Gå til innhold
Runar75

Nå trenger jeg hjelp....

Anbefalte innlegg

Det er like før jeg går planken her...  >:(

For en liten stund siden da jeg flyttet batteriet bak i bagasjerommet på min 75 3-liter og skulle ut og kjøre hadde jeg glemt å feste ledningene til batteriet skikkelig. Etter litt kjøring og en høyfrekvent lyd i noen sekunder var ødelagt dynamo et faktum (STRIKE 1). Prøvde å skifte regulatoren, uten hell. Etter banning ble det jakt på ny dynamo. Mekonomen trengte 2500 sølvmynter og rundt 10 dager på seg, så en ny fra USA ble bestilt for litt over tusenlappen med 10 dagers frakt. 10 dager gikk, og i dag hentet jeg pakken på posten.

Ivrig som jeg var skiftet jeg ut alt, og idet jeg skulle sette på kablene på batteriet gnistret det skikkelig et sekund. !#¤! tenkte jeg. Det viste seg at i det jeg skrudde til mutteren som holder kabelskoen (som holder ledningen som går til batteriet) på dynamoen (B+) hadde kabelskoen vridd seg med og lagt seg inntil gods på dynamoen (STRIKE 2). Startet motoren og målte om den ladet ved å koble et multimeter over polene på batteriet. Det viste 12,5 volt som sakte men sikkert telte nedover, mao ingen lading. Byttet regulator og prøvde igjen. Samme resultat.

Nå er jeg så oppgitt over meg selv her at jeg ikke tenker klart. Hva er redningen, blir det å bestille en ny dynamo og gå enda 10-14 dager uten bil, eller er det noe annet jeg kan gjøre? Kan man sjekke om dynamoen er ødelagt på noen måte? Har ohmet ledningen fra dynamo til batteri, og det er ikke brudd i den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ganger skal Murphy ha en seier også  :-[

Ser du holder til i Akershus ... kan du ikke prøve Triconor i Oslo eller lignende bilelektrisk firma. Kanskje de kan sjekke og eventuelt reparere generatoren din.

Når det gjelder bruk av bilen .... kan du ikke kjøre noen timer om batteriet er fulladet og du er litt sparsommelig med strømforbruket? Det har i alle fall jeg gjort med bil av litt eldre årgang.

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ganger skal Murphy ha en seier også  :-[

Ser du holder til i Akershus ... kan du ikke prøve Triconor i Oslo eller lignende bilelektrisk firma. Kanskje de kan sjekke og eventuelt reparere generatoren din.

Når det gjelder bruk av bilen .... kan du ikke kjøre noen timer om batteriet er fulladet og du er litt sparsommelig med strømforbruket? Det har i alle fall jeg gjort med bil av litt eldre årgang.

kam

Hei.

Skal ringe Triconor i morgen tidlig og høre hva de sier.  :)

Kan kjøre med bilen, men det blir jo litt som å kjøre el-bil, morroa tar fort slutt  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg testa dynamoen hos Triconor, og den fungerer! Har lagt ny og støre ledning fra dynamoen også. Fortsatt måler jeg ingen lading. Har laget et skjema over hvordan jeg har koblet det opp:

skjema.jpg

Koblingspunktet er en "boks" med flere utganger slik at det blir lettere å dra kabler til batteriet (som er i bagasjerommet). Det går en 21 mm2 kabel fra denne boksen og til plusspolen, og det går nå en 8 mm2 kabel fra B+ på dynamoen til denne koblingsboksen.

Noen som har noen tips til hva som kan være galt?

Det står en 14,6 volt regulator på dynamoen, og jeg måler bare 12 volt på batteriet med motoren i gang (forskjellige turtall).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du har selvfølgelig sjekket jord også?

Det hjelper ikke med ørten kvadrat plussledning om null-lederen er dårlig eller ikke eksisterende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du har selvfølgelig sjekket jord også?

Det hjelper ikke med ørten kvadrat plussledning om null-lederen er dårlig eller ikke eksisterende.

Jordingen er i orden.. Skjønner ingen ting her nå...

Edit: Kan legge til at ladelampa på checkpanelet ikke lyser...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om lade lampe pæra er gåen, lader ikke dynamoen på en del andre bilmerker, hvordan det er med Alfa vet jeg ikke.

