Gå til innhold
Patriq Backlund

Demontera panel Junior Zagato

Anbefalte innlegg

Ska demontera panelen på en Junior Zagato för att komma till att demontera cigarettändaren. Är det någon som har pejling på hur man får av den ? Har ingen lust att förstöra den.

Det verkar vara list på var sida som håller den på plats, men kan inte helt se hur man får den av.

All hjälp uppskattas.

Ska montera en huvudströmbrytare där cigarettändaren sitter nu. Har ingen lust att göra något nytt hål, men hålet till tändaren verkar vara perfekt. Och jag ska oavsett inte använda den.

post-275-14779318854789_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken ligther er det som sitter i? Er det den som du setter sigaretten inn i og så trykker inn, eller er det den tradisjonelle ligthertypen?

De to typene er festet litt forskjellig, den tradisjoelle modellen sitter med en stor "mutter-aktig" sak skrudd innpå ligtherholderen på baksida. Denne dingsen har også tilkobling for ledning til gods. Den stikke-sigaretten-inni typen sitter med noen finurlige fjærgreier, hvis jeg ikke husker feil.

Baserer meg på mine erfaringer med 1750-konsollet - ditt ser ut til ha omtrent samme utforming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv igjen sjef! Patriq skal ha av hele konsollet, og det mener jeg å ha sett at du også har hatt av ;)

Åja, det var det han skulle ja....

Vel, konsollet sitter i to skruer oppunder dashbordet og kanskje i et par skruer i dørken. Det som er trikset er å skru ut askebegeret, det kobler nemlig konsollet til det konsollet som fortsetter bakover forbi handbrekket. Også må du naturligvis løsne brytere og reguleringen for varme/luft. Deretter er det å lirke forsiktig (løfte litt i bakkant) til du kommer på baksiden og får koblet fra hverandre kabel-pluggene som sitter der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hej !

Tack för svar.

Jo, det är en sådan 'lägg in cigaretten och ta den ut när den är färdig' - genialisk !! Synd att jag inte röker !

;)

Men som sagt ska hela panelen ut. Jag ska också byta ramen runt värmeregleringen - så de spakarna ska oavsett de plastknottarna av på också. Hur får man av dem ? Har provat - och vill inte knäcka av dem. Är det en liten hulling inne i som skall bändas till sidan för att plasten ska komma av ?

Jag har fått bort askfatet - Det var bara att lyfta ut koppen och så skruva ut en en skruv i botten av tråget som koppen satt i så var det löst. Och det sitter mycket riktigt nere i mötet mellan panelen och det som fortsätter baköver där handbromsen sitter.

Ska se om jag finner skruvarna till panelen. Det verkar för övrigt vara sådana fjädrar som cigarettändaren sitter i - för den fjädrar lite när jag drar i den. Tror det blir rätt ok att sätta huvudströmbrytaren där.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Et lite tips, monter hovedstrømbryteren i motorummet på V.S , tre en tynn bremsewire ( kun stålwiren ikke strømpen) til sykkel gjennom et hull i torpedoveggen, lag en fin løkke på den til å dra i.

Dette er godkjent av LMK og.

mvh Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips, monter hovedstrømbryteren i motorummet på V.S , tre en tynn bremsewire ( kun stålwiren ikke strømpen) til sykkel gjennom et hull i torpedoveggen, lag en fin løkke på den til å dra i.

Sakset fra http://www.lmk.no:

Bil/buss skal på jordledningen ha montert hovedstrømbryter med tilstrekkelig dimensjon, og som kan slås av uten at panseret må åpnes.

I tillegg til det du har nevnt om og tre en wire igjennom torpedoen så forstår jeg dette som at det også er godkjent med en wire med løkke som man trer ut og skjuler i kanten av grillen og kan nåes fra utsiden. Stemmer dette? Jeg finner ingen tekst som sier at bryteren må kunne nåes fra innsiden av bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aaaaaahhh!! TAKK, kjære, smarte Alfa-venner-luringer!!!

Jeg har grudd meg i to uker nå til denne jobben - takk for tipset! Naturligvis... teksten er ikke til å misforstå, men dette hadde jo ikke jeg tenkt på. Det var som pokker, jeg som trodde jeg var så j.... kreativ!

Patrick: Plasten på regulatorene for varme/luft løsnes ved å lirke en tynn-tynn skrutrekker el.lign innunder plasten, det er et spor i metallarmene som et lite klips av plasten sitter i... forsiktig så du ikke knekker plasten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

mvh Chris

Ja, Stian nämnde tidigare det med en wire. Det lät bara lite "hemma-meck" och lite prydlig lösning. Men - kanske ska prova det.....

Stian menade att han hellre vill ha den lökken till utsidan av panseret. (Tror det är för att han inte vill borra några 'ikke original hål' i sin fina bil......)

