Gå til innhold
fagerbakken

Slitte bremser 156

Anbefalte innlegg

Hei

Tok nettopp en tilstandsrapport på min nykjøpte 156. Den har gått 37000km. Fikk beskjed om at bremseskivene foran måtte byttes, de var utslitte? Er ikke det litt tidlig? Har kjørt 50000km med bremsene på min andre bil, de er ok ennå? Evt. om noen som har noen andre bremseskiver å anbefale?

-lasse-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres svært merkelig ut! Om då må bytte klosser så har jeg to par ekstra, som passer på 2,0 og oppover. De kan du få billig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørers rart ut...skift til Brembo Max Slissad som de selger på Mekonomen til en grei pris!Har kjørt 260000km på disse og slitasjen vises nesten ikke.og så bremser de bedre..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, synes det var merkelig jeg å. ??? Var til Bilcentrum jeg tok tilstansrapporten. Skal tilbake til de å bytte låsekasse til baksete om 14 dager. Må høre litt med de da. Har jo nybilgaranti på bilen til september, men vet ikke om bremsene blir dekket av den. Det er jo en slitedel.

Skal sjekke pris på Brembo Max mot de orginale skivene. Jeg har slissede EBC skiver og redstuff klosser på min andre bil (850 T5). Bremsene er kjempebra når de er varme, men ved vanlig bremsing er orginalbremsene mye bedre. Litt skuffet over det  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres svært merkelig ut! Om då må bytte klosser så har jeg to par ekstra, som passer på 2,0 og oppover. De kan du få billig.

Takker for tilbudet. Kommer tilbake til deg hvis det blir aktuelt :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er overhodet ikke vanskelig å slite ut normale bremseskiver i løpet av 37.000 kilometer hvis du kjører på Nürburgring hver helg. Personlig mener jeg at slissede Brembo Max er fullstendig overkill (og vel så det) på en 156 med maksimalt 192 hk (2.5l V6) og vanlig bruk. De originale ventilerte frontskivene på en 156 holder i massevis.

Min 147 er gått nesten 35.000 kilometer med en del banekjøring, og hverken skiver eller klosser er på langt nær modne for utskifting. Hvis dine skiver er utslitte skyldes det nok render i selve skiva eller utrolig hard kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en skikkerlig kant helt ytterst i skivene, kjenner den godt med fingrene.

Synes orginalbremsene er bra jeg, men jeg har ikke kjørt noe hardt heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men herregud da. Selvsagt er dette en garantisak. Normale serviceinteravller på bremseklossene er 50.000. Og selv da behøver de slett ikke være dårlige. Har kjørt 70.000 med mine og de er fortsatt OK. Så at selve skivene er gåen etter 37000 med normal kjøring hører jo hjemme langt utti skauen. KLAG KLAG!

Soleklar garantisak. Ta kontakt med NAF advokat e.l. dersom motorforum setter seg på hæla. Les kjøpsloven og sett deg inn i rettighetene dine. En bil er nemlig en kapitalvare, ikke en forbruksvare.

Kjøpekåtheten på dette forumet er til tider på et slik nivå at en skulle tro her krydde av gutter som bor hjemme hos mamma og bruker hele lønna si på altfor dyre jåle-bildeler. "Løp og kjøp"- mentaliteten synes jeg er dårlig rådgivning.

Du kommer tidsnok til å behøve penger på normalt vedlikehold av bilen etterhvert. Bremseskiver er IKKE en slitedel som skal forventes byttet etter får kilometer

Lurt kan det også være å skaffe en second opinion. Gjorde det på min forrige bil hvor et verksted anbefalte meg å skifte klosser og skiver etter 40,000 km. Tok kontakt med NAF, som sa at jeg hadde blitt forsøkt lurt av pengegriske mekanikere. Den samme bilen kjørte forøvrig 350.000 med de samme skivene før jeg solgte den. Og da var de fortsatt helt iorden.

Gud jeg blir så sur av at vi bilkjøpere utsettes for piss av forhandlere. GRRRRRR. Bare en ting som hjelper, STÅ PÅ KRAVA!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier ikke hvor gammel bilen er.

Det er ganske vanlig at ytterkanten ruster. Da blir det et spor der klossen klemmer.

Derfor lønner det seg å knakke av rustkanten hver gang du skifter til sommerdekk.

Lette slag med en lett hammer pleier å gjøre susen.

På tidligere biler måtte jeg bytte skiver grunnet slitasje, på GTV'n grunnet rust!

Man må jo kjøre som en gris før det blir nødvendig å bremse inn i svingene.