Så om lade lampa ikke lyser med tenning på og motor av, er kanskje det feilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er D+ tilkoblet? Den mangler iallefall på tegningen. Sett D+ til jord, da skal ladelampa lyse. Lyser ikke ladelampen så  må denne skiftes. Hvis ladelampen er defekt eller D+en ikke er tilkoblet så må dynamoen ha et høyt turtall for å aktivere regulatoren. Har du prøvd å ruse motoren til over 4500 o/min og så målt lading? Dette er et ganske vanlig symptom på biler hvor det er feil i D+ kretsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når tenningen skrus på uten å starte motoren så lyser ladelampa (sammen med alle de andre). Skrur seg av når motoren startes, og forblir av.

Noen ganger lyser lampa, andre ganger ikke. Hvis jeg skrur av motoren igjen også starter den, lyser ikke lampa lenger. Slik var det også før da alt virket som det skulle, dvs at det bare var å skru av og på igjen motoren så slukket den.

Har lagt om jordingen, og lagt til enda en jordingsledning til motoren. Dvs at jeg nå har 2 ledninger som går fra motor til karrosseri.

Har prøvd å ruse motoren til 4500 o/min uten utslag på multimeteret.

Hvilke feilkilder er det jeg har oversett?

(Har ny ledning fra dynamo. Ny jording til motoren. Ny dynamo som er testet og virker. Nytt batteri. Ladelampa fungerer.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For at dynamoen skal lade må det gå strøm gjennom ankeret, et felt må settes opp. Ladingen starter ved at strømmen gjennom ladelampa ledes gjennom ankeret og så via regulatoren til jord. (Motstanden i anker/regulator er svært lav så mesteparten av batteri-spenningen vil ligge over ladelampa, dvs den lyser) Denne svake strømmen vil føre til at dynamoen begynner å produsere effekt i de 3 statorviklingene. Dette gjør at spenningen ut fra dynamoen (D+) begynner å stige. Hvilket igjen betyr at strømmen gjennom ankeret stiger og dynamoen levere enda mer effekt. Dette skaper en "positiv sirkel" som på et øyeblikk gjør at dynamoen bygger seg opp til å levere full effekt. Spenningen på D+ er nå 14V og ladelampa vil derfor slukke. (Den har samme spenning på begge polene) Så snart regulatoren registrerer at spenningen på D+ ligger på ønsket nivå (ca 14V) vil den begynne å strupe på strømmen gjennom ankeret.

Tips til deg: kobl vekk ladningen som i dag er tilkoblet D+. Ta så en ledningstump og kobl denne mellom plusspolen og D+ (gjerne over en liten glødelampe) mens motoren går, du vil da få satt opp felt i generatoren og jeg er ganske sikker på at du vil måle at den lader. Et par andre ting; har du ekstern eller integrert regulator? Hvordan tilstand er det på børstene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For at dynamoen skal lade må det gå strøm gjennom ankeret, et felt må settes opp. Ladingen starter ved at strømmen gjennom ladelampa ledes gjennom ankeret og så via regulatoren til jord. (Motstanden i anker/regulator er svært lav så mesteparten av batteri-spenningen vil ligge over ladelampa, dvs den lyser) Denne svake strømmen vil føre til at dynamoen begynner å produsere effekt i de 3 statorviklingene. Dette gjør at spenningen ut fra dynamoen (D+) begynner å stige. Hvilket igjen betyr at strømmen gjennom ankeret stiger og dynamoen levere enda mer effekt. Dette skaper en "positiv sirkel" som på et øyeblikk gjør at dynamoen bygger seg opp til å levere full effekt. Spenningen på D+ er nå 14V og ladelampa vil derfor slukke. (Den har samme spenning på begge polene) Så snart regulatoren registrerer at spenningen på D+ ligger på ønsket nivå (ca 14V) vil den begynne å strupe på strømmen gjennom ankeret.

Tips til deg: kobl vekk ladningen som i dag er tilkoblet D+. Ta så en ledningstump og kobl denne mellom plusspolen og D+ (gjerne over en liten glødelampe) mens motoren går, du vil da få satt opp felt i generatoren og jeg er ganske sikker på at du vil måle at den lader. Et par andre ting; har du ekstern eller integrert regulator? Hvordan tilstand er det på børstene?

Takk for tilbakemeldingen!  :)

Skal prøve å koble sammen D+ og B+, for å se om den da lader.

