Gå til innhold
tomhaug

Råd til en fortapt mann???

Anbefalte innlegg

Jeg sliter voldsomt med å få bremsekraftforsterkeren til å virker. Jeg har en 1750 Bertone fra 1969 (Mk1).

Var på bremseservice-verksted og den så ny ut innvendig. Gummien var myk og fin.. som ny!

Men noe er galt. Den virker ikke. Det er trykk fra innsugsmanufoilen, så det kan det vel ikke være...

Er det noen som har noen idé om hva det kan være?

Dette er (nesten) alt jeg mangler før jeg kan vise den til Staten, få den godkjent også kjøre mine sårt tiltrengte 170 mil nordover til min kjære....

mvh Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et bremseservice verksted bør finne ut hva som er feil. Det høres ut som det er hull i membranen, bremsekraftforsterkeren er presset sammen, så den er nesten umulig å åpne.  Man trenger mao. en annen bremsekraftforsterker. Jeg har oppleved å kjøpe helt ny bremsekraftforsterer som var gåen, gikk greit å bytte bremskraftforsterkeren fra firmaet jeg kjøpte den av, men det tar jo tid. Prosedyre for å finne ut om bremsekraftforsterkeren er gåen: pump bremsepedalen inn 3-4 ganger, hold bremsepedalen inne, start bilen, da skal bremespedalen forsvinne inn litt til, gjør den ikke det er det mest sannsynlig hull i membranen/lekkasje inne i bremsekraftforsterkeren.

Annen feilkilde kan være at bremsespumpa trenger et rep. sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke kan gi et teknisk godt svar, men slik jeg har forstått det, begynner det å bli problematisk å få tak i bremseforsterkere til serie 1. Jeg har iallfall lest at EB Spares "anbefaler" kunder å benytte sjansen mens den finnes. Det er jo mulig at andre leverandører er i en annen situasjon. Sist jeg så en pris på noe sånt lå det i området 2000 kr, så i stedet for å ta sjansen på en brukt som kanskje svikter om en stund, kjøp en ny!

Lykke til, gleder meg til å se bilen din på veien - jeg burde ta meg en tur til Scuderia'en deres på skrytetur med min!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for interesse og svar!

Jeg har åpnet bremsekraftforsterkeren og all gummi invending er som ny!

Kompresjonen virker... den suger luft... så jeg tenkte at selve belgen... den som lager kraft må være i orden.

Det er enkrets bremsesystem på bilen og jeg tenkte at sylinderen som er festet til selve bremsekraftforsterkeren ikke har hatt bremseveske i seg på 10 år, og det kanskje kan være noe med feil med den... jeg fikk blåst igjennom den i sted og den var ikke "ren"/ åpen. Det kom ut litt skitt...

Har ikke fått montert den tilbake ennå... gjør det i morgen og roper da "hurra".... eller om mer hjelp....

Gir beskjed uansett.

Jepp, det er stående pedaler på bilen... har hørt rykter om at det er det skal være...?!?  Det er det som er tøft! ;)

..også blir man så vannvittig bra sjåfør!

Tom :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mens du har bremsepumpa ute hadde jeg byttet pakningene, disse er standard og skaffes vanligvis rimelig på et bremseverksted. Mulig at premsepumpa også bør hones innvendig, bremser er jo viktig. Hvis pumpa ikke har sett bremsevæske på 10 år kan det godt hende at pakningene har krympet.

En annen problemstilling du bør være klar over, er at det kan ta litt tid å få ut luften fra systemet når man skal lufte bremsene. Dette pga. at bremserøret går over bakakselen på venstre side (hvis jeg ikke husker feil), der pleier det å samle seg luft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...