Gå til innhold
Thomazo

Bytte fjær foran på 164

Anbefalte innlegg

Fjæra foran (pasasjersiden) på min nyervervede 1990 164 3.0 V6 er brukket.

Har fått tak i ny fjær, men skulle gjerne hatt en liten beskrivelse av hvordan man bytter.

Step by Step, Tips & Triks....

Har lang erfaring som hobbymekanikker, men tro det eller ei: dette er min første hobbybil med "vanlig" fjæring (ikke hydraulisk)  :-[

Mvh

Thomazo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må vel bare skru av fjærbeinet da..? :)

Sjekk fjærbeinslagrene også.. de har en tendens til å være dårlige på 164.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Veglia sier; skru ut hele fjærbeinet (2 gjennomgående bolter nede på spindelen og noen muttre oppe i motorrommet. Ta ut hele greia og skaff noen fjærsammenpressere og komprimer fjæra før du løsner mutteren på toppen av demperen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har noen billige og helt kurante fjærpresser. Et annet greit verktøy i forbindelse med denne jobben er en kraftig muttertrekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har noen billige og helt kurante fjærpresser. Et annet greit verktøy i forbindelse med denne jobben er en kraftig muttertrekker.

Bare pass på at fjæra er skikkelig komprimert hvis du skulle komme til å bruke muttertrekker på den store mutteren på toppen av dempere, denne kan da fort gå varm og kan skjære seg.. Det samme gjelder hvis du tenker å bruke muttertrekker på fjærpressene!

Tok en gang av mutteren på toppen av demperen med muttertrekker uten fjærpresser, dette er IKKE anbefalt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik. Jeg har tatt av fjærer på flere forskjellige biler uten fjerklemmer uten at det har bydd på problem. Du bruker bare vekten av bilen som fjærklemme; la den stå på hjula når du skrur løs demperen i toppen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for tips, dette var en grei jobb.

Har nå hele fjærbeinet ute og fått av fjæra.

Så viser det seg at jeg nok trenger flere nye deler:

Mansjettene rundt selve støtdemperbeinet er morkne, "koppen" som fjæra hviler i er temmelig rusten og det nedre fjærbeinslageret er helt kaputt.

Ser at de har deler på www.mekonomen.no :

- Støtdemper foran 1990-, chnr *T6183989-, fjærbein. Artikkelnummer: 10-16574.

- & Fjærbeinslagre foran komplett dubbelpack. Artikkelnummer: 10-80641.

Jeg har ikke god greie på støtdempere, noen av dere som vet om jeg får det jeg trenger hvis jeg bestiller dette??

Egentlig litt fristende å kjøpe komplett senkesett (for det er jo sikkert like dårlig stelt på andre siden foran). Bare "synd" det er nye orginale dempere / fjærer bak...

Mvh

Thomazo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eibach er ute av produksjon..... Kjøp H&R, billigere og bedre.

Anngående dempere så er det vist bare originaldempere kombinert med senking som er gjeldende på 164. Det ble meg fortalt av både Tom og Glenn på CA. Har selv prøvd 164 med Koni og det var ikke mye moro. ALT av komfort var borte,det hele var bare stivt og stumpete.

Kjøp originale dempere,nye svinglagere og et anerkjent senkesett så har du en komfortabel og passe stiv langtursrakett.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik. Jeg har tatt av fjærer på flere forskjellige biler uten fjerklemmer uten at det har bydd på problem. Du bruker bare vekten av bilen som fjærklemme; la den stå på hjula når du skrur løs demperen i toppen :)

Hehe, dette er vel under kategorien eksperimenterielt!

Lurer på hvordan du da får dem sammen igjen..  ::) Hehe!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvordan du da får dem sammen igjen..  ::) Hehe!

Du gjentar det samme i motsatt rekkefølge selvfølgelig ;)

Det er bare å skru fast demperen i bærearmen, "tre" fjæra over demperen, så senker du bilen sakte ned med noe passende under bærearmen så den ikke går i bakken samtidig som du entrer demper og fjær på rett plass i støtdempertårnet  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...