Gå til innhold
Gjest tw147

105: Panhard/Watts/Sliding block

Anbefalte innlegg

Jeg har lest meg opp litt på diverse ymse hjuloppheng, stag, stenger, linker og annet som holder bakhjulene på veien eller fast i bilen. Tror jeg skjønner poenget bak Panhardstag og Wattlink nå, men hva er vitsen med det som kalles "sliding block"?

Forstår det slik at dette var/er en vanlig trimdel til bakakselen på Bertoner og andre, men hva gjør den?

Motvirker noe? Senking? Noen som har en kjapp forklaring på vitsen med saken og hvordan den funker?

Undrende i Utkanten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliding block er (mest?) en  GTA greie og har samme funksjon som panhard stag / watt link / mumford link og andre, d.v.s dens oppgave er å hindre bakakselen å bevege seg sidelengs under belastning.

Den fungerer som navnet sier ved at en glidekloss er festet til bakakslingen, denne beveger seg i en skinne som er festet til karosseriet.

Gir (i teorien i hvertfall) god kontrol på bakakslingen som kun beveger seg opp og ned i forhold til karosseriet, de andre har en tendens til å flytte bakakslingen litt side veis under fjøring ;)

Bakdelen er vel vekt, komplexitet og plass ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tenke meg at en slik aksling bråker endel? Betyr vel ikke så mye når man sitter bak rattet i en GTA...    ;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende du vet det alt:  Dette systemet ble brukt på racer Autodelta Montreal.  Og den bråker visst ganske bra.  Wattstag som på transakselbilene er en behageligere løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg litt mer. Har jo ligget en del timer under bakakselen på Montien og skrudd (på andre ting) og prøvd å tenke meg hva alle disse stagene og armene er godt for. Bak ser det ut som på bildet her. Er dette stort sett likt andre 105?

post-0-14779318856411_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytter man til stål foringer på watts eller panhardstag vil man vel få minimalt med sideveis bevegelse ???

sideveis bevegelse får du okke som ;) er en liten biefekt av geomtrien, spesielt på panhard stag ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytter man til stål foringer på watts eller panhardstag vil man vel få minimalt med sideveis bevegelse ???

sideveis bevegelse får du okke som ;) er en liten biefekt av geomtrien, spesielt på panhard stag ;D

på panhard ja, men på watt lenk? eller sliding block? må evt være svikten i stålet? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vondt for å tro at sliding block gir mindre sideveis bevegelse enn den trangelarmen som er på skissen dersom den er hengt opp i metalliske foringer med minimal klaring.

Etter hva jeg har lest er poenget med sliding block en gunstigere plassering av krengningssenteret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på panhard ja, men på watt lenk? eller sliding block? må evt være svikten i stålet? ;)

Men sliding block var jo ikke nevnt i forbindelse med sideveis bevegelse ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i planleggingsfasen av en panhard-løsning til raceren (105). Kom i den forbindelse over denne enkle konstruksjonen som skal være egnet for biler med stiv aksel som ønsker et lavere rollcenter akterut. Noen umiddelbare kommentarer?

post-5-14779320808119_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh flott med link men får ERROR når den åpnes også, hmm kanskje jeg må logge inn.

Hmmm funka ikke det heller.

Men hvor blei det av de andre innlegga mine?

Noen som har rydda? greit om de sier fra kanskje.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erik, nå skal bildet fungere.

Hey der ja flott hvilke tråd på rejsa fant du den på finner den ikke sitter her og glaner serru.

Men det der så jo meget intresant ut.

Men skal virkelig karossen festes nederst der?

Hmmm da blir d minst like mye greier under bilen opp i bagasjeroms gulvet som jeg har laga til watt linken.

Har provisorisk montert watt link under Berlina og det går faktisk med lav plassering av propellen på klokka kan t.o.m orginalt hånd brekk wire brukes.

Skal ned i morra og montere litt mere permanent så skal det testes opp/ned for og se at alle vinkler blei riktig.

Så er du forbi stikk innom så kan du se hvilke løsning jeg valgte etter og ha rappa litt ideer herfra og derfra.

Forstillinga er neste.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...