Gå til innhold
Gjest Alfanatiker

GTV6 kontra 75 girkasse

Anbefalte innlegg

Er det sånn at 75'en har tilkoblingen til girskiftene på venstre side av girkassen mens det på GTV6'en er på høyre?

Og om dette stemmer, da går vel deler IKKE om hverandre? Hva skyldes forresten forskjellen, at GTV6 har dobbel clutch mens 75 (og øvrige 116 serie) har singel plate?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akselen til girskiftet kommer ut av kassa på samme sted, men er forskjellige i innfestinga til overføringa videre. Husker ikke helt, men mener TS-kassa har en splinset aksel som man trer på en arm, GTV6 kassa har en aksel med fast arm.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akselen til girskiftet kommer ut av kassa på samme sted, men er forskjellige i innfestinga til overføringa videre. Husker ikke helt, men mener TS-kassa har en splinset aksel som man trer på en arm, GTV6 kassa har en aksel med fast arm.

JE

JEJ da, er splinset aksel på alle ;), ellers går det ikke å demontere kassa, den du tittet på hadde sikkert bare rustet fast på akslingen >:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du tviler på det jeg sier Rune. Men jeg NEKTER å innrømme at armen går mot venstre på GTV6 som på de andre bildene jeg har sett. Den går på høyre. Kan da umulig huske så feil. Husker det også godt pga hvordan jeg lå under bilen. Og Magnus (Alfaduden) er også enig i at det var på høyre side...

Om overføringen sitter på samme side er jeg ikke sikker på. Men "Armen" vender iallefall mot høyre side av bilen kontra venstre som på dette bildet:

Monkey%20Shifter%20kit,%20diag%20.jpg

OG bildet som gabor postet i en annen tråd. Armen bakerst på "stangen til girspaken" der sitter på høyre side på GTV6 og ikke venstre...  Hvorfor? ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giroverføringen kommer ut på samme sted (på venstre side). Gir-lenkaget er ombyttbart. På gammel GTV er det splines, med en fast arm som går mot høyre (du hadde hvertfall rett i det  :D ). På den nye Isostatica'n så er det ikke så godt å si hvilken vei den går, for det er bare en haug med småbiter. Denne er vel festet på girakselen med en låsesplint. Altså ikke spliens og mutter som på den gode gamle varianten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JE

JEJ da, er splinset aksel på alle ;), ellers går det ikke å demontere kassa, den du tittet på hadde sikkert bare rustet fast på akslingen >:(

det er ikke umulig... ;D  enden på visa ble ihvertfall at en gtv6 kasse og en ts kasse ble bygget sammen til en gtv6-kasse med diffbrems og den gamle giroverføringa.

je

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror sannelig du har det gamle girsystemet.

Dobbeltclutch som GTV6 var alene om var givetvis for å ta opp den større effekten som clutchen fikk tilført. Tidligere var jo modellene på 130Hk.  Siden gikk Alfa bort fra denne clutchen til en større singelclutch.  Ulempen med dobbletclutchen var at det var omtrent umulig å ha en pen start(uten rykk) samt at den kunne sette seg fast(ikke løse ut) samt den enorme prisen når man skulle bytte.  Derfor har de fleste som har byttet clutch gått over til singelplateclutchen som sitter på 75 3L.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror sannelig du har det gamle girsystemet.

Dobbeltclutch som GTV6 var alene om var givetvis for å ta opp den større effekten som clutchen fikk tilført. Tidligere var jo modellene på 130Hk.  Siden gikk Alfa bort fra denne clutchen til en større singelclutch.  Ulempen med dobbletclutchen var at det var omtrent umulig å ha en pen start(uten rykk) samt at den kunne sette seg fast(ikke løse ut) samt den enorme prisen når man skulle bytte.  Derfor har de fleste som har byttet clutch gått over til singelplateclutchen som sitter på 75 3L.

har ikke det gamle systemet...  Overføringen sitter på venstre side. Rune hadde misstro til meg med god grunn  >:(  Huff  ::)

