Gå til innhold
Runar75

Noen tanker om overlading

Anbefalte innlegg

En turbomotor som lader 1+ bar gir høy effekt.

Og trykkøkning medfører temperaturøkning.

Vil ikke en motor som i utgangspunktet har en høyere kompresjon og lite overlading produsere mer effekt enn en motor med liten kompresjon og mye overlading (hvor det totale trykket i forbrenningskammeret er likt for begge motorene)? Dette fordi motoren med lavest ladetrykk vil ha lavest temperatur på innsugslufta? Noen som følger min tankegang her?

Hvorfor bruker man kompresjonsforhold på f.eks. 7,5:1 på turbomotorer og f.eks 0,6 bar overlading (fra fabrikk), og ikke f.eks 9:1 med 0,3 bar overlading (har ikke regnet ut at trykket blir likt for de to tilfellene, de er bare et eksempel)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, du har rett i at høyere kom og høyere trykk gir mere effekt, MEN det gir også mere varme og komplikasjoner angående octan/tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, du har rett i at høyere kom og høyere trykk gir mere effekt, MEN det gir også mere varme og komplikasjoner angående octan/tenning.

hmm... Men hvis vi kaller trykket fra turbo/kompressor for dynamisk trykk, og trykket som stempelet skaper for statisk trykk og vi dermed setter at dynamisk + statisk = konstant (for begge motorene), vil det da bli forskjell på hvor mye man må stille tilbake tenning/øke oktanen? Jeg vil vel heller tro at for motoren med høyest statisk trykk vil det kreves (om veldig lite) mindre oktantall og/eller mer fortenning?

Eller for å stille et nytt spørsmål:

- Hva gir høyest temperaturøkning av "statisk" og "dynamisk" trykkøkning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan trykket økes har i teorien ingen betydning for temperaturøkningen.

Men....om den skjer i en turbolader vil jo noe av temperaturen "smitte over på omgivelsene" før den kommer inn i brennkammeret. Spesiellt hvis man da har en innretning som er egnet for slikt. Også kalt ladeluftkjøler.

Så er det også andre mekanismer som kan forskyve bildet. Dersom trykkøkningen skjer i en innretning som tilfører temperatur i tillegg til den som forårsakes av trykkøkning f.eks. (Noen typer kompressorer) Dette skjer vel oftest pg.a. friksjon i innretningen og at den "knar lufta". Kompressorer som gir lavt bidrag i så måte (Lysholm) har tidligere vært dyre, men moderne produksjon har hatt en gunstig utvikling på prisen.

En turbo har også en slik effekt fordi den "pisker lufta". Dette motvirkes med forbedret fasong på impellerblader. Sammenlikn en skikkelig gammel turbo med en ny. Derfor er det også man finner at en turbo må tilpasses motorens luftbehov. Stikkord: turbo map. Blir dette gæli så får man trykk, men også unødig temperatur.

Dette er alt teori. Og i teorien stemmer teori og praksis. Men i praksis stemmer ikke teorien alltid med praksis.  :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig noen som bruker så lav komp som 7.5:1 lengre!!!

vet at noen av de sinsyke drag race gutta ol med 2-3Bar trykk kjører så av komp men.

Vet at i Turboens pure ungdom så blei det brukt så lav komp men med ladetrykk under +1Bar kan da ikke det være nødvendig?

Med moderne motor og sprut med knock sensor skulle 9.0:1 funke fint med +0.6-0.8 Bar trykk.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...