Gå til innhold
wirre

Vurderer å trå inn i Alfa-verdenen

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer som sagt å kjøpe meg en Alfa nå i sommer. Kanskje ikke så fornuftig, ettersom jeg drar på utveksling til Østerrike til høsten, for å være der et halvår. Men det er jo kjekt å ha en skikkelig bil i sommer, og som jeg muligens også kan ta med meg nedover.

Men før jeg kommer meg så langt at jeg eventuelt slanker kontoen, er det viktig å gjøre grundig forarbeide. Jeg har prøvekjørt en Alfa Romeo 156 1.6TS, samt en 166 2.0TS. 156 er 2002-modell, mens 166 er 2001-modell. Begge er uaktuelle for meg grunnet høy pris, men jeg har også funnet et par 156 som er aktuelle. En av de er en SW 1.6-liter 2000-modell. Km-standen er ca 90000, og bilen virker grei. Skal se på den nå til uka. Den andre er vanlig sedan, 1.8-liter 2000-modell. Gått litt lengre (130k). Begge kan jeg få for under 100000 kroner.

Nok om det; det jeg lurer på er:

- skeptisk til noenlunde høy km-stand (altså den som har gått 130000)? Alle servicer er fulgt, registerreim skiftet.

- Alfa Romeo har jo dessverre et frynsete rykte. Dette har bedret seg de senere årene, så ryktet stemmer nok ikke helt med virkeligheten. Men er det likevel en del feil man må regne med på disse bilene?

- Typiske feil?

- Priser på service og deler?

Håper noen kan ta seg tid til å svare litt, og eventuelt komme med anbefalinger (helst være objektive ;))

Pr dags dato har jeg en Primera 2-liter, 97-modell som jeg egentlig er godt fornøyd med. Men det føles liksom litt mer eksklusivt og godt å kjøre en Alfa Romeo av nyere årgang. Primeraen er utrolig god på langkjøring, dog litt mer støy i kupeen enn hva jeg foretrekker.

Det er vanskelig å velge. Gå for usikkerheten ved å kjøpe en "ny" bil privat, eller fortsette å kjøre bilen som jeg egentlig trives i, men som jeg samtidig er grundig lei (forstå det den som kan...) Alltids kjekt å prøve noe nytt (sikkert flere som kjenner seg igjen i det scenarioet :) )

Edit: Alfa 147 leveres vel med 8 års rustgaranti. Gjelder dette også for 156 fra det herrens år 2000?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rust er like lite problem på nyere Alfa som alle andre bilmerker (bortsett fra MB ;D)

Jeg anbefaler å kjøpe en med minst 1.8, da 1.6 er noe slapp i lengden ;) Komplett servicehefte er en selvfølge, skinn og alufelger er å foretrekke..

Det vanligste problemet med 156 er slitte foringer og lenkearmer, MAF og slappe vindusheiser bak, i tillegg til regreim. Regreima er ikke noe problem så lenge den blir byttet på 60k eller 3 år :)

Priser på deler og service er litt dyrt, men ikke blant de dyreste merkene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 156 1,6 - og jeg har blitt frelst. Men du har 2-liter nå, så da kan det nok tenkes at 1,6 kan oppleves som litt slapp. Men du har jo prøvd en 1,6 skriver du. Hva synes du selv om den motoren da?

Jeg har hatt mye kostnader med min bil, men jeg kjører også 20 000 i året. De kostnadene jeg har hatt er:

- Bytte av kamvariator.

- Bytte av registerreim.

- Bytte av hjullager.

- Bytte av antenne til tenningslåsen (sensor).

- Bytte av støtdempere.

Dette er det jeg kommer på nå, og akkurat nå er bilen inne for å bytte bremser og i alle fall ett hjullager.

Når det gjelder rust så ville jeg tatt en titt på karosseriskjøtet under bakdørene. Der har jeg rust selv på den ene siden, har avtalt med et lakkeringsfirma å få fiksa det for 1500 kr over sommeren.

Du kommer i alle fall til å komme inn i et knallgodt miljø, hvor folk vil hjelpe deg hele tiden. Forumet her, for eksempel. Hvis det er noe jeg lurer på om bilen min, så legger jeg ut spørsmål her - og jeg har svar innen ti minutter.

Kjøp deg Alfa du! Så får du en livsgnist du ikke visste du hadde ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp hva du vil, Man kjøper Alfa fordi man bruker hjertet.......(og det er foræderisk)  ;D

Begge alfaene er vel en grei inngang til Alfa riket. Men tror vel egentlig at 1.8 l vil glede

mest pga mer fraspark. men den hadde jo gått desto mer....

nå vet ikke jeg hvor mange hk en nissan 2 liter

har, men kan tenke meg at en 1,6 l vil føles litt slapp, som evenol skriver.