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aaaaaahhh!! TAKK, kjære, smarte Alfa-venner-luringer!!!

Jeg har grudd meg i to uker nå til denne jobben - takk for tipset! Naturligvis... teksten er ikke til å misforstå, men dette hadde jo ikke jeg tenkt på. Det var som pokker, jeg som trodde jeg var så j.... kreativ!

Patrick: Plasten på regulatorene for varme/luft løsnes ved å lirke en tynn-tynn skrutrekker el.lign innunder plasten, det er et spor i metallarmene som et lite klips av plasten sitter i... forsiktig så du ikke knekker plasten!

Misstänkte det. Såg sån ut - men ville inte prova och bända för hårt - bara för att konstatera att det var fel metod.

Men, då ska jag få dem av. De ska oavsett av för jag har en ny ram som sitter runt de två spakarna som jag ska montera.

Tack tack !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[

Ja, Stian nämnde tidigare det med en wire. Det lät bara lite "hemma-meck" och lite prydlig lösning. Men - kanske ska prova det.....

Stian menade att han hellre vill ha den lökken till utsidan av panseret. (Tror det är för att han inte vill borra några 'ikke original hål' i sin fina bil......)

;)

Hei

det blir så å si usynlig, ikke noe "hemme-meck", mye bedre en en stor feit rød Hella bryter på dashbordet, synes jeg da :-)

Bryteren diskre plassert på en brakkert i morotrrunmmet

mvh Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[

Sakset fra http://www.lmk.no:

Bil/buss skal på jordledningen ha montert hovedstrømbryter med tilstrekkelig dimensjon, og som kan slås av uten at panseret må åpnes.

I tillegg til det du har nevnt om og tre en wire igjennom torpedoen så forstår jeg dette som at det også er godkjent med en wire med løkke som man trer ut og skjuler i kanten av grillen og kan nåes fra utsiden. Stemmer dette? Jeg finner ingen tekst som sier at bryteren må kunne nåes fra innsiden av bilen.

Hei Stain

Det som står i Forsikringshåndboken for LMK -klubbene er følgenede:  ...at hovedstrømsbryter av godkjent type skal kunne utkobles med lukket motorpanser, helst fra kjøretøyets førerplass.

mvh Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som står i Forsikringshåndboken for LMK -klubbene er følgenede:  ...at hovedstrømsbryter av godkjent type skal kunne utkobles med lukket motorpanser, helst fra kjøretøyets førerplass.

Du svarer som en politiker, Chris! ;D

Og ordet helst blir altså opp til hver kontrollant og avgjøre betydningen av? Come on, her må det da finnes et bastant ja eller nei!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[

Du svarer som en politiker, Chris! ;D

Og ordet helst blir altså opp til hver kontrollant og avgjøre betydningen av? Come on, her må det da finnes et bastant ja eller nei!

hei

Jeg ville foretrukket å ha de inni bilen, lettere å få til, ikke noen borring, og ikke minst om uhelllet skulle være ute, da tenker jeg på en eller annen kortslutning i el. systemet er det nærmest bortkastet å ha bryteren en annen plass en ved førerplass. Det går fort uhyrefort om det blir kortslutning....

Det er riktig at det blir opp til kontroløren å avgjøre, derfor er det lurt å ta kontakt med kontroløren du vil bruke før en eventuell montering, og ellers ha alt på stell...

mvh Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, efter att ha haft nyfödd någon månad, och fått sålt och köpt ny lägenhet kom jag så småningom i garaget igen...

Har nu fått av plastknottar i änden på spakarna till reglering av värme från vifta samt allt som håller vippbrytare i panelet. Har fått krängt av plastlister på sidan av aluminiumspanelen och börjat lyfta upp och bort panelen. Bara det att ramen som sitter runt hålet där växelspaken kommmer upp - verkar sitta fast under och bakom panelen. Så panelen hänger liksom kvar i denna ram.

Ramen är klipsad till aluminiumspanelen, men verkar också vara fäst till det som är bakom panelen. Ser ut att vara samma som på andra 105-serie. Någon som vet hur man får av denna ram ?

Har markerat i bild vilken ram jag menar.

All hjälp från erfarna 105-mekare uppskattas !! :)

post-275-14779319008388_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uppdatering av tråden sedan sist. Panelen har nu kommit av. Det var metoden som beskrivit tidigare som var riktig. Två skruvar i botten av hela mittsektionen mot golvet, och skruv under askebägaren. Alla knottar, brytare m.m. måste av först - och så var det "bara" att lyfta den ut.

Lägger med bilder av den om någon annan senare vill söka på tråden.

konsol-2.jpg

Här syns lightern i den räckeföljd delarna monteras. "Fjädern" kommer på baksidan, och fästes i bakänden av själva lightern och spänner sedan mot baksidan av panelen.

lighter2-2.jpg

konsol2-2.jpg

lighter1-2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...