Gå til innhold
alfabeta

Nyere GTV TS'er... vedlikehold, driftskostnadd, osv, osv...

Anbefalte innlegg

Hei, har vært hemmelig forelska i Alfa siden min far hadde en Alfetta på 80-tallet, har nå kommet til det stadiet der jeg vurdere å kjøpe Alfa selv.

Jeg går nå å snuser på en 1999 GTV TS som min første Alfa, men lurer litt på hvordan disse bilene er i drift, delepriser, vinterfører og slikt. Noen med erfaring som kan gi et "nøytralt" bilde av bilen? Bilen blir i så fall "hovedbil" og kommer til å bli brukt hele året. Alfa Romeo har ikke (tror jeg) noe merkeveksted her jeg bor i Ålesund, er det noe problem for Alfa'er.

Er det også spesielle ting jeg skal se etter når jeg vurderer brukte GTV'er? (1997-2002mod'er)

Mvh

Christoffer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Christoffer, 916 serien av GTV tilhører jo den nyere generasjon av AR som lar seg bruke uproblematisk året rundt uten frykt for rustspøkelset som var på 70 og midten av 80 tallet. Siden ca 1990 er det meste galvanisert så ingen bekymringer der. Forøvrig kan det som alle andre biler vre lurt med en etterbehandling av Techtyl eller annt produkt.

Delepriser er generelt på Audu/BMW nivå så fovent høyere enn "smørr og brød bil", men ikke noe avskrekkende. Det finnes også ett mylder at alternative leverandører til mange slite og trimdeler. Både i Norge og i utlandet.

Bilen har gode kjøreegenskaper på sommeren = gode på vinteren (så fremt du ikke gjør den veldig stiv)

Hvis du har råd så bør du kjøpe en GTV med oppdatert interiør (fra høsten 1998). Det er i første rekke dasjbord som er forbedret av utseende messig art samt helautomatisk klimaanlegg (fra 156) samt større luftgjenomstrømning på dette. Disse har som oftest også Momo skinnseter mens de tidligere vanligvis fås med delskinn. Andre detaljer er at disse har krom rundt hjertet på grillen, lakkerte sideskjørt samt noen små endringer i understell.

Sjekkliste:

Foringer i forstilling og bakstilling. Tidlige modeller klunker ofte fra bakstilling pga dårlige støtdempere

Kamrem med løpehjul, balanserem (på 2.0 TS) og strammer skal byttes i henhold til offisiell retledning hver 80.000 km/3 år. Skrur du selv eller ikke følger anbefalt serviceintervall kan det være lurt å vurdere å bytte oftere da du selv må stå for eventuell skade som følge av havari. Følger du foreskrevet service dekkes dette som garanti. Kan være en god ide å utføre dette på merkeverksted men sørge for at det verksted benytter seg av fabrikksprosedyre ved vanlig service.

Kamvariator. Denne sørger for korrekt stilling på kammene. Hvis motoren høres ut som dieselmotor på tomgang er den gåen. Kan bråke litt ved oppstart under innjustering (ett par sekunder).

Oljeskift hver 10.000 km.

Kjøp den beste bilen du har råd til. En billigere bil av samme årgang kan fort koste mer over tid. Kjøp en bil med full servicehistorie.

Og husk å melde deg inn i Klubb Alfa Romeo Norge

:-)

Alfahilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Øyvind sier... I og med at 2.0TS er lik som i 156 har den de samme feilmulighetene som den.

Ellers har jeg inntrykk av at det stort sett er foringer som må byttes. Oftere jo større felger

man velger å ha. Skal ha min på sjekk i morgen. Men så langt har jeg hatt den i over et år uten annet

vedlikehold enn å skifte olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har søkt litt på GTV'er i Tyskland... Herregud... man får en Alfa Romeo GTV 2,0 16V 2004 modell, gått rundt 3500km for under 200.000,- inklusive norske avgifter. Bare interiøret er god nok grunn til å kjøpe en slik bil...  :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt en GTV 2.0TS i endel år nå. Og det største problemet med den er å få byttet den i noe nyere.

Alt annet jeg prøver føles som å kjøre med 4 punkterte hjul. Det er bare den gule stripa som sitter bedre på veien enn en GTV.

Så jeg er vel egentlig selv i markedet for det nyeste før siste "facelift". (Facedrop etter min smak!)

Det har vel vært det vanlige. Men en ting irriterer meg: sentrallåsene liker ikke norsk vinter!

På denne bilen hadde dørlåsvarmere vært på sin plass.