Regulatoren er skrudd fast på baksiden av dynamoen med to skruer. Dynamoen er ny (dvs, nyoverhalt og rengjort) og er i bra stand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å tagge tråden din.. men du har fått svar så langt, hehe. Jeg bare lurer, er det samme dynamo på 2 liter i 116 serie som det er på V6 motoren? De ser veldig like ut og siden den på giuliettan er sprell ny, samt blank og fin tenkte jeg jeg kunne flytte over denne om de går om hverandre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å tagge tråden din.. men du har fått svar så langt, hehe. Jeg bare lurer, er det samme dynamo på 2 liter i 116 serie som det er på V6 motoren? De ser veldig like ut og siden den på giuliettan er sprell ny, samt blank og fin tenkte jeg jeg kunne flytte over denne om de går om hverandre :)

Dynamoer er merket med et nummer og størrelsen i Ampere. Du får komme deg ut av godstolen og sjekke spec på gtv'en og giuliettaen. ;) Er nummeret forskjellig men tilkoblinger og brakettfeste identisk så kan du fremdeles bruke den. Skal jeg tippe så tror jeg giuliettaen din har 55A mens gtv'en din har 65A, da vil det fungere greit og bytte den over men hadde det vært en bil som skulle ha gått på vinteren ville det ikke ha vært helt optimalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt lading!  :)

Koblet sammen B+ og D+ og spenningen økte sakte men sikkert opp til ca 13,3 volt (regner med en del spennningsfall i kabelen bak til batteriet).

Hva er det da som er ødelagt? Er det ladelampa som må skiftes, og vil dette innebære skifte av hele checkpanelet?

Takk for hjelpen, forresten!!  ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nå fått verifisert at det er vakkel/brudd i ledningen som går fra instrumentet til D+. Du må starte i én ende og måle deg frem til feilen. Er ladelampa en glødepære i det ordinære instrumentet eller er det en lysdiode i det berykta checkpanelet? Hvis checkpanel så sjekk jordingen til dette. Evt. prøv med et annet panel. Er ladelampa en vanlig glødelampe så sjekk at denne er hel og at det ikke er dårlig kontakt i sokkel.

Lykke til med spaghettielektronikken fra helvete!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nå fått verifisert at det er vakkel/brudd i ledningen som går fra instrumentet til D+. Du må starte i én ende og måle deg frem til feilen. Er ladelampa en glødepære i det ordinære instrumentet eller er det en lysdiode i det berykta checkpanelet? Hvis checkpanel så sjekk jordingen til dette. Evt. prøv med et annet panel. Er ladelampa en vanlig glødelampe så sjekk at denne er hel og at det ikke er dårlig kontakt i sokkel.

Lykke til med spaghettielektronikken fra helvete!

Ok. takk for svaret!

Det er det beryktede checkpanelet. Skal sjekke jording og alle kontaktene bak her først, og se om det hjelper.

Bare å smøre seg med en god porsjon pastasaus (eller var det tålmodighet?)  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag morges fikk jeg den til å lade!  :) men morroa varte ikke lenge. I løpet av 5 min så sluttet den å lade og spenningen sank igjen.  :(

Tror jeg fant opphavet til feilen:

kobling.jpg

Kontakten som er ringet rundt stod koblet slik som bildet viser, og da jeg dro ut denne målte jeg lading på batteriet. Gleden sto i taket, og penger ble rotet fram for å kjøpe bilsåpe og polish. Før motoren rakk å bli varm hadde den sluttet å lade og spenningen sank.

Feilsøkte litt til og ladelampa slukket når jeg skrudde på tenningen (etter at den hadde lyst noen sekunder). Det er kontakt mellom kontaktpuktet fra D+ til kontaktpunktet fra D+ og inn på Alfa Romeo Control'en. Etterhvert så lyste denne hele tiden. Nå lader den ikke når jeg kobler D+ og B+ sammen heller. Prøvde å koble tilbake kontakten som på bildet over, og da begynte det å ryke fra bak dynamoen. Det er også susing på radioen nå, som ikke var der før.

Kan regulatoren ha tatt kvelden?  ???

Edit: Det er ca 3,5 k (Ohm) mellom D+ og jord. Dette er vel ikke riktig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudde opp Alfa Romeo Control-boksen og fant en løs komponent som slang rundt. Se bilde:

diode.jpg

Tenkte å prøve å lodde denne på igjen, men er usikker på hvilken vei den skal stå. Vet heller ikke om denne har noe med ladingen å gjøre, men den skal nok ikke slenge løs inni der hvertfall.  :o

Noen som har en åpnet boks som kan se hvilken vei den står, evt noen på østlandet som har hele enheten (AR Control-boksen) liggende som jeg kan få kjøpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en overledning et sted som sannsynlig vis er grunnen til at bilen ikke lader. Etter å ha plukket fra hverandre store deler av det elektriske anlegget begynner jeg nå å bli "#¤" lei!

