Gå til innhold
mogwai

K&N-filter.

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg faktisk at jeg har driti meg ut litt.    >:(

Jeg kjøpte bilen min for ca. 1 mnd. siden, og det var jo noen problemer med å få den til å gå skikkelig.

Vet ikke om jeg tør nevne det, men en av tingene jeg tenkte på var luftfilteret.

Tok det ut, og for meg så det ut som det var pottetett av dritt.

Fikk tak i et nytt filter og satte i, og nærliggende for meg var å kaste den gamle dritten.

Det jeg fant ut etter hvert var at det gamle filteret var et såkalt K&N-filter som gir mer lyd, effekt, og det værste av alt: kan renses.

Så hvis noen er på Grønnmo kan de rote i søpla fra Frogn, så kanskje de finner noe fint der.  :o

Spørsmål: Har filteret mye å si, og hvor mye koster et K&N-filter til 164 3,0 V6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skal du først klæsje på et sportsluftfilter så ville jeg gått for en åpen løsning. MYYYE fetere lyd. Og på 3litern blir det gromlyd!  Spesielt over 4-5000 opm... ;D

Mitt andre tips: Drit i å kjøpe kn-filter. Kjøper du et ikke fullt så kjent merke så betaler du ikke flere hundre bare for merke. Og de fungerer like bra. Jeg har prøvd flere merker, men RAMair kan absolutt anbefales. Tror det er det Petter Solberg bruker også, faktisk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må man vel ha en adapter som er kolplet til LMM'n.

Vil denne løsningen påvirke denne på noen måte? Er det rett og slett bare å fjerne filterboksen og kople på?

(Mulig det blir en del dumme spørsmål, men det er jo greit å vite at det en gjør fungerer).    :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

K&N-filteret må tilpasses det eksisterende luftoppsettet ja. K&N har kit for dette.

Ulempen med sånne konfilter er at det i mange biler (ikke alle) suger inn varm luft fra motorrommet istedetfor den kalde lufta det originale filteret tar inn. Det er ikke like god plass i alle motorrom. På bildet Kristian postet er oppsettet bedre enn det ville blitt på 156 og 147 og andre med tverrstilt motor. Varm luft er fy.

På min 147 f.eks. ville et vanlig konfilter blitt stående rett over eksosmanifolden og sugd inn glovarm luft. Det originale filteret mates med kald luft rett fra grillen. Selvfølgelig kan du fikse og trikse med bøying og tilpassing av slanger, men det er alltid begrenset plass under et panser.

En annen ulempe er at olja i filteret kan grise til luftmassemåleren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må man vel ha en adapter som er kolplet til LMM'n.

Vil denne løsningen påvirke denne på noen måte? Er det rett og slett bare å fjerne filterboksen og kople på?

(Mulig det blir en del dumme spørsmål, men det er jo greit å vite at det en gjør fungerer).    :-\

På en 164 3l så er det bare å beholde nederste delen av filterboksen og legge det åpne filteret oppi det. Dermed suger det kaldluft ;)

Angående adapter så kan man lage det selv hvis man er litt fingernemm, ellers er det selvfølgelig en mulighet å kjøpe et kit fra KN som er tilpasset din bil. Innbiller meg at mekonomen kan skaffe deg det. Tror det kommer på bortimot 1500,-.

Hvis du fikser og mekker litt selv og kjøper et litt mindre kjent merke kan du få det samme opplegget til 7-800kr.

Lykke til med prosjektet uansett ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...