Også får jeg ikke lov av KAM å sette knagg (Nerdrumpikk) bakpå den for å øke fraktkapasiteten.  :D

Stort sett må jeg vel innrømme at jeg har selv skyld i det meste av problemer. Med andre ord, skift regreim

så fort som mulig, ikke over 60'Km / 3 år. Og spander variator ved regreimbytte. Den er billig fra EBspares.

Ellers gikk oljepumpa mi i knas i vår, men jeg har ikke hørt om andre som har opplevd det. Heldigvis så jeg lampa tenne, så det ble ikke følgeskader.

Oljeforbruk har jeg bare hørt om, så det er ialfall ikke noe standardproblem.

Og en ting til: GTV har ikke bagasjerom. Den har 2 hanskerom: ett innvendig, og ett utvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Christoffer

Jeg bor i Ålesund og har hatt 1999 mod GTV, kjører nå Sportswagon. Har du spørsmål så kan du bare ta kontakt.

Sun Auto skrur Alfa, har brukt de noen ganger og det fungerer helt fint hos dem.

Hilsen Mads

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en ting til: GTV har ikke bagasjerom. Den har 2 hanskerom: ett innvendig, og ett utvendig.

Einar, du har vel ikke med deg et slikt pysete reservehjul vel?

Kjører 916 2,0TS selv og er enig i alt positivt som er skrevet, bruker bilen mest selv men noen ganger må man på "tur" med familen og det funker det også.

Litt slark i foringer som akslereres ved senking ig/eller større felger, solid motor med go' lyd, ser ut som en mill'jon for "de vantro" og sitter som klister.

PS: en del forsikrings selskaper er veldig snille mde denne bilen...    ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå kommet så langt at jeg har funnet en GTV jeg er interessert i, har i midlertid bitt meg merke i en detalj fra flere tester... det er ganske lavt under taket i GTV'en. For en kar som meg som ikke ennå har sitti i en GTV og måler 193 kan det virke litt skremmende. Det skal sies at jeg aldri har opplevd det som et problem i andre "lave" biler, siden lengden sitter for det meste i beina ;) Er dette noe velbegrunnet frykt egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå kommet så langt at jeg har funnet en GTV jeg er interessert i, har i midlertid bitt meg merke i en detalj fra flere tester... det er ganske lavt under taket i GTV'en. For en kar som meg som ikke ennå har sitti i en GTV og måler 193 kan det virke litt skremmende. Det skal sies at jeg aldri har opplevd det som et problem i andre "lave" biler, siden lengden sitter for det meste i beina ;) Er dette noe velbegrunnet frykt egentlig?

Kanskje. En kamerat av meg er høy, mest i beina, og har ymtet om at det ikke er bilen for ham. En prøvetur bør vel klarlegge om det er noe problem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som om du bør prøvekjøre ja. Som nevnt er det forskjell på om man har lange being og/eller har lang overkropp.

916 GTV er ingen stor bil inni.  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i øyeblikket 3 GTV-er. Usenkede GTV-er er meget gode vinterbiler. Med gode dekk er det nesten som du har firehjulsdrift.

En GTV kjøpte jeg ny i 1998. Den har nå gått 170.000. Med godt vedlikehold (skifte av slitedeler som bremser, støtdempere, foringer og selvfølgelig registerrem), er det vanskelig å merke nevneverdig forskjell på en GTV som har gått 40.000 og en som har gått 170.000.

Det er vanligvis et råd at man skal kjøpe den dyreste GTV-en man har råd til. Jeg er usikker. Gitt at rust ikke er noe problem og det er relativt enkelt å sette bilen i god stand med skifte av nevnte slitedeler, er det verd å overveie en 1996-97-modell med høy kilometer til ca 100.000 kroner. Skifte av slitedeler vil koste i størrelsesorden 20.000 kroner. Etter min mening ser også interiøret før faceliften mer klassisk ut, spesielt dersom man spanderer på seg noen kromdeler fra Autodelta i England eller fra Chromdesign i Tyskland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stort sett må jeg vel innrømme at jeg har selv skyld i det meste av problemer. Med andre ord, skift regreim

så fort som mulig, ikke over 60'Km / 3 år. Og spander variator ved regreimbytte. Den er billig fra EBspares.

Ellers gikk oljepumpa mi i knas i vår, men jeg har ikke hørt om andre som har opplevd det. Heldigvis så jeg lampa tenne, så det ble ikke følgeskader.

Oljeforbruk har jeg bare hørt om, så det er ialfall ikke noe standardproblem.

