Gå til innhold
Gjest tw147

Uleselig fargekode

Anbefalte innlegg

I 1977 ble Montrealen min omlakkert fra 521 Alfa Rosso til en mer oransjeaktig rødfarge. Selgeren fortalte det var fordi daværende eier ville ha "Ferrari rot" på bilen. På innsiden av tanklokket står fargekoden til "Ferrarifargen" skrevet på en remse med maskeringstape. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som står der. Noen som klarer å tyde dette?

IMG_3667.sized.jpg

Link til bilde i full størrelse (2500x1900) : http://break-left.org/gallery/1975Montreal/IMG_3667?full=1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

XB1 ALF2 + signatur?

Tyskerne er i alle fall nøye på å skrive 7-tallene med strek over, så det er nok et ett-tall.

Hva med å gå tilbake til 521 Alfa Rosso? Koster sikkert flesk, men...

Alternativ II er å sniklese fargekatalogen på Torshov og se om noen av "ferrari"-fargene stemmer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk med en lakkerer du Waldemar. En som har database over gamle lakk-koder.

Og alt det snakket om originallakk, og original bil. Pøh!

Grpp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har allerede snakket med en som har drevet i lakkboksen siden midt på 70-tallet. Han skal sjekke opp om han finner noe som kan ligne på "XB1", men 30 år gammel akryllakk er det en stund siden han satt på dokumentasjon om. Vi får se. "Rød bil" er et ganske dårlig utgangspunkt. Vitsen med denne (foreløpig) teoretiske øvelsen er å få en lignende farge som i dag når den skal i lakkboksen igjen. Syns fargen er finere enn AR521. Linjene kommer bedre frem og alt det der.

Mulig jeg etterhvert plastrer innsida av panseret med Donaldklistremerker jeg også, men det får tiden vise. Siden 1977 har den allikevel bare hatt originale eiere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, så Waldermar, ikke bli høy i pæren. Eller skal jeg oppfatte deg som Wilhelm som prøver å skyte pil gjennom epla jeg har på hodet? Nå vet jeg ikke hvem av dere som har sniffet mest tynner, men slike sleivspark kan fort straffes, og utstrakt bruk av Donald-plaster, vil være nødvendig.

Kanskje kan en mindre løsemiddelskadd lakkerer som ikke har vært i tralten så lenge kan gi et klart svar, uten å legge Flake og Mirra som base før klarlakken.

Hør med Fred Arve på FAM-autolakk, han kan nok kanskje hjelpe.

Grappa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en liten ting, dette er skrevet på mask.tape og den eldes meget fort, så denne må være av nyere dato.

Dvs. at bilen mulig er (delvis) lakket i nyere tid med en fargekode som heter XB1 og Alt2 som betyr alternativ 2.

DuPont som jeg har kjennskap til lager flere alternativ til hver farge så det blir best mulig fargetilpasning.

Da gjenstår bare å finne hvilket bilmerke som har en rødfarge som heter XB1...

Kan kanskje sjekke på jobb i morgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, maskeringstapen er ikke fra 1977 ;)  Han jeg kjøpte den av klistra den på lokket og skrev opp fargekoden. Det originale fargeskiltet i bagasjerommet står fortsatt der og sier AR521. Kjempeflott hvis du kan bidra med noen spor her.

Grpz: Hva og hvor er FAM-autolakk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden Hr Grapz sikker har sovnet for kvelden tillater jeg meg å svare. Det er lakkeringsverkstedet til Fred Arve Monsen på Orkanger like utenfor Trondheim. Han er den lykkelige eieren av etter min mening en av Norges peneste/velbygde  Bertoner. Den var å se på Carburettituren til Castle Combe i vår....

Tlf nr til FAM for de som vet å verdsette en bra lakkering er: 72486848

Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis en offisiell Ferrarifarge. Fargen er "omtrent så rød som en rød Ferrari". Men uansett er den eneste røde Ferrarifargen i 1977 "Rosso Dino". Jeg vet om en omlakkert 1976 308, så det er vel kanskje enklere å spørre hvilken rødfarge den har. Hvis eieren vet det da. Den var opprinnelig Navy Blue. Dette blir visst innviklet ;D

Forøvrig inneholdt ikke Glasurit-saken en eneste Bertonefarge mellom 70 og 77, så da lurer jeg på hvilke andre farger som mangler der. Fargekartet til Montreal ble bestemt av Bertone, ikke Alfa. Originalfargen 521 er visstnok kun brukt på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig så fantes det den gangen da denne bilen ble produsert og lakkert eller omlakker sikkert 20 lakkfabrikker i italia, om det er til noen trøst så ble de fleste (som ikke gikk dukken) kjøpt av ppg, og hvor mange av disse ferrari og de andre italienske bilfabrikkene brukte er usikkert, men vet at alfa brukte iallefall en 3 - 4 nå ukjente merker, for heldigvis stod alltid produsent,type og lakkkode på alfas lakklapper. Så det beste er vel å få skannet fargen om det er så om å gjøre å få samme fargen...... Lykke til foressten !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med utgangspunkt i at han som rabla ned fargekoden var tysker, ville jeg gjette på at "signaturen" etter koden kunne være Kõhnig - som kanskje betyr noe med konge?? 

Bare et skudd i blinde, men siden ingen andre har gjetta dette, så vinner jeg kanskje noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bare å brekke til samme fargen da?

Jeg bruker aldri noe kode når jeg skal ha lakk til bilene mine. Bare kommer med bilen og en halvtime senere har han laget lakk som matcher perfekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å få en helt lik rødfarge er ingen sak nå for tida, men jeg er av historiske grunner sabla nysgjerrig på hva slags farge den har. Verre er det ikke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...