Gå til innhold
Nitteren

156 går dårlig etter skifte av variator

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 156 1,6TS for en tid tilbake. Registerreimen var ikke skiftet på over 3 år. Har nå skiftet denne og variatoren da motoren tidvis laget tikkelyd.

Problemet er at etter skiftet går motoren ujevnt på tomgang, og har mistet "50%" av effekten. Sympromene minner faktisk om defekt LMM, denne har jeg også nettopp skiftet. Etter skifte av LMM, før skifte av reg. reim og variator, gikk bilen som en kule. For å ikke bli ruinert... brukte jeg ikke merkeverksted ved skifte av variator og reg. reim.

Kan verkstedet ha montert variatoren feil, vil feilmontert variator gi symtomer som ujevn tomgang og dårlig effekt?

Noen som har noen tips, eller må jeg bite i det sure (dyre) eplet og ta turen innom Bilhuset på Kråkenes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du mener at problemene kom rett etter bytte av reim & variator kan det være noe de har rota til,

dra tilbake og klag på jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte bilen 1 - en - kilometer og dro rett tilbake til verkstedet etter avhenting, der bilen er ennå. Jeg lurer på om verkstedet har kompetanse til å finne ut av feilen... Derfor lurer jeg på om noen her på forumet har et tips. Verkstedet kan ha kommet borti LMM, eller andre deler til motorstyringen. Slik som motoren oppfører seg nå kan det virke som om feilen ligger her. Varsellys for innsprøytning lyste permanent under prøveturen. Det har hendt 1-2 ganger før at den har lyst rett etter oppstart for så å slukke. Etter at verkstedet har skiftet reg. reim og variator lyser varsellys for innsprøyting konstant...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når ein skifter kamvariator, må ein bruke kamlåseverktøy for å få registeret rett. Gjer ein ikkje det, kan innsugskammen bli feil i forhold til øvredødpunkt og bilen vil gå som ei dass. Det blir som om registerreima er ei tann feil.

Jeg kjørte bilen 1 - en - kilometer og dro rett tilbake til verkstedet etter avhenting, der bilen er ennå. Jeg lurer på om verkstedet har kompetanse til å finne ut av feilen... Derfor lurer jeg på om noen her på forumet har et tips. Verkstedet kan ha kommet borti LMM, eller andre deler til motorstyringen. Slik som motoren oppfører seg nå kan det virke som om feilen ligger her. Varsellys for innsprøytning lyste permanent under prøveturen. Det har hendt 1-2 ganger før at den har lyst rett etter oppstart for så å slukke. Etter at verkstedet har skiftet reg. reim og variator lyser varsellys for innsprøyting konstant...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet bilen i dag. Verkstedet hadde klart å montere registerreimen "en tann" feil. Etter korrekt montering går bilen igjen som den skal. Nå er det vindusviskerne som fusker. De stopper av og til på returen. Får rense motoren og se om det hjelper - hvis ikke blir det vel å bestille en ny vindusviskermotor fra england. Noen som har tips om hva vindusvisksermotor heter på engelsk, evt delenummer +link til web-butikk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rens motoren, det fungerer (har hatt samme feil på Fiat Tipo). Fjern det gamle "fettet", som blir hardt med alderen og dermed hindrer elektrisk kontakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet bilen i dag. Verkstedet hadde klart å montere registerreimen "en tann" feil. Etter korrekt montering går bilen igjen som den skal.

Det høres ut som verkstedet ikke har kamlåser. Jeg kan ikke forstå at det går an å montere remma "en tann feil" når den skal justeres inn med kamlåser og på øvre dødpunkt! Når variator byttes, kan man ikke bare montere hjulet tilbake som det satt. Det er ingen garanti for at skruehullene i den nye variatoren sitter i samme forhold til kammen som den gamle. Snarere tvert i mot. Merkene på remma er bare for å få et utgangspunkt som gjør det mulig å justere seg til rett forhold.

Jeg fikset viskermotoren på min ved å åpne den og rense/smøre. På min gikk viskerene trinnvis over ruta på intervall, men OK på kontinuerlig. Når du setter den sammen igjen, bruk pakningsguffe som holder seg elastisk og se til at du ikke har noen "helligdager".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips vedr. viskermotor. Når det gjelder reg. reimen tror jeg ikke verkstedet hadde kamlåser. Uansett, etter ny montering går bilen som den skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...