Gå til innhold
jhi

Kan jeg få noen råd ang. 4-hjulskontroll?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 156 1.8 1998 som jeg har akkurat skiftet alle bærearmer foran, samt skiftet til nye dekk på nye felger og fått installert Harvey-Bailey kit'et med dempere og fjærer.

Når denne jobben ble gjort spurte jeg om de kunne foreta 4-hjulskontroll også, men fikk beskjed at dette ville koste ytterlige 5000,- Dette fikk budsjettet mitt til å sprekke, så jeg droppa dette.

Har i ettertid fått meldinger at det ikke er så farlig, og noen som sier at det er et must.

Kan noen forklare meg litt mer om 4-hjulskontroll, og hva som skjer under en sånn test. Og evt. om det er noen spesielle steder som anbefales til dette, som kanskje kan gjøre dette noe billigere enn det jeg ble forespeilet.

Takk

jørgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5000,- for en 4-hjuls kontroll er uaktuelt. Betale selv 1900,- Hos Motorformu ØA( Merkeverksted til Alfa Romeo)

4 hjulskontroll retter opp alle hjulene hvis det trengs. Slik at de går nøytralt. SÅ slipper du å slite ut sommerdekkene dine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos Rosso i Gøteborg med Spider`n på tirsdag for å fikse litt småting, og de tok 1190 sek. inkl.  moms for 4- hjulskontroll  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4-hjulskontroll er viktig etter å ha bygget om og skiftet hjulopphenget i såpass stor grad. Hvert enkelt hjuloppheng og hjul justeres i tre akser under en 4-hjulskontroll, og hvis dette ikke er riktig får du neppe så mye ut av H-B-kitet som du kanskje ellers kunne fått. I tillegg kan du få skeiv slitasje på hjulene og uventet oppførsel under inspirert kjøring.

Om du dropper kontrollen er det ingenting som plutselig tar fyr, og du blir heller ikke kastet i fengsel, men allikevel...

Teorien bak hjulkontrollen er forklart her: http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har en 156 1.8 1998 som jeg har akkurat skiftet alle bærearmer foran, samt skiftet til nye dekk på nye felger og fått installert Harvey-Bailey kit'et med dempere og fjærer.

Når denne jobben ble gjort spurte jeg om de kunne foreta 4-hjulskontroll også, men fikk beskjed at dette ville koste ytterlige 5000,- Dette fikk budsjettet mitt til å sprekke, så jeg droppa dette.

Har i ettertid fått meldinger at det ikke er så farlig, og noen som sier at det er et must.

Kan noen forklare meg litt mer om 4-hjulskontroll, og hva som skjer under en sånn test. Og evt. om det er noen spesielle steder som anbefales til dette, som kanskje kan gjøre dette noe billigere enn det jeg ble forespeilet.

Takk

jørgen

Jeg gjorde samme øvelsen på min forrige 156 SW, jeg måtte vente i ca. 1 mnd. før jeg fikk anledning/tid for å ta 4-hjulskontroll (og ca 5000 km); -resultat to utslitte fordekk, og ny bil èn gang til. Bilen var ikke til å kjenne igjen etter at alt var fiiiintrimmet.

Men det var da en uhyggelig pris du hadde fått. Mellom 1500 og 2000 er en mer passe pris på en slik jobb.

mvh

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...