Gå til innhold
Harald

Noen eksperter på 166 2.0TS?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Alfa Romeo 166 2.0 TS 1999 mod. og fikk for et halvår siden en feilmelding på varmaperatet. Denne feilen kom og gikk, men har nå blitt permanent hver gang jeg starter. Meldingen jeg får på skjermen er: "Air conditioner faulty. Plase contact workshop" . Det som egentlig skjer er at vifta på varmapperatet ikke går.  Var innom et verksted hvor jeg bor, men de hadde ikke tilgang til varmaperatet på programmet på pc'en deres.  De sa at det var flere typer varmapperat på Alfa 166 og at de ikke hadde denne.

Har noen vært borti denne feilmeldingen? Noen tips?

I det siste har bilen også begynt å fuske når den kommer opp mot 4000 omdr/m. Det føles akkurat slik at motoren ikke får nok bensin og dermed mister draget fra 4000 og oppover. Kan dette være luftmengdemåleren? Hvor kan man eventuelt kjøpe denne billigst? Den er vel enkel å skifte selv?

Venter spent på svar.

Harald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ekspert på 166 men du må få sjekket opp om v.app motor går event.sikring for denne event. sjeld motor for friskluft, har ikke sett andre feil en dette V.app.motor på 166 er en stor/kostbar oprasjon :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset. Jeg har sjekket sikringer, men har ikke tengt på spjeld. Tror ikke varmaperat motor går ,men skal sjekke spjeld i morgen.

Harald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme på min bil, ser ut til at den dukker opp når jeg starter med veldig varm bil nå på sommeren, men på min bil forsvinner meldingen dersom jeg kviterer med høyre rulle knapp og så kan jeg styre vifta manuelt 8)

Har ikke hørt noen som har funnet noen løsning på det desverre, vet om et par som har byttet hele varme / air condition enheten uten at det har hjulpet. Har mistankt til at er en eller annen overvåking av vifte mototren som er overaktiv ;)

Luftmengde måler bytter du selv på 10 minutter (høres ut som det er den ja, men man kan jo ikke garantere) om du ikke får tak på fra vanlige kilder (mekonomen / cd cardic / mek etc) så sender eb spares til deg til rimelig penge ;)

(Ps på ts en kan det lønne seg å sjekke alle plugg hettene før du gjør noe annet, er ikke uvanlig at det samler seg vann nede i hulla og skaper tennings problemer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes ikke lovende ut med henhold til varmapperatet.

Måtte dobbeltsjekke sikringene til varmapperatet og fant da ut at den var helt brent bort. Første gangen jeg sjekket så det ut som det ikke hadde vært noen sikring på den plassen i det hele tatt, som f.eks ekstra utstyr, men da tok jeg feil. Rensket opp og satte i en ny sikring men det fungerer fremdeles ikke. Sikringen er like fin etter jeg prøvde. Prøvde også å bytte rele da det var flere som var helt like. Men fremeles det samme.

Hvor er viftemotoren? Ligger den i kupeen eller i i motorrommet?

Ringte til Bilsentrum i Trondhjem og fikk pris på luftmengdemåler. De skulle ha ca 5500,- inkl mva. Fikk deretter pris fra EB spares på 99 pund, så jeg bestiller vel hos dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje en idé å spørre ECU'en hva den mener om saken?

Å bytte deler etter shotgunmetoden kan fort bli dyrt!

Jeg hadde et lignende problem på min GTV 2.0TS, og dro til forhandleren i Moss for å få dem til å lese ut feilkoden.

Den påstod at vanntemperatur sensoren ikke var på nett. Når jeg kom hjem fant jeg ut at det var brudd i en kontakt til den.

Fikset det, og checklampa sluttet å lyse og bilen går som en rakett igjen.

Diagnosen kostet rundt 900 spenn og det var det verd. Hyggelig og serviceinstilt betjening hadde de og.

Jeg hadde forresten en feil til. Solenoiden for eksosgassresirkulering ga også feilkode. Men etterat jeg fikset temperatursensoren sluttet checklampa å lyse før jeg fikset resirkuleringen. ECU'en synes tydeligvis ikke at den feilen er noe å syte over. Selvfølgelig fikset jeg den og for å glede styreenheten. Om en feil på LMM er noe den vil sutre for, det vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje en idé å spørre ECU'en hva den mener om saken?

Å bytte deler etter shotgunmetoden kan fort bli dyrt!

Om en feil på LMM er noe den vil sutre for, det vet jeg ikke.

Nei desverre vil den ikke det, grunnen er jo at den ikke har annen tillegs innformasjon som forteller den hva måle resultatene skal være og derfor vet ikke ecu om måleresultatet fra luftmengde måleren er feil.

Du hadde sikkert fått en feilmelding på måleren om den ikke fungerte i det hele tatt, men den feilen som oppstår oftest er jo at måleresultatet er feil / unøyaktig og det er ikke så lett å oppdage.

Ellers var det litt skremmende å lese om sikringen til varme apparatet, men her kan det være greit å sjekke loggen i ECU, meget mulig det ligger noe der på varme apparatet.

Har ikke dobbelt sjekket, men er redd tilgang til vifta bvetyr at du må ut med hele dash bordet, så sjekk allle ledninger og releer før du setter i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta på 166 ut fra motorrommet/under frontrute  Ikke noe for førstegangs "hobby mekker" Som nevnt må sjekkes andre feil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående problemer med guffen på rundt 4000 rpm. dette er nesten helt garantert luftmassemåler. Dette kan du enkelt sjekke med å trekke ut kontakten som står inn på luftmassemåleren. Den slår da over på et standard program. Dersom du får mer guff da er det luftmassemåleren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...