Gå til innhold
mogwai

3.0 V6 som sperrer. Løsning...

Anbefalte innlegg

;D

Endelig. Etter å ha fått en del nyttige tips på disse sidene, og kjøpt noen deler fra Guilietta-Sprint, har jeg endelig fått motoren iorden.

Takk for god hjelp.

Jeg tenkte jeg skulle nevne litt om hva jeg har gjort for å hjelpe andre "amatører" i samme situasjon.

Problemet var at bilen sperret på høyt gear med motstand. Det smalt også i potta innimellom.

Det nærliggende var å tenke på tenningen, og sprekk i fordelerlokket har jeg hørt er en svakhet på disse bilene.

Jeg kjøpte en ny rotor, og prøvde et annet fordelerlokk. Ingen bedring.

Målte pluggkablene. Til pluggene skal de måle 2,5 Kohm, og til coilen 1 Kohm. Fant 2 pluggkabler som målte ca. 14 Kohm. Byttet disse til to som målte riktig verdi. Ingen bedring.

Skiftet plugger fra Golden Lodge, som noen hevder har lett for å sote ned ved mye småkjøring. (Vet ikke om det stemmer, men noen hevder det). Skiftet til NGK BP6ES som visstnok skal ha bedre evne til å rense seg selv ved småkjøring. Ingen bedring.

Sjekket luftmengdemåleren (LMM). Dette er den aluminiumsboksen som er skrudd fast i luftfilterboksen. Den skrus lett av fra innsiden av luftfilterlokket. Den har et spjeld som skal gå lett og jevnt uten nevneverdig motstand. Prøvde også å sette i en annen LMM. Ingen bedring.

Sjekket alle slanger i forbindelse med innsuget for falsk luft ved å spraye startgass rundt omkring mens motoren gikk. Ingen bedring.

Da var stort sett alt som har med tenning å gjøre sjekket, og det var nærliggende å gå løs på innsprøytingssystemet.

Det kan virke skremmende å rote med dette når en ikke har peiling, men det er i grunnen ikke så farlig hvis en ikke brekker og er hardhendt.

Det første jeg tenkte på var innsprøytningsdysene.

Disse sitter bare presset ned i toppen, og blir egentlig bare holdt på plass av drivstoffrøret på toppen som er festet i 2 skruer på hvert sett (3 stk). Ikke brekk på kontakter o.l. Vipp tilside ståltråden på disse med en liten skrutrekker e.l. og trekk kontakten av.

Skru av slanger som går til røret. Trekk forsiktig dysene ut av røret.

På det bakre setter må de chromede rørene skrus av for å få ut dysene. Disse kan være litt knotete å få på igjen, men med litt vaselin og en flattrekker går det greit.

Uansett. Dysene mine inneholdt ca. 1 kg. med dritt og rust.

La dem i litt aceton. (vet ikke om det er anbefallt, men det gikk heldigvis bra)   ;) Så pirket jeg forsiktig ut den hardpakkede dritten med en butt nål, og blåste dem reine med trykkluft. Fikk et tips på Carrozzeria Alfa å kople ledninger på et bilbatteri og pirke bortpå kontaktene mens jeg blåste for å få luft gjennom dysene. Ledningene må ikke koples til dysene permanent p.g.a. at de vanligvis går på lavere spenning, og kan derfor brenne opp ved konstant 12v.

Smør o-ringene med vaselin når de monteres, og trykk forsiktig ned. Ikke bruk makt, da o-ringer kan skjæres i stykker på kanter. Jeg vet det, for jeg klarte å ødelegge et par stykker ved monteringen, og jeg kan fortelle at disse ikke er lette å få tak i. De er utenom standarden, og jeg endte med å måtte lage nye selv av 4 mm. gummisnor.

Etter å ha satt i dysene igjen går nå bilen som en rakett, og faktisk bedre enn den gjorde da jeg kjøpte den for 1 mnd. siden.

Så, igjen takk til alle som har hjulpet på veien.

Jeg begynner faktisk å like bilen litt nå, etter tidligere å ha ønsket den dit pepper'n gror.    ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...