Gå til innhold
Gjest tlodberg

-94 Alfa Romeo 33 1.7ie Sport Wagon

Anbefalte innlegg

Mitt lille prosjekt... Dette er en Serie 3, siste årsmodell som ble produsert. Tatt inn fra Tyskland 12/12-1996, men er en 1994-modell.

Bilen har nå gått ca. 187.000 km, bilen hadde en eier i Bergens-regionen fram til ifjor (et svenskt KARN-medlem). Deretter eid av et annet KARN-medlem i Trondheims-regionen fram til jeg overtok den i Juni i år. Ikke firehjulstrekk, klima eller 16V (mindre som kan gå i stykker  ;D ). Pent "sjøgrønt" velour-interiør (sort skai på baksiden), soltak, hengerfeste, el-vinduer, ABS-bremser og startsperre. Selv med mine 186 cm har jeg ikke problemer med plassen i bilen, bilen er faktisk komfortabel og samtidig artig å kjøre når svingene kommer tett  8) Setene er imidlertid i smaleste laget - måtte gå til innkjøp av en ekstra korsryggstøtte :D ).  Bilen er godt tatt hånd om siden den var ny, motor kun kjørt på helsyntetisk olje og den hverken svetter, bruker eller ryker olje... Jeg er virkelig imponert over kjøreegenskapene til denne lille bilen, sportslig, tight og fin å kjøre. Dessuten plass til hele familien med feriebagasje...

Påkostninger/service/modifikasjoner gjort av tidligere eiere: nye fjærer/dempere, nye polyurethane foringer overalt (EMM sport, 7000 kr.), rustfritt eksosanlegg, ny clutch, nye bremser osv. Reg. reim byttet i fjor. Byttet begge forskjermer og fremre støtfanger. Kat. er fjernet :-X (men har den liggende...) Fikk med en hel eske med deler av tidligere eier + gammel forskjerm/støtfanger.

Bilen ble hellakkert i Juni 2006. På bildet gjenstår det bl.a. montering av lister, montering av nye blinklys og div. småting (dette er nå montert). Fargen er klassiske Alfa Rosso 530, dvs. en liten endring ifht originalfargen.

Byttet venstre bakre kalipper (ny) + håndbremswire. Montert åpent K&N type sportsluftfilter. Byttet frostvæske og renset kjølesystemet med radiatorrens (to ganger), viften går ikke lenger kontinuerlig på tomgang når viften først begynner. Tilsatt Red Line Water Wetter for å forbedre kjølingen ytterligere. Byttet olje, oljefilter, pluggledninger, plugger osv. og tilsatt QMI PFTE oljetilsetning. Byttet til Red Line girolje. Lakket med svart blank lakk på vindusstolper, fikk et firma som driver med bildekor til å legge på sort folie rundt bakruten. Montert CD/MP3/RDS stereo (4x40 Watt, AUX IN), ble egentlig overraskende bra lyd (!) - sitter seks høyttalere originalt i bilen, hvorav to diskanter i dørene.

Av tekniske feil så har bilen den klassiske girkasse-rapingen på 3dje gir. Forøvrig litt bensinlukt, men kun hvis man kjører med åpne vinduer (sjekket for lekkasjer, ingen å se). Ellers bra teknisk stand, faktisk så fungerer alt elektrisk  ;D

Bilen er PKK godkjent fram til Februar 2008. Vurderes nå solgt da vi p.t. kun trenger en bil.

post-0-14779318862299_thumb.jpg

post-0-14779318862639_thumb.jpg

post-0-14779318862955_thumb.jpg

post-0-14779318863328_thumb.jpg

post-0-14779318863665_thumb.jpg

post-0-14779318863995_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hva slags farge det er på kanalene? Det ser litt gråere ut enn de sorte støtfangeren. Jeg er interessert i å finne en gråsvart farge som ligger nært opp til de originale kanalene på Montrealen.

Fin bil forresten. Pass godt på den, for det går færre 33 SW i Norge enn Rolls Royce og Lamborghini ;)

Så et par 33 SW i Italia i vår. Ingen av dem var i særlig god stand...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frostvæske bør byttes, da den er helt brun! Er det normalt av viften kontinuerlig på tomgang (har ingen erfaring med Boxer-motorer fra før), eller tyder det på dårlig kjøling? ???

Kan tyde på dårlig kjøling, har selv en 16v hvor vifta går med jevne mellomrom på tomgang. Kan kanskje være en gåen termostat, men da ville  nok ikke vifta gått i det hele tatt (been there... )

Artig med 33 SW, veldig få av disse igjen.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

lakke med svart blank lakk på vindusstolper og rundt bakrute,

Lite tips her som går mye kjappere og er mer likt originale løsninger. Gå til en som driver med bildekor, og få de til å skjære til plastfilm i ønsket farge/glans. Gjerne flere sett så kan du bytte om det blir slitt.

Fin bil, langt i mellom disse.

