Gå til innhold
Evlenol

Etterlatt i bygde-Norge

Anbefalte innlegg

Kvelden i går startet så utrolig flott. Jeg og kjæresten min satte oss i bilen for å kjøre til Giulietta-Sprint i Spydeberg for å hente fire flotte felger. I gården hjemme hos ham var det som en lekebutikk for lille Evlenol. Masse herlige biler, også en heeeerlig Bertone - som er en bil som setter i gang skitne tanker i mitt uskyldige lille hode. Og å få de flotte felgene godt plassert i bagasjerom og baksete.. Nam nam!

Så tenkte vi som så at "Vi er jammen ikke langt unna Sverige nå, vi drar over grensa og fyller opp bilen med godis før vi setter snuten mot Oslo igjen". Jeg elsker også pizza med banan og karri, og det har de på alle svenske pizzeriaer.. og til halv pizzapris av den vi er vant til her hjemme. Så dette ble da en riktig så koselig harrytur.

Så var vi på vei tilbake, og rett over grensa begynte det å komme noe inni helvete til skrapelyd i et av hjulene. Jeg har lenge hatt en ulyd som jeg tror er hjullager eller noe med bremsene. Og den har blitt verre og verre, men den skrapelyden, den gjorde et eller annet med meg. Jeg ble rett og slett nervøs. Men lyden forsvant, og jeg kjørte videre. Dog uten musikk på anlegget nå. Lyden kom tilbake et par ganger, stort sett når jeg var nede i en 10-15 km/t inn mot kryss eller i rundkjøringer. Så, ved Askim sentrum kom lyden igjen. Og den forsvant ikke. Den var der konstant. Så jeg kjørte inn på Hydro Texaco, og ringte til NAF. Det tok en time før NAF kom, og det var ikke NAF - men en Viking-bil fra Spydeberg som NAF kalte ut. Jeg spurte om hva han hadde tenkt å gjøre - om det var noe mulighet for å få bilen fraktet til Ital Bilservice i Oslo. Men nei, det var det ikke snakk om. Det skulle han ha 4000 ekstra for å gjøre. Så han kjørte bilen bil Essen Bil i Spydeberg han, for der hadde han en kompis som var flink til å skru. Og NAF sin alarmsentral kunne via telefon fortelle meg at de dekket offentlig transport hjem til Oslo for meg og kjæresten.

Så jeg spurte han mannen fra Viking om det gikk noe kollektivtrafikk fra Askim til Oslo så sent på kvelden (klokka var vel 23:15). Og joda, det går tog fikk vi vite. På tur til togstasjonen spurte jeg ham en gang til om han var sikker på at det gikk tog så sent (jeg stolte overhodet ikke på fyren, det hadde ingen andre gjort heller hvis de hadde sett ham..), og da ble han forbanna.. Ikke nok med at jeg hadde klaget på servicen hans allerede, men når jeg nå begynte å dra lokalkunnskapene hans i tvil så ble han forbanna.. Han kunne fortelle at han hadde tenkt å skrive en rapport til sjefen sin om hvor dårlig jeg var som kunde.. Og mannen satte oss av på togstasjonen i Askim.. jeg i t-skjorte, og kjæresten i sommergenser.. Og med tre digre handleposer med godteri fra Sverige.. Og gjett hva; det gikk ikke noe tog!!! Og mannen fra Viking hadde stukket!

Etter en times akkedering på telefon med NAF klarte jeg å få dem til å dekke taxi inn til Oslo for oss.. Jeg fikk pruta meg til en pris på 1000 kr som var det maksimale NAF sa seg villige til å dekke (de prøvde seg først med en lavere sum og at jeg måtte dekke mellomlegget). Så da fikk vi den lengste taxituren jeg noensinne har vært med på.

Og bilen står på Essen Bil i Spydeberg... Lurer på hva detta er for noe jeg.. gåent hjullager??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper på enten skåret hjullager eller kilt stein bak bremseskjoldet.

Murphy slår til når man minst forventer det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting kunne i alle fall roet meg mer ned nå enn om jeg nå blir kvitt den irriterende lyden som har bekymret meg de siste månedene..

Men hva vil det si at et hjullager er skåret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg spurte han mannen fra Viking om det gikk noe kollektivtrafikk fra Askim til Oslo så sent på kvelden (klokka var vel 23:15). Og joda, det går tog fikk vi vite. På tur til togstasjonen spurte jeg ham en gang til om han var sikker på at det gikk tog så sent (jeg stolte overhodet ikke på fyren, det hadde ingen andre gjort heller hvis de hadde sett ham..), og da ble han forbanna.. Ikke nok med at jeg hadde klaget på servicen hans allerede, men når jeg nå begynte å dra lokalkunnskapene hans i tvil så ble han forbanna.. Han kunne fortelle at han hadde tenkt å skrive en rapport til sjefen sin om hvor dårlig jeg var som kunde..

Tror ikke du skal bekymre deg for å få klage som dårlig kunde, ut i fra beskrivelsen av denne karakteren fra Viking så tviler jeg på at han i det hele tatt KAN skrive  :)

Kjipt med bilen da, håper det ordner seg raskt! Jeg har desverre ingen tips på hva feilen kan være....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du skal bekymre deg for å få klage som dårlig kunde, ut i fra beskrivelsen av denne karakteren fra Viking så tviler jeg på at han i det hele tatt KAN skrive  :)

Hehe.. ingen fare for at jeg blir nervøs ;)

Jeg lurer litt på hvordan han tror at jeg skal bli skadelidende av en sånn rapport hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Utrolig kjipt å høre at Du fikk en slik avslutning på dagen. Håper Du får ordnet bilen og at Du blir fornøyd med felgene !!

God Sommer !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Utrolig kjipt å høre at Du fikk en slik avslutning på dagen. Håper Du får ordnet bilen og at Du blir fornøyd med felgene !!

God Sommer !!

Takk for den :)

Jeg snakket med Essen Bil på fredagen, og de sa at de tror de får ordna dette i løpet av mandagen. Han trodde det var et hjullager og bremsene foran. Det blir vel ikke noen konkurs på meg av det i alle fall.

Og felgene, de blir jeg fornøyd med vet du :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Essen Bil regner med de blir ferdige i morgen. 5133 kr inkl mva for høyre hjullager foran, samt skiver og klosser på bremsene foran. Det synes ikke jeg er noe særlig gal pris..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi fasiten her:

Totalt oppbrukt hjullager høyre foran, pluss oppbrukte bremseklosser og veldig slitte bremseskiver begge sidene foran.

Den for jævlige lyden kom fra bremsene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!!

Bare et tips i sakens anledning, KJØR IKKE mer en høyst nødvendig når det kommer ulyder fra hjullager, dette kan fort bli meget dyrt.

mvh H.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!!

Bare et tips i sakens anledning, KJØR IKKE mer en høyst nødvendig når det kommer ulyder fra hjullager, dette kan fort bli meget dyrt.

mvh H.R.

Men det er vel forskjell på å kjøre med et hjullager som lager små ulyder og et som bråker masse?

Jeg har en liten ulyd i et av lagrene bak og nå fortsatt, men verkstedet klarte ikke å finne ut hvilket hjul det var..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...