Gå til innhold
IceTone

Dårlig effekt frem til 3000 RPM

Anbefalte innlegg

Ha en 2 l TS selespeed. Den er ganske dø frem til 3000 RPM. Over dette er den frisk som bare det.

Gått 80K, ny LMM og plugger og kabler er ok.

Noen ide om hva som gjør den helt dau?

Er ikke noe bunndrag i heletatt omtrent.

Kan det være lekk i flexrør?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du resette hjernen etter bytting av LMF?

Hadde samme problem med min. Selv med ny LMF. Den første jeg kjøpte viste seg å være defekt. Samme effekt tap selv ved resetting av hjernen. Fikk en ny dro litt bedre. Men etter resetting så fungere den som ny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også noe sånt en gang.. Var periodevis så og si helt død under 3000 RPM.. bytta lambdasonde, og da ordnet det seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også dette probleme under 3000 men ikke helt dau da men etter jeg byttet til

KN filter( KN KIt) og renset LUftmåleren er livet i motoren blitt meget bedre

Prøv det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt disel lyd ved oppsart også? Kan være kamvariator..... en gammel kalssiker på 2,0TS som gir kjiiip ytelse under ca3000rpm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har resatt hjernen.

Ingen disel lyd ved oppstart.

Ingen ting å se med diagnoseverktøy heller.

Høres ut som det er lekasje i flexrøret på eksosen.

Vil ikke det føre til et betaktlig effekttap a?

Hva koster et sånn KN luftfilter sett og hvor får jeg kjøpt det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har resatt hjernen.

Ingen disel lyd ved oppstart.

Ingen ting å se med diagnoseverktøy heller.

Høres ut som det er lekasje i flexrøret på eksosen.

Vil ikke det føre til et betaktlig effekttap a?

Hva koster et sånn KN luftfilter sett og hvor får jeg kjøpt det?

Da jeg hadde lekkasje i flexrøret mitt så la ikke jeg merke til noe effekttap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kast ikke bort penger på KN filter og lignende. På en original motor er det bare tull. Et slikt filter fritt montert i motorrommet fører bare til effekttap pga. varmere innsugsluft. Et rent originalfilter i original luftfilterboks er best!

Død motor på lavt turtall kan være lekkasje (falsk luft) i innsug(ene) et eller annet sted. Har ikke så godt kjennskap til 16V motoren, men om det er gummislanger mellom innsug og topp så ville jeg ha sjekket disse for sprekker.

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har mistanken om lambdasonde ikke fungerer riktig, så har jeg en til 156 1.8 fase1 liggende hjemme (Oslo).

Du må gjerne låne den og teste, men denne feilen burde du kunne se i diagnosetester.

Jeg har hatt lekkasje i flexrør, og kan ikke si at effekttap er så merkbar som i ditt tilfelle...

Det høres mere ut som problemet ligger hos LMM eller falsk luft.

Forresten, hvordan visste du at LMM er ok ?

Jeg skulle gjerne låne deg min LMM, men den er i en sånn stand at jeg ikke tør å demontere en gang til.

Kanskje noen i nærheten av der du bor kan låne deg deres LMM,

ellers kan du prøve MF og høre om de gidder å låne deg en LMM og teste .....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM har jeg nettopp byttet.

Før bytte merket jeg ugjevn dosering. Nå er den gjevn og fin.

Også renset spjeld.

Merker nesten ikke noe efekttap på 1ste gir. På 2de og oppover drar den dårlig til den kommer på 3000RPM,

da er det akuratt som en monster turbo kobles inn.

Kjøpte bilen i okt 2005, den har bestandig vært sånn. (Sportswagon 2000 model, 2 l selespeed)

Skal lete etter falsk luft, men det ser tett og fint ut over alt.

Alle slanger ser nesten nye ut.

Ang kamvariator. Er det slik at om du hører disel lyd i 4 sek etter oppstart så er den def.

Kamaksel vil kun stå i en stilling og det er den som er tenkt for RPM over 3000? Dermed blir alt under dette turtall feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang kamvariator. Er det slik at om du hører disel lyd i 4 sek etter oppstart så er den def.

Kamaksel vil kun stå i en stilling og det er den som er tenkt for RPM over 3000? Dermed blir alt under dette turtall feil.

Ta mitt svar med en klype salt nå, jeg er ikke noen bilmekaniker:

Jeg tror ikke at kamvariatoren er defekt hvis det er diesellyd kun ved oppstart. Jeg har diesellyd ved oppstart selv jeg (ca to sekunder), og jeg har ikke noe effekttap jeg har lagt merke til. Såvidt jeg har forstått på andre på forumet så er også en kamvariator som har diesellyd kun ved oppstart også absolutt til å leve med..??

Men har du sjekka om det kan være lambdasonden? Det høres VELDIG ut som den på meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har bilen gått?  Lugger den på lavt turtall?  Sjekk plugger. Jeg hadde to plugger som var mer eller mindre defekte( en  på 1. og 2. sylinder.)  Nye plugger, og bilen ble som ny (byttet alle).

(Går denne bilen i Moss?)

HC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja bilen går i Moss. Bor på Balaklava.

En sort Sportwagon 2 l selespeed 2000/2001 model.

Bilen har gått 81000.

Den lugger.

Har vært inne på tanken om plugger jeg også, men de skal jo egentlig ikke byttes før på 100000.

Oppdaget vann i de 2 plugghulla fra venstre i helgen.

Blåste de tørre samt byttet en tennpluggkabel som det hadde vært varmegang i,

staven hadde sprukket. Merket ikke noe forskjeld etter dette men.

Hadde opp alle plugger men de så normale ut for meg.

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det samme med meg.  Jeg handde vann i 3 første plugghøla til venstre.  1. og 3. plugg var sprekt.  Slet litt med å få ut føste pluggen.  Men bilen ble kjempe etterpå.

Tror jeg holdt på å kjøpe denne bilen, men den ble solgt... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel ikke noen av de gamle pluggene jeg kunne lånt for å teste om det er det?

Noen som har noen tips hvor det lønner seg å bestille plugger hen?

Merkeverksteder skal jo ha 3300 for et sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt HALO plugger. Skal teste med de til uka. Helt på renseguffe på tanken til brenselssystemet også. Håper det kan løse problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekte plugger ? Tvilsomme plugger ? Vann i plugg hull ? I tvil, la tvilen komme ALFAen tilgode Kjøp nye orginale plugger før du ødelegger noe mer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...