Clutchen min må forresten byttes på sikt. Noen som vet hvordan jeg kommer billigst ut av dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ide om en rimelig løsning på clutchbytte :o Dersom resten av clutchen er forholdsvis OK så kan du klare deg med bare å bytte lamellplaten. Espen Kovacs har en splitter ny slik plate som han ikke har noen umiddelbar bruk for. Jeg vurderte å kjøpe den av ham, men min lamell var så bra at jeg benyttet den jeg hadde. Du kan sikkert ta opp saken med ham, og se om det er mulig å få til en handel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ide om en rimelig løsning på clutchbytte :o Dersom resten av clutchen er forholdsvis OK så kan du klare deg med bare å bytte lamellplaten. Espen Kovacs har en splitter ny slik plate som han ikke har noen umiddelbar bruk for. Jeg vurderte å kjøpe den av ham, men min lamell var så bra at jeg benyttet den jeg hadde. Du kan sikkert ta opp saken med ham, og se om det er mulig å få til en handel. 

skal det ikke være to plater da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ah. Kommer an på om du har dobbel eller singelplateclutch selvsagt. Har du dobbeltplate så går ikke den løsningen med lamellen direkte. Men Espen har forøvrig også sin gamle singelplateclutch liggende. Den var bra den, men han satte på helt nye deler på sin bil, så han har den som ekstra. Med den og en splitter ny lamellplate, vil jeg tro du kunne få en bra clutch for en rimelig penge. Singelplateclutcher er jo ellers kjent for å ha en bedre pedalfeel en de gamle dobbeltclutchene. Men er du sikker på at det er en dobbeltplate som sitter på din bil ? Det kan ha vært byttet. Var det på min bil hvertfall. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dobbeltplateclutch på min. Et tydelig kjennetegn på denne er at du må ha clutchen heeeelt inn i det du tar bilen ut av et gir, og heeeelt ut i det du kobler inn det neste. Du har altså ca 10-15 cm med sluring i midten.

Ellers, Alfanatiker, er vel din bil en 84 modell, med det gamle girsystemet? Eller er den kanskje modifisert til isostatica? Byttet til 3 liters kasse fra 75?

Mvh Torbjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt bilen til rakern, og han har det nye girsystemet og standard GTV6 kasse (forøvrig i jævlig god stand!!) og dobbelplate clutch.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får bestemme deg om du vil fortsette med dobbeltplate eller bytte til singel. Snakket forøvrig med Espen om temaet i dag, tror sannelig han sa at han hadde noe dobbeltplateclutchgreier liggende også. Så det kan være verdt ett forsøk å høre med ham. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, du bør også bytte utløserlager når du er i gang samt sjekke tilstand på tykkplaten. Platen var gåen på min.

Komplett dobbelplate kløtsjenhet hos Mekonomen var 9500 sist jeg sjekket. ca 6000 fra OK Parts (Tyskland).

hilsen Øyvind I

post-2-14779318856627_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dobbeltplateclutch på min. Et tydelig kjennetegn på denne er at du må ha clutchen heeeelt inn i det du tar bilen ut av et gir, og heeeelt ut i det du kobler inn det neste. Du har altså ca 10-15 cm med sluring i midten.

Ellers, Alfanatiker, er vel din bil en 84 modell, med det gamle girsystemet? Eller er den kanskje modifisert til isostatica? Byttet til 3 liters kasse fra 75?

Mvh Torbjørn

Tror det står feil i papirene til Gabor. Bilen skal være en 85 modell. Og den har også skinn og takluke (tror ikke dette heller er oppført i listene til Gabor). Den er førstegangsregistrert i 85 og girkasse samt overføringer osv tyder jo på at den er en 85 modell.

Øyvind. 9500 for en clutch!!!!!!!!!!!!!!!!!?????  Jeg tror du er SPRØ mann!  Galskap! Hvordan i alle dager kan de kreve sååå mye for den?  :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mvh Torbjørn

Tror det står feil i papirene til Gabor. Bilen skal være en 85 modell. Og den har også skinn og takluke (tror ikke dette heller er oppført i listene til Gabor). Den er førstegangsregistrert i 85 og girkasse samt overføringer osv tyder jo på at den er en 85 modell.

Øyvind. 9500 for en clutch!!!!!!!!!!!!!!!!!????? Jeg tror du er SPRØ mann! Galskap! Hvordan i alle dager kan de kreve sååå mye for den? :'(

Jeg sendte deg vel en email med prod.dato etc? Bilen hadde ikke skinn fra fabrikk, ifølge Archivio Storico da. Men prod.dato 27/11-84 er jo såpass sent at kanskje man allerede var igang med isostatica, selv om ikke 75 ble lansert før litt senere.

