Gå til innhold
eirika

GTV TB

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter litt meninger rundt denne typen bil, jeg har akkurat kjøpt meg en og er usikker på motor karakteristikken. Jeg synes den er direkte lat oppover i det høyere registeret, ingen følelse av turbo effekt eller noen overboost.

Bilen har vært inne på verksted men jeg har fortsatt tilgode å få den 'gode' følelsen... Det rare er at bilen går bedre på halv gass en full...  De som er kyndige hevder at den går som den skal men jeg synes isåfall dette er direkte trist. Jeg har tidligere hatt en helt standard SAAB 9000 Turbo som med sine 175 (gamle) hester føles markant sprekere, mulig at dette er fordi den har en god porsjon 'ketchup' effekt  orginalt, jeg vet ikke....

Mitt spørsmål er derfor om det i det hele tatt skal være noen markant endring i 'draget' på høye turtall, eller at jeg blir lurt av at motoren har flatt register fra 4000 og oppover.

Bare ute etter noen meninger, dette er min første post og jeg beklager fomlete formuleringer.

Mvh. Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei!

den er temmelig sprek!

høres ut som om den går på nødprogram....da er de ikke veldi sprek...er flere verksted som ikke vet opp ned på hvordan en turbo bil skal gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Nei den går nok ikke på noe nødprogram, det er bare slik at den ikke merkes noe særlig sprekere fra 4000 og oppover, har definitivt ingen følelse av noen overboosting. Turboen er sjekket nøye for feil og skal gi riktig ladetrykk.

Er det noen der ute som vet hvor en i såfall kan prøve den på rullende landevei, for i det minste å sjekke effekt og moment?

Mvh. Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en 164 V6 TB som i grunn er samme motor men med en litt annen ECU. Denne motoren har en veldig myk karakteristikk og byr ikke på noe særlig "ketsjupeffekt",den drar jevnt og trutt fra ca.3000 og opp til sperra på 6500. En kan selvfølgelig savne et litt mer dyrisk "røsk" i motoren men sånn tror jeg ikke disse er originalt.

Det er mange ting som spiller inn på en turbomotor og avgitt effekt. Alt som har med luft/inn og eksos/ut er de veldig følsomme for,spesielt gamle og halvtette eksosanlegg og gamle/tette luftfilter. Så sjekk katalysator/potter og filter nøye. Dårlige plugger samt lekkasjer i slanger i og rundt turbo er også viktig.

Vet ikke hvor i landet du bor men det er mange plasser en kan få målt effekten :

- Simco på Greåker, 69 12 89 00

- Flissundet Motorservice på Flisa, 62 95 59 90

- Auto Consult i Skotselv, 32 75 64 21

Det som er synd er at Alfa ligger generelt under i effekt i.f.t til hva fabrikk lover. Så det er ikke rart hvis din føles litt tam,det kan hende at den rett og slett ikke gir alle hestene. Det har vist seg flere ganger både på TS motorene og V6. En 156 2.0 ligger rundt 145-150 hk og GTV 3.0 24v ligger i snitt på 210-215 hk noe som er endel prosent under lovet effekt.

Mitt tips er å ta en grundig sjekk av eksos/plugger/luftmengdemåler/filter samt en effekt-test av bilen på rulle. Deretter så handler du en chip hos godeste Stephan på Squadra Tuning : http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_GTV_20_V6_turbo.htm

Den gutten levere prima varer til Alfa og det fine er at bilen blir akkurat passe trimmet med denne programvaren,ikke noe som vil ødelegge bilen.

Da tenker jeg smilet kommer tilbake  ;D

PS ! Gi en tilbakemelding hvis du måler effekten. Det hadde vært moro å sammenligne litt,jeg skal også få prøvd å ta en måling i løpet av sommeren.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Beklager forsinkelsen AA, Har vært på reise en stund og nettopp kommet tilbake. Satt pris på innlegget ditt!

Har ikke skjedd mye siden sist men jeg har avtalt med Carozzeria Afla som jeg håper fikser biffen!

Ellers vurderer jeg å sette inn DTA Fast insprut på den, det blir isåfall utrolig spennende å se resultatet, venter på endelig pristilbud.

Vil poste erfaringene i forumet.

Mvh. Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, det høres ikke ut som om den er helt "frisk".  Det jeg liker ved en riktig TB er at den lader bra bra ca 2700 o/min, og deretter drar meget kraftig med meget markant plystring fra turboen opp til turallssperra. Det begynner riktignok å flate noe ut ved ca 5600 o/min selv om det er effektøkning også etter det. Jeg fikk målt min på NAF i Oslo og det var beregnet til ca 200 hk på motor.

Det er selvfølgelig ikke like kraftig økning som på 3 liter sugemotor etter 4000 o/min men hygelig nok.

hilsen Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...