Nøff..Nøff.  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier ikke hvor gammel bilen er.

Det er ganske vanlig at ytterkanten ruster. Da blir det et spor der klossen klemmer.

Derfor lønner det seg å knakke av rustkanten hver gang du skifter til sommerdekk.

Lette slag med en lett hammer pleier å gjøre susen.

På tidligere biler måtte jeg bytte skiver grunnet slitasje, på GTV'n grunnet rust!

Man må jo kjøre som en gris før det blir nødvendig å bremse inn i svingene.

Nøff..Nøff.  :D

Bilen er en 2004 modell. Det står i signaturen min ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men herregud da. Selvsagt er dette en garantisak. Normale serviceinteravller på bremseklossene er 50.000. Og selv da behøver de slett ikke være dårlige. Har kjørt 70.000 med mine og de er fortsatt OK. Så at selve skivene er gåen etter 37000 med normal kjøring hører jo hjemme langt utti skauen. KLAG KLAG!

Soleklar garantisak. Ta kontakt med NAF advokat e.l. dersom motorforum setter seg på hæla. Les kjøpsloven og sett deg inn i rettighetene dine. En bil er nemlig en kapitalvare, ikke en forbruksvare.

Kjøpekåtheten på dette forumet er til tider på et slik nivå at en skulle tro her krydde av gutter som bor hjemme hos mamma og bruker hele lønna si på altfor dyre jåle-bildeler. "Løp og kjøp"- mentaliteten synes jeg er dårlig rådgivning.

Du kommer tidsnok til å behøve penger på normalt vedlikehold av bilen etterhvert. Bremseskiver er IKKE en slitedel som skal forventes byttet etter får kilometer

Lurt kan det også være å skaffe en second opinion. Gjorde det på min forrige bil hvor et verksted anbefalte meg å skifte klosser og skiver etter 40,000 km. Tok kontakt med NAF, som sa at jeg hadde blitt forsøkt lurt av pengegriske mekanikere. Den samme bilen kjørte forøvrig 350.000 med de samme skivene før jeg solgte den. Og da var de fortsatt helt iorden.

Gud jeg blir så sur av at vi bilkjøpere utsettes for piss av forhandlere. GRRRRRR. Bare en ting som hjelper, STÅ PÅ KRAVA!

Skal på EU-kontroll med min andre bil den 26.juli, skal få de til å sjekke bremsene også.

Bilen er normalt kjørt. Så skal høre hva Motor Centrum sier. Skal også sjekke med EMM-sport.

Kommer med en tilbakemelding :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte å hørte prisen på nye skiver og klosser til Bilcentrum. De skulle ha 1576,- pr stk for skivene og 878,- komplett sett med klosser. Det var dyrt. Og Mekonomen skal ha 725,- pr stk for Brembo max?

Dette rimer ikke helt i mine ører  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte å hørte prisen på nye skiver og klosser til Bilcentrum. De skulle ha 1576,- pr stk for skivene og 878,- komplett sett med klosser. Det var dyrt. Og Mekonomen skal ha 725,- pr stk for Brembo max?

Dette rimer ikke helt i mine ører  :-\

Om det rimer vet jeg ikke, men aldeles normalt og tydeligvis slik det skal være: De som lager prislista på deler hos merkeforhandlerne røyker sokka sine til morrakaffen (og det dreier seg om de sokka de brukte i går...). At de ikke skjønner at lojaliteten til merkeforhandler svekkes dramatisk er mer enn jeg fatter... Det må da være bedre å operere med noenlunde fornuftige priser på deler og beholde kunden enn at vi skal løpe andre steder og kjøpe deler til tusenvis av kroner i bilens levetid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva sier Bilcentrum om garanti da? Du må ikke finne på å gi deg sånn uten videre. Bilen er jo bare 2 år.??

Uansett hva du skal skifte av deler, så sjekk med Emm-sport først. Min erfaring er at de ligger langt under i pris. Men vær obs på at de har hatt endel ferske mekanikere som har hatt det vel travelt i svinga avogtil.

Håper det bedrer seg nå når de har søkt etter flere folk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva sier Bilcentrum om garanti da? Du må ikke finne på å gi deg sånn uten videre. Bilen er jo bare 2 år.??

Uansett hva du skal skifte av deler, så sjekk med Emm-sport først. Min erfaring er at de ligger langt under i pris. Men vær obs på at de har hatt endel ferske mekanikere som har hatt det vel travelt i svinga avogtil.

Håper det bedrer seg nå når de har søkt etter flere folk.

Måtte snakke med en som het Viktor anngående garanti, han var tilbake fra ferie på mandag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...