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanalene tror jeg skal være svarte, men de har blitt gråaktige av solen 8) Trengs nok litt "Black Wax" der. Støtfangerne er nok byttet.

Takk for tipset ang. plastfilm :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro å se, selv har jeg to. En 1.7 som er familiebil og bare holdes nok vedlike til å få den gjennom EU-kontrollen og en 1.4 som har et "sabbatsår"....

Når du har fått orden på kjøling og slikt, anbefaler jeg denne:

http://squadra-tuning.com/English/EN_alfa_33_17ie.htm

Trygg og billig tuning som faktisk funker! Har selv chippet min 1.4 med gledelig resultat, 1.7 min kan ikke chippes for den har L-jetronic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo ikke så gærn pris det :) Sitter tenningsboksen under dashbordet på passasjersiden, og er det bare å røske ut chip'en som sitter der og sette i den nye? Med batteriet frakoblet selvsagt ;)

På "graf-siden" hvor det er bilde av motorrommet så ser man at det er montert et åpent kon-fiilter type "K&N", er dette et krav for at chip'en skal fungere optimalt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo ikke så gærn pris det :) Sitter tenningsboksen under dashbordet på passasjersiden, og er det bare å røske ut chip'en som sitter der og sette i den nye? Med batteriet frakoblet selvsagt ;)

På "graf-siden" hvor det er bilde av motorrommet så ser man at det er montert et åpent kon-fiilter type "K&N", er dette et krav for at chip'en skal fungere optimalt?

Ved filter og eksos får du mest ut av chip`n.  Og chip`n må loddes på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at den må loddes? Ifølge denne listen gjelder lodding kun 1.4 motoren ...

http://squadra-tuning.com/English/EN_pricelist.htm

Kan man bruke girkassen fra en 1.5 på en 1.7 uten modifikasjoner? Hva blir evt. konsekvensene av det? Lavere toppfart og bedre aks. ?  8) Kom over en girkasse fra en 1.5 med ekstremt lav kilometerstand.  ::)

Ingen som har lyst på hjulene mine?  :'(

Min må loddes, jeg har 1.7 16v. Har en liste over kasser som går over hverandre. 16v og i.e kassa går over hverandre iallefalll... men veit ikke om 1.5 går. Er gira annerledels iallefall..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok ha tenkt meg om et par tre ganger før jeg hadde røkket ut noe som helst uten å være jordet først. Det er utrolig hvor mye man kan klare å ødelegge av elektronikk ved hjelp av elektrostatisk sjokk. Har jobbet med elektronikk i 22 år, og har dermed sett det meste.... ESD sikring er alfa omega.

SP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg veit er at i bruksanvisningen min så er det en kar som lodder fast noe. Jeg har derfor ikke sett noe nærmere på det ettersom INGEN vil at jeg skal lodde fast noe som krever nøyaktighet.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble solgt (til skampris) til en person som jeg mener hadde hatt to 33'er tidligere. Husker dessverre ikke navnet på kjøper, men bilen går nå i Trondheimsregionen igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg som er den "heldige" eier av kjerra. Skal få i meg en 16v qv og flytte over motor, interiør, sideskjørt og frontfanger. Når motoren går ut så må det sveises mye i innerskjermene før ny motor med 35 hester mer går i. Skal lakke ned speil og listverk rødt så de ser bra ut.

Brukes til brukskjøring av barn og materiell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVordan sideskjørt? vanlige qv skjørt vil neppe se bra ut på en sport wagon. Zender er vel det som gjelder på sportwagon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering på kjøretøyet som selvfølgelig har vært i daglig bruk til nå.

Gikk igjennom Eu kontroll uten mangler i februar 2008.

H&R fjærer ble sendt fra Tyskland idag

Gule koni fram dempere ble mottatt idag

Nye bremseklosser sendt fra England idag

"Nye" tåkelysbrytere sendt fra England igår

Pioneer cdspiller skal monteres, venter på kabelsett fra USA.

Montere stålomspunne bremseslanger.

Pusse "noe" rust i nerkant av dører og selvfølgelig nerkant av tanklokk...

Bytte hjullager hs bak

Montere motorer til elektrisk justering av hovedlys

Skal få tatt noen bilder når skapningen er kommet på bukker, men må hjelpe min bror med rep av bremser på en gammel franskmann med oljebrenner først.

Bjørnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne trengt noe bilder her;)

Flott prosjekt, skikkelig tøfft med sw!

Pusse rust? er ikke den nylig lakkert? Dårlig arbeid?

Du må få deg Zender sideskjørt på denne, de er knalltøffe på sportwagon! Ser du sier du skal lakkere ned listeverk, vil absolutt anbefales og sette på sorte lister på dørene og ha en svart ring rundt bilen, bryter linjene litt, men lakke skjørt og nederste del av fangeren;) Jeg lakkerte alt på min første 33, så ikke bra ut.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...