Gå til innhold
kol

bilen trekker meget dårlig

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1.9 jtd 115 hk 2002 mod

De to siste dagene har motoren trukket meget dårlig, når motoren er kald.

Når motoren når ca 75 c, så går den så og si helt normalt. Litt dårligere drag, men

ikke så mye. Det virker som om ikke turboen slår inn. Bilen bruker en evighet fra 0 - 60 km't.

og turtallet er høyt, som å kjøre bensinbil.

Bilen trekker bra mellom 600 -800 omdreininger over det så "dør den ut" og må gire i hytt og pine

for å holde bilen i gang.

dieselforbruket er normalt. Det har ikke vært noe fusking eller napping før dette skjedde.

I motbakker er det så og si bare å håpe og be at det ikke kommer noen stakkars

folk bak.

Det er nok olje.

Clutch?

Turboen som er gåen?

Den berømte luftmasse greia?

luftfilter?

Dyrt?  helt sikkert...

Dette var sikkert ikke en bra beskrivelse, men det er sånn det føles.

Noen som har peiling på hva det kan være?

Bilen har gått ca 119100 km. Bilen skal på service neste uke, håper jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et råtips, men sjekk turbo trykket høres ut som trykk regulerings ventilen eller egr ventilen står permanent i tilnærmet åpen stilling ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen har vel variabel turbo- geometri... Kanskje den er sotet fast? Det denne gjør er at når du har lavt turtall så lader den bra, men ved å snu på noen små, ehh, hva skal jeg kalle det... "ventiler" inne i turboen får du også god effekt på høyere turtall... Kan være at denne sitter fast og da fungerer den ikke optimalt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen er nesten normal når den blir varm vil jeg tro at det er luftmassemåleren.

Men det sitter også en trykksensor oppe på innsugsmanifolden. Den kan være igjensotet eller defekt. I begge tilfeller får ikke hjernen riktig signal og den vil redusere turbotrykket og/eller brannstofftilførselen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men tipper det ber luftmassemåleren som har svikta.

Min tidl 2,4 jtd var forferdelig lat når denne var gåen. Kom jeg under 2000 på 5. eller 6. gir, måtte jeg gire ned. Etter skifte kunne jeg kjøre 60-soner (i 60!) i sjettegir, turtall liiiittt over tomgang, og den tok seg opp uten protester . Kjøp ny hos mekonomen/Lønsethagen i trondheim, og få karnrabatt, da er du nede i halv pris av den med fiat/lancia/alfalogo på eska. Begge er akkurat samme bosch-del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...