Jeg hadde en 96 mod. spider som oljepumpen også røyk på når bilen hadde gåtti litt over 120 000 km, heldigvis oppdaget jeg lampen så motoren var hel da den stod å ventet på transport fra Fiat og Lancia verkstedet jeg ble fraktet til syd i Tyskland (De hadde for øvrig ikke mulighet å fikse bilen på 3-4 uker.) Da bilen ankom meg igjen hjemme i Norge sto motoren dønn fast. Dette ville ikke transportselskapene som var innblandet eller forsikringen min (med fri veihjelp og ansvar for hele transporten) vedkjenne noe ansvar for. Så bilen solgte jeg defekt med stort tap for å dekke deler av restlånet på den.

Suveren bil å kjøre, mye av karroserideler på den er laget av plast eller andre materialer som gjør at de ikke ruster.

Utrolig god også på vinterføre selv om lysperer ofte ristet i stykker på "vaskebrettveiene" her i distriktet.   

Har selv lyst på Spider/GTV igjen som en bil nr. 2, eneste bekymringen er at det er en del høyere delepriser til disse modellene pga. "liten produksjon" (i forhold til 33, 155, 156 mm.), dessuten fikk jeg ts motoren litt i halsen da det kostet en formue å vedlikeholde den.

Måtte forøvrig bytte en frontlykt også og den kom på over 5000,- løs i eske. :(

Vil derfor i framtiden satse på enten Dieslene til Alfa/Fiat eller på V6érne som f.eks. GTV 2.0 TB.

(Mulig jeg var ekstra uheldig med min TS etter flere store og kostbare utbedringer, bla veivbytte mm måtte jeg til slutt gi den opp da oljepumpen takket for seg.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte min første GTV i sommer, kom over en cup utgave i Tyskland. Dette er en TS utgave og var uskrudd når jeg fikk fingrene mine i bilen..

Har skiftet kamvariator og reim, samt strammere - alle deler kjøpt hos EB Spares.

Noen "forbedringer" vil bli utført i vinter, tenker at toppen skal få seg en runde med "borremaskinen", nye ventiler og heftigere kam akslinger, ikke til å stikke under en stol at utseende ikke står i forhold til performance på maskinen. Siden det nå også er mulig å få justert elektronikken på Euro 3 motoren blir vel "blackboxen" sendt til Sverige eller Nederland for litt justering. Tenker å kjøre på E85 når det blir tilgjengelig.

Har ikke kjørt mer enn ca 4000 km siden jeg kjøpte bilen i juli - men har elsket hver enda cm..

Noe gnåling av "gamlekara" om at dette ikke er en ekte Alfa - siden den er bygd på bravo plattformen til Fiat - but who cares?? Visst er de gamle bilene vakre og har en herlig sound - men ikke alle har tid eller anledning til å mekke bil 24/7 - noen av oss må holde liv i et ærverdig merke ved å kjøpe & kjøre nyere modeller..

Min utgave er ikke egnet for helårsbruk - til det er den for lav og for stiv, men hører flere si at bilen fungerer greit på vinterføre også.

En annen ting, det skal være mindre feil på type 2 utgaven enn type 1 - har ikke noe erfaringsgrunnlag å briefe med men det er hvertfall hva jeg har hørt.

Ikke alt med bilen er like bra, er litt dårlig plast og dårlige forzinkede skruer/mutre gjør at når du mekker ivei så regn med at det går gale. Det samme gjelder bunnpluggen når du skal skifte olje - her fikk jeg beskjed av merkeverkstedet at det var likegreit å suge opp oljen som å ta risken på å få gjengene ødelagt i alubunnpannen ved å skru for hardt til.

Bortsett fra det er det en trivelig bil - med litt for lite motorkraft men artige kjøreegenskaper.

Lykke til! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte min første GTV i sommer, kom over en cup utgave i Tyskland.

Hva er forskjellen på gtv cup og helt vanlig gtv? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cup'en er vel en vanlig 3l V6'er, men har litt stylingdeler(som gjør bilen aldeles nyyyydelig).

Edit:

Dette ser ut som en cup

78_2012TuHVfNSowR68.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cup'en er vel en vanlig 3l V6'er, men har litt stylingdeler(som gjør bilen aldeles nyyyydelig).

Edit:

Dette ser ut som en cup

78_2012TuHVfNSowR68.jpg

Er riktig at bilen har dette styling oppsettet som du har avbildet. Cup utgaven ble laget for det italienske markedet basert på "oppsettet" som det italienske forhandlernettet brukte til banekjøring. (der av navnet cup) Dette er info som jeg forsøker å få verifisert så ta det med en liiten klype salt. Har testet andre gtv'er og det virker for meg som Cup utgaven er stivere og lavere. Nå skal det sies at min versjon er ytterligere senket 40mm - jfr forrige eier så jeg har ikke noe direkte sammenligningsgrunnlag.

