Gå til innhold
nappy

trenger øyeblikkelig hjelp (batteri problem)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. jeg sitter akkurat nå på en pc som tilhører foreldrene til ei veninne av dama på hønefoss.

Jeg har ett lite problem.

for ca 3 uker siden kjøpte jeg en 156. 2000 modell som jeg lagra på en låve her nede.

Da jeg skulle hente den i går viste det seg at batteriet var flatt.... jeg hadde glemt å skru av stereoen da jeg

satte den fra meg for 3 uker siden. vi prøvde først med startkabler, men det ble gjort en feil. kablene ble koblet feil... :P

(ikke spør hvordan det skjedde) Jeg fikk tatt av kablene etter ett par sekunder.

Jeg tok så ut batteriet, og det har stått på lading siden i går. i dag satte jeg det inn igjen, og bilen starta fint....problemet

er at batteri lampa i dashbordet lyser hele tiden, og manualen er på tysk (jeg kan ikke tysk).

så jeg lurte på om noen der ute har en ide om hvorfor lampa fortsetter å lyse?

(jeg har kjørt ca 200 meter etter at jeg starta bilen)

jeg trenger øyeblikkelig hjelp, om du ikke har mulighet til å svare her med en gang, kan jeg nås på: 41508854.

settes pris på all hjelp  :)

hilsen

kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei igjen alle sammen. jeg har nå funnet ut ett par ting til. Det er ikke bare batteri lampa som

lyser.

Hverken Stereo anlegget eller hastighetsmåleren fungerer. stereoen er helt død,

og hastighetsmåleren står på 0 hele tiden. Bortsett fra disse to, samt at batteri lampa lyser

hele tiden fungerer alt som det skal. Jeg har akkurat levert bilen på ett verksted på hønefoss,

men har mest lyst å kjøre den til oslo for å få den på ett av merke verkstedene der (men

det tør jeg ikke da det ikke ser ut til at batteriet lader og bilen går sikkert tom for strøm før jeg er fremme)

sooooooooo.......jeg er veldig i tvil her...

1. Er det noen som har noen flere enn ss100(takk for forslag, de på verkstedet sa noe lignende),  som har noen tanker om hva som kan være galt?

2. Burde jeg få bilen tauet til ett av merke verkstedene i oslo, eller er dette noe som ett vanlig verksted kanskje kan klare?

3. Er det noen i hønefoss området som er mere kompetent enn meg (skal ikke mye til) og kunne tenke seg å se litt på bilen ? (kompensasjon er en selvfølge)

nervøs hilsen fra

kenneth (som er i ålesund til torsdag)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har kortsluttet over dynamoen kan du ha brent av en eller flere dioder i likeretteren (diodebrua). Når du gjør det kommer det rett og slett ikke strøm ut av dynamoen, og dermed lyser ladelampa.

Ellers går jeg ut fra at du har sjekket noe så enkelt som at alle sikringene fortsatt er hele? Selv om ikke dynamoen lader skal batteriet levere strøm (så lenge det går) til instrumenter osv. Kan hende det gikk et par sikringer før likeretteren i dynamoen pakket sammen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

glemte å si at jeg har dobbelt sjekka alt av sikringer som ligger rett over batteriet og sikringene som er plasert

under og til venstre for rattet, ingen var gått......og det bekymrer meg litt  :P

hilsen

kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

at dynamoen er gåen har jeg nesten akseptert... det jeg ikke kan forklare er fartsmåleren og stereo anlegget.. kan det hende at han tok knekken på "hjernen" da han koblet feil?

kenneth

Hvis du har kortsluttet over dynamoen kan du ha brent av en eller flere dioder i likeretteren (diodebrua). Når du gjør det kommer det rett og slett ikke strøm ut av dynamoen, og dermed lyser ladelampa.

Ellers går jeg ut fra at du har sjekket noe så enkelt som at alle sikringene fortsatt er hele? Selv om ikke dynamoen lader skal batteriet levere strøm (så lenge det går) til instrumenter osv. Kan hende det gikk et par sikringer før likeretteren i dynamoen pakket sammen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...