Jeg har ingen skjemaer av god kvalitet som viser en oversikt over ledningsnettet i bilen. Er det noen som har som kan sende meg? Det beste hadde vært en oversikt over hele nettet hvor alle ledninger er med.

Evt hvis noen sitter med papirutgave, som kan sjekke en ledning for meg?

rodsvartledning.jpg

Har målt 3,9k Ohm mellom den røde og svarte ledningen og jord mens alle ledninger til AR.C og sikringsboksen er koblet fra. Dette er også den verdien jeg får når jeg måler mellom + og - med alle ledninger montert og jeg mistenker at overledningen har noe med denne og gjøre. Hvor går denne ledningen? Bak på sikringsboksen går denne kontakten inn der det er merket "G" og den røde og svarte ledningen går inn på pinnen merket med 49. Fargekoden på ledningen blir vel "RN" (Red-black).

Hilsen frustrert alfaeier som snart går tom for pastasaus...  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dynamoen din fortsatt ikke er iorden å skal du ringe til denne karen her : Åsane Start & Dynamo,tlf. 55 53 09 00.

Han har 40 års fartstid i yrket og reparerer/bytter det meste. Ikke umulig at han har byttedynamo liggende og hvis du vil så bygger han om regulator så du får alt ifra 14,5 til 15++ volt lading.

Har brukt han de fleste gangene jeg har vært i beit for dynamoer/deler og han skaffer det meste,men det skal være sagt at han kan surre litt og ting kan ta tid.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dynamoen din fortsatt ikke er iorden å skal du ringe til denne karen her : Åsane Start & Dynamo,tlf. 55 53 09 00.

Han har 40 års fartstid i yrket og reparerer/bytter det meste. Ikke umulig at han har byttedynamo liggende og hvis du vil så bygger han om regulator så du får alt ifra 14,5 til 15++ volt lading.

Har brukt han de fleste gangene jeg har vært i beit for dynamoer/deler og han skaffer det meste,men det skal være sagt at han kan surre litt og ting kan ta tid.

AA

Hei, og takk for tipset!  :)

Jeg har vært hos Triconor i Oslo og kjørt dynamoen min i "benk" og funnet at den fungerer. Er nok den overledningen jeg har et sted som gjør at den ikke vil lade. Ihvertfall er det det jeg håper på, at når jeg finner den så vil alle mine problemer være løst  ;)

Ingen som sitter med el-skjemaer over 75'en?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjapt spm:

Kontakt mellom B+ og godset på dynamoen. Blir uendelig med regulator ute. Er det regulatoren som har tatt kvelden? Har prøvd med 2 regulatorer (dog brukte) og dynamoen på croma turbo-motoren jeg har stående, alle med kontakt mellom B+ og godset på dynamoen... Dette tapper batteriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjapt spm:

Kontakt mellom B+ og godset på dynamoen. Blir uendelig med regulator ute. Er det regulatoren som har tatt kvelden? Har prøvd med 2 regulatorer (dog brukte) og dynamoen på croma turbo-motoren jeg har stående, alle med kontakt mellom B+ og godset på dynamoen... Dette tapper batteriet.

Kjøpte ny regulator på mekonomen i dag og byttet denne. Resultat: fortsatt kontakt mellom B+ og gods. Er dynamoen ødelagt? Hvis det skal være kontakt mellom disse punktene, hva skal motstandsverdien ligge på? Har målt at når ledningen til B+, som kobles til resten av nettet er koblet på, trekker det 2,5-2,6 Ampere fra batteriet (tenning av). Kobles denne ledningen fra blir strømmen 0.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være kontakt mellom B+ og jord (med ohm-meter), men det skal ikke gå støm mellom disse punktene. Dette betyr at diodebrua er ødelagt. Hvor kan jeg skaffe en slik? De har på Triconor i Oslo, men jeg rekker ikke de før kl 16 i dag. Kan jeg bruke fra en annen dynamo?

Noen som har en som jeg kan kjøpe i løpet av helga? Evt som skal innom Triconor i dag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skrev tidligere at du hadde fått sjekket generatoren hos Triconor, og den var i orden.

Diodebrua sitter i generatoren, altså hadde den ikke vert i orden om det var noe galt med diodebrua.

Og om du har drept diodebrua i mellomtiden, og dessuten ser det ut til at en diode i Alfa Control enheten din har loddet seg selv ut. Nå er det vel på tide å ta med hele bilen til et bilelektrisk verksted før pengeboka di tar fyr? Feilsøking etter shotgun metoden kan lett bli dyrt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...