Lavere er bilen pga sideskjørt og frontspoiler. Har også sett litt på bremsekaliperene fremme - de virker også å være av en annen modell enn en som jeg sammenlignet med - men det var type 1 modell (98mod) så det kan forklare forskjellen.

Cup utgaven har kommet med alle motoralternativene - ikke bare 3L - dog er det kun laget 250 eksemplarer av denne utgaven. Modellen er ikke solgt for eksport så de bilene som finnes utenfor Italia er solgt utenom forhandlernettet.

Spoilersettet kan ettermonteres for de som er interessert i dette - Zender er produsent av dette. http://www.zender-tuning.com/alfaromeo_alfagtvspider_alfagtvspiders1_tuning_Belgium.html  ;)

Holder på å samle info om bilen min for å legge dette på forumet - men jobb, hus og familie spiser av timebudsjettet mitt dessverre.. Hadde heller sett at mer av dagene ble tilbragt i garasjen - men sånn e livet. :(

Foreløpig info og bilde finnes her: http://home.broadpark.no/~hobenoni/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen for liten for en på 186-187 cm (jeg leste noe slikt på - vel, DIN SIDE)?? Eller er det mulig å senke setene enda mer?

Det kommer veldig an på kroppsbygningen, noen har lang overkropp, mens andre har lange bein.

Det kan bli i trangeste laget, men enenste måten å finne ut det på er å prøve en. Jeg tror man sitter litt lavere i setene i serie-1, men jeg skal ikke si det helt sikkert....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv lang overkropp og relativt korte ben. Gorilla med andre ord, og det burde vel normalt være det man forbinder med "italienske" forhold mellom ratt og pedaler. Men passer det enda dårligere enn lange ben i GTV?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øvre kant av frontruta er lav. Det vil nok irritere i bytrafikk når du er høy fra avfallsavdelingen og opp. Lyssignalene havnet ute av syne. Men i grisgrendte strøk er det ikke noe problem. En prøvekjøring vil vel vise om bilen passer eller ikke. Da vil du kanskje finne ut at denne bilen kan du tilgi ganske mye rart av helt andre grunner enn utsikten.  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gtv 916 er en fantastisk bil å kjøre!

jeg anbefaler å bytte alle foringene i bakstillingen til powerflex!

tror det er 14-16 foringer, var en drøy jobb, men i all verden for en forskjell!!

en annen ting som ikke er å anbefale er senkesett fra h&r... skulle senke bilen 30mm, men den ble ikke en mm lavere og jeg merket ingenting på hardhet osv. fulstendig bortkastet!!

gå for coil overs til en 916!

har hatt min gtv 916 i 2 år nå og kjørt den ca 45.000km ikke hatt noe spesiellt tull med den, utenom at den for tiden er knust etter påkjørsel  :'(

(stod i ro å fikk en mitsu eclipse turbo i ræven...)

men, men har jo "leifteck" fangere og resterende deler liggende så fikk ut pengene for skaden og kommer godt ut av det ;)

eneste jeg føler som et problem er at jeg har brukt 2 sett hjul lagre bak på så få km..

er det kjøringen min, eller andre som har samme problemet?

mvh

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er bilen for liten for en på 186-187 cm (jeg leste noe slikt på - vel, DIN SIDE)?? Eller er det mulig å senke setene enda mer?

Jeg kjøpte en 2004 modell i sommer, er 193cm med mye av lengden i beina... er ikke noe problem i det heletatt. Det eneste må være at frontruta er litt lav når det kommer til lyskryss og når du skal beundre naturen på søndagstur  ;)

Har kjørt ca 6000 km siden jeg kjøpte bilen i sommer (inklusiv transport opp fra sør-tyskland) går som ei klokke ennå. Eneste problemet jeg har hatt er sentrallåsen på kalde morninger, men litt smøring burde fikse dette. Har skiftet olje (til W 5-60), oljefilter og Tectylert bilen ( karen som tectylere sa at nye blier rett fra havna i Drammen er i dårligere stand under enn denne var :) ). Til våren blir det Zender Siena 18" felger og stillbart senkesett :)

Har fått bilen "analysert" av en kar som bygger BMW'er (en ordentlig BMW-nazist) Han mener at et kraftigere krengestag fremme (underliggende) vil kurere bilens tendens til å flekse mellom over- og understyring når den blir presset i svingene. Noen synspunkter på dette?

-Christoffer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...