyemål, så merk av hvilke hull som er hva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde sette en 4x98 felg på en 4x100 bil en gang (bolter satt i bilen og felg skrudd til med muttere). Det var så trangt og vrient at det lot seg ikke gjøre uten makt. Samt felgen skrapet langt gjengene hele veien. Det sier seg selv at ved belastning så er sannsynligheten stor for at ting her knekker....

Til info så er bolthullene i disse 8 eller 10-hulls universalfelgene er større enn hullene i originalfelgene.

Skal heller gi beskjed når jeg mister alle felgene i neste sving og det kan hende jeg ikke kommer til ID heller siden alt bare rister og er i uballanse.... :P  Makan til tvilere !

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ikke det er rart at folk tviler på å montere felger som egentlig ikke passer til bilen Arvid.. For meg hadde det ikke gitt en god følelse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ikke det er rart at folk tviler på å montere felger som egentlig ikke passer til bilen Arvid.. For meg hadde det ikke gitt en god følelse!

For meg blir der rart når personer uten kompetanse innen dynamikk er skråsikre i sine uttalelser¨om dynamikk ;)8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier enkelt å greit at dette har jeg prøvd over en periode på 8 år og fire forskjellige biler,det har fungert uten problem under alle forhold.

Synes det er greit å komme med førstehåndskunnskap om emnet siden jeg faktisk har prøvd og brukt dette mer enn de fleste her på forumet. Når en forumbruker spør om dette så forteller jeg mine erfaringer,så får det bli opp til besservisserne å ta diskusjonene videre.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...