En ting som er en vanlig sak er luftmengdemåleren og den merkes det at det er noe feil med.

Jeg har en 1.9 jtd og har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte den. Jeg kjører 40 -50" km i året.

og har ikke hatt så veldig mye problem på bilen. foruten det jeg selv har klart å påføre bilen pga dårlig

veistandard og glatte veier. Bilen har vært langt over det jeg har forventet av kvalitet. Bilen har nå gått

120" og det har blitt bemerket på service at det er noen slitte foringer og stag som bør skiftes.

men jeg hadde ikke råd til å skifte der og da.

Jeg ville ha gått for kjøp.  ;D

DESSUTEN ER DET HILSEPLIKT!!!! (selv om alle en og annen gang ryker på den der i blandt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du tester 1,6 så virker den kanskje rask,men etter en stund så blir den bare slapp.Kjøp 1,8 eller mere om du har råd.

Men vil du bare ha designet og ikke skal råkjøre så funker 1,6 i lange baner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Joda, har kjørt 1,6-literen, og den var overraskende kvikk. I forhold til 2-literen som står i Primeraen er den litt slappere, men faktisk ikke så mye. Kanskje er motoren i bilen min i ferd med å bli tam, men føler likevel den er rimelig sprek :) At Alfas 1,6-liter er nesten like sprek, er helt klart positivt! 2-literen i Primera byr btw på 130 hestekrefter.

Tror likevel at om jeg strander på kjøp av Alfa, så blir det en 1,8-liter. Har ikke fått prøvekjørt en slik ennå, men den bør vel av naturlige årsaker være kjappere og bedre enn 1,6-literen. Råkjøring er ikke noe for meg, men jeg liker å ha krefter nok til å forsere fjelloverganger samt å forenkle forbikjøringer (som det har en lei tendens til å bli en del av...) uten for mye anstrengelser.

Pr dags dato er jeg ingen Alfa-fantast, men jeg har den senere tiden fått mer og mer sansen for de bilene. Og etter at jeg prøvekjørte Alfa Romeo for første gang, var jeg nær sagt frelst. Bilen var kanongod å kjøre, og komforten (som er et viktig punkt for meg) var absolutt tilfredsstillende og vel så det. Da jeg på prøveturen også møtte et par andre Alfa Romeo på veien, innså jeg at det virkelig var noe spesielt over disse bilene. Førerne av de andre bilene hilste nemlig. Kom på at det var hilseplikt, og fikk gitt hilsen tilbake :)

Jeg mistenker at jeg ikke akkurat får færre verkstedopphold med en Alfa enn min Primera, men tror jeg samtidig bør se på totalpakken. Kan ikke akkurat si jeg føler det er så mye sjel i en Primera... Det er mer den ordinære bilen på gata.

Et spørsmål som ennå ikke er besvart (ihvertfall ikke direkte):

- rustgaranti 8 år eller ikke?

En av bilene jeg har undersøkt hadde nemlig antydning til rust på en av kanalene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt kjører jeg 1,6. Og jeg kjører 20 000 km i året med den. Jeg tar forbikjøringer ofte med den, og ikke alltid fordi den foran kjører sakte - men fordi det er gøy. Og jeg gliser når jeg kjører den over Dovrefjell.

Så den duger til det altså. Men neste gang vil jeg ha en større motor hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp alfa og du er hjertelig velkommen i "gjengen". jeg ble strålende mottatt og har kost meg siden jeg kjøpte 164 v6. herlige biler med masse sjel, klasse og stil. om du fortsatt vurderer 166 så er det en bedre bil enn 156 på mange punkter. mye mer klasse, komfort og stil. er nok også litt mindre feil på de. har enda ikke sett 166 med rust. lykke til!! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nok si at jeg har mest lyst på en 166, men prismessig ligger de litt over min bankkontos smertegrense. Den 166 jeg prøvekjørte var noe av det beste jeg har prøvd noensinne. Komforten var nydelig, motoren (en 2-liter) var treg til å begynne med (daukjørt av et eldre ektepar) men kom seg kraftig etterhvert som jeg fikk varmet den opp litt. Følelsen jeg satt igjen med etter å ha levert fra meg bilen, var fantastisk. Skulle egentlig bare ha en liten prøvetur på under en halvtime grunnet litt knapp tid, men måtte bare kjøre litt ekstra :)

Men i denne omgang må jeg nok nøye meg med en litt mindre bil.

Alfa-miljøet er også en meget god grunn til å kjøpe Alfa :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...