Gå til innhold
Dank

Når bør man etterfylle gassen i AC anlegg ?

Anbefalte innlegg

Hei,

merke i de siste dagene at AC ikke er like effektiv som den var og vi skal snart dra på ferie med bilen.

Er det lurt å få sjekket AC anlegget og evt. etterfylle mer gass i systemet ?

Bilen er snart 6 år, men gassen bør kunne holde noen år til så sant det ikke er lekkasje vel ........

Jeg bor i Oslo, har ikke sjekket med MFØA ennå (skal på ferie snart, redd for lang ventetid),

Er det andre verksteder som dere kan anbefale for en slik sjekk/etterfylling ?

Mvh

Dank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Håldbarheten er som du nevner avhengig av om anlegget er tett eller ikke.

Det er et vanlig problem at gassen siver ut iløpet av vinterhalvåret pga at anlegget blir lite eller ikke brukt i denne perioden.

Det som skjer er at gummipakninger blir tørre og lekasjen et faktum. Derfor bør man bruke anlegget også om vinteren.

Sjekk hos Auto-utrustning Persveien 32, 0581 Oslo, tlf: 23378400.

De fyller på olje og sporstoffer før de fyller gass. Olje for å smøre opp pakninger så de sveller og forhåpentligvis blir tette. Sporstoffet for og vise hvor evnt. lekasje. Så kommer gassen.

Lykke til

MVH

Torgeir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset :)

Skal ringe dem og høre om man trenger å sette igjen bilen eller at de sjekker bilen mens kunden venter.

Forresten, du erfaring med hvor mye en slik sjekk med evt. etterfylling koster ?

Mvh

Dank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Håldbarheten er som du nevner avhengig av om anlegget er tett eller ikke.

Det er et vanlig problem at gassen siver ut iløpet av vinterhalvåret pga at anlegget blir lite eller ikke brukt i denne perioden.

Det som skjer er at gummipakninger blir tørre og lekasjen et faktum. Derfor bør man bruke anlegget også om vinteren.

De fyller på olje og sporstoffer før de fyller gass. Olje for å smøre opp pakninger så de sveller og forhåpentligvis blir tette. Sporstoffet for og vise hvor evnt. lekasje. Så kommer gassen.

Lykke til

MVH

Torgeir

Dette viser da igjen "genialiteten" til de herrer dr.ing. hos Alfa..... på "DYRET" mitt kobler kjøledelen av anlegget ut når temperaturen går under +2. Dette ligger inne i programmet og er ikke mulig å overstyre..... Altså er det umulig å få brukt det i vinterhalvåret....

De er meg noen gode busser disse italienerene... ;D

Edit: det er meg fortalt at en slik sjekk koster 1500 - 2000 ca.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betalte 900 kroner for klimaservice, og 70 kroner for fyllmiddel. (Emm-sport)

2000 kroner høres horribelt ut, det må være hos motorforumkjeden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Lykke til

MVH

Torgeir

Det er nok 23378410 til de gutta, hvis du selv betaler tellerskritt, hvis mengde calltime teller bruk det oppgitte nummer   ;)

Og de skal ha 2075,- for fyll og sjekk.....og kan gjøre det 21.juli  >:(  Lønner  seg jo neste å kjøre til Emm sport da...

Hører vi noen bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk !

Jeg ringte MFØA istad, de skulle gjerne ha ca. kr.2000 for dette (tøm+vakuumsjekk+fyll), og da har de ikke time før 1. august.

I London betalte vi £50 hos et lokalt verksted.

(er ikke sikker på om de sjekker anlegget er tett, men de har ihvertfall tappet ut gassen og fylle på igjen)

Hvis man legger til noe ekstra for arbeid pga. "de norske verkstedstimepriser" og moms på toppen av det hele, så

høres kr.2000 egentlig ikke så galt ut. MF er tross alt et autorisert merkeverksted.

Jeg får vel ta det etter ferie hvis ingen andre har bedre forslag.

Greit å få ordnet AC før høsten, for da kommer dugg på innside av alle rutene ........

Mvh

Dank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette viser da igjen "genialiteten" til de herrer dr.ing. hos Alfa..... på "DYRET" mitt kobler kjøledelen av anlegget ut når temperaturen går under +2. Dette ligger inne i programmet og er ikke mulig å overstyre..... Altså er det umulig å få brukt det i vinterhalvåret....

De er meg noen gode busser disse italienerene... ;D

Slik er det på 2000 mod Opel Astra også.. under puss 4.. Gærne tyskere! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tror hvis man ønsker å bruke AC når det er kaldt, da er det vel bare å sette "luft resirkulering" på eller manuelt trykke på AC bryter for å starte igang AC. Det fungerer ihvertfall på 156 før facelift.....

ha forresten sjekket hva det koster for sjekk og etterfylling på de tyske merker hos deres respektive merkeverksteder. Prisene ligger fra rundt kr.2000 og oppover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tror hvis man ønsker å bruke AC når det er kaldt, da er det vel bare å sette "luft resirkulering" på eller manuelt trykke på AC bryter for å starte igang AC. Det fungerer ihvertfall på 156 før facelift.....

Helt korrekt..... men det var før de herrer begynte å tenke....... ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 år uten å etterfylle er da slett ikke dårlig? Det er nok mer enn en Alfa-eier som har vært nødt til å foreta vedlikehold leeenge før det, pga. lekke trykkrør eller lekk kondensator...

Husk mange uavhengige verksteder også kan utføre lekkasjekontroll/etterfylling av AC. Evt. hos en spesialist. Man trenger jo ikke å hoppe i armene på de dyreste....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen bør ligge på 1000-1500 kr, der en god del går til den norske stat som avgift for gassen.

Husk å få fylt på sporstoff om anlegget har lekket mye, da kan en evt. lekkasje finnes lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kjøpte inn en flaske med ac-gass her om dagen, pris på innholdet ca. kr.1000+ mva. Miljøavgift til staten kr.3000,-............

Og det er R134 som ikke skulle være så farlig for miljøet.

Hos oss koster operasjonen 1000 kr pluss forbrukt gass. Apparat som tømmer anlegget(og tar vare på gassen) foretar lekkasje/vakumtest og fyller anlegget i en operasjon. Betaler da for differansen mellom tømt og påfylt gass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

se ut om prisene i Oslo er ganske jevne. ringte til snapdrive, de vil ha kr. 1920 for jobben. Dette er en fast pris som de opererer med, påstår de da...

Mvh

Dank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...