Jeg hadde utslitt clutch i fjor. Tom på CA hadde nye lameller for ca 2500,- mener jeg å huske. Da bruker han lamellene han bytter ut til å montere nytt bremsebelegg på. Resultatet ble glimrende, og ikke spesielt dyrt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mvh Torbjørn

Øyvind. 9500 for en clutch!!!!!!!!!!!!!!!!!?????  Jeg tror du er SPRØ mann!  Galskap! Hvordan i alle dager kan de kreve sååå mye for den?  :'(

Jeg var overbevis om at du hadde  det gamle systemet de gangene jeg kjørte den. Bilen din er forøvrig produsert i november 1984 og solgt første gang i august 1985. Bilen ble levert fra fabrikk med antrasitt stoffinteriør - det var vel CA som satt inn skinninteriøret?  Du har jo også den gamle typen staver (de lange) - så alt tyder da på at giroverføringen din har blitt bygget om en eller annen gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til og bytte lamell, trykkplate og utløserlager så bør man, hvis man ønsker og gjøre en seriøs clutchjobb, også maskinere anleggsflaten til svinghjulet. Gjør man ikke dette er sjangsen stor for og ende opp med en clutch som tar ujevnt og man får ubalanse.

Ser at endel her mener at Rakern har det "nye" systemet, men slagene her er jo like lange som Horten-Moss. Hvor lange slag har egentlig den gamle typen overføring? :o Tror jeg kun har kjørt biler med den nye overføringen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til og bytte lamell, trykkplate og utløserlager så bør man, hvis man ønsker og gjøre en seriøs jobb, også maskinere anleggsflaten til svinghjulet. Gjør man ikke dette er sjangsen stor for og ende opp med en clutch som tar ujevnt og man får ubalanse.

Ser at endel her mener at Rakern har det "nye" systemet, men slagene her er jo like lange som Horten-Moss. Hvor lange slag har egentlig den gamle typen overføring? :o Tror jeg kun har kjørt biler med den nye overføringen...

Litt kortere enn Horten-Moss! Men såpass lange at det er passende med 1/2 sekunds pause i fri!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har det gamle slaget. Det er ikke så stor forskjell i slaglengde. Bare bittelitt lenger på gamletypen. På gammeloverføringen er cluet å ha god foring i leddet mellom girstang og overføring. Har man det har man en meget god og presis girspak, for alt annet bakover er "hel ved", som ikke kan bli slarkete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kortere enn Horten-Moss! Men såpass lange at det er passende med 1/2 sekunds pause i fri!

Som Oslo-Nesoddtangen da? ;D Det er alltid lurt og gjøre giringen opp i kassa i to bevegelser, det er noe som gjelder alle kasser. Og ned så er man jo snill og dobbeltclutcher Alfakassa så der kommer halvsekundet av seg selv. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øyvind. 9500 for en clutch!!!!!!!!!!!!!!!!!????? Jeg tror du er SPRØ mann! Galskap! Hvordan i alle dager kan de kreve sååå mye for den? :'(

Ser det har gått ut av sortimentet til Mekonomen nå. Var noe sånt eller en tusenlapp mindre da den lå inne i fjor. Kommer deg på ca 6000 fra Highwood.

Virker som du kan hente litt deler her og der i forskjellige garasjer for å komme rimeligere ut.

Min har forøvrig det gamle systemet (er produsert 8. januar 1985). Chassinumrene går litt omhverandre i tiden så det kan tyde på tildeling av chassinumre og start av produskjonen ikke var helt likt med når bilen kom ut. Ref. liste fra Gabor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I registeret har jeg ført opp AJ 23204 med gammelt girsystem basert på Jørns utsagn mener jeg, om at det var så lange slag. Produksjonsdatoen på 27.11.84 skulle også tyde på det gamle systemet.  Alt dete kunne jo avgjøres om en som var kjent med dette tittet under bilen.  Korrigerer registeret så gjerne hvis det er feil.

Ellers så har Espen nye lameller til både dobbeltclutch og 3L clutch, bare å spørre han.  Beste hadde vært å bytte over til 3L clutch komplett når man først har tatt ned kassa samt å bytte lagringen, men det får man ta stilling til selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...