Gå til innhold
Stians

Lekk bagasjeluke - tiltak

Anbefalte innlegg

Noen som har fått bakluken på Bertone tett? Min lekker både vann og trekker inn eksos. Jeg har den gamle typen med pakningen i luka. Har prøvd med gummi/plastkant (standard) på karosseriet, men den var litt for tykk og presset luka opp. Skal snart ut på langtur nr.2 for året og vil gjerne ha det tett...

StianS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er selve luka som lekker? Har du sjekka pakningen som bensintanken ligger / skal ligge i? Luring den der serru....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveis igjen luka og problemet er løst.

Går det an å sette pakninga et annet sted enn opp i luka? Fortrinnsvis rundt kanten der luka smelles igjen.

Pakninger fåes kjøpt i metervare hos sjapper som har et visst utvalg av tykkelser, høyde osv.

Kan være verdt å prøyva.

Barbagrappa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian: Jeg har en ny tetningslist liggende av den tidlige typen som festes på lokket. Du kan overta denne hvis du ønsker. Jeg kjører selv med en vanlig kantlist rundt åpningen på bilen og er ikke spess plaget med eksos i kupéen. Sjekk også at eksoshalen din stikker godt ut bak slik at eksosen ikke blir trukket fremover men forsvinner ut på siden bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian: Jeg har en ny tetningslist liggende av den tidlige typen som festes på lokket. Du kan overta denne hvis du ønsker. Jeg kjører selv med en vanlig kantlist rundt åpningen på bilen og er ikke spess plaget med eksos i kupéen. Sjekk også at eksoshalen din stikker godt ut bak slik at eksosen ikke blir trukket fremover men forsvinner ut på siden bak.

Takk, men listen er ganske ny. Tror bare ikke den presser godt nok. Jeg vet ikke om det er her eksosen kommer inn, men den lekker hvertfall vann. Eksoslukten kommer kun når vi har vinduene åpne, altså når det blir undertrykk/sug inne i kupèen. Det er jo selvfølgelig mulig at den lekker foran ved manifolden, men jeg tror den er tett, også lukter det eksos av ting som har ligget i bagasjerommet.

StianS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet med min og gjorde et lite eksperiment idag: Tok en vindustetningslist, slik man bruker hjemme og klistra fast til koffertlokket slik at de to listene ligger mot hverandre. Etter en tur på Gamle Mossevei med vinduer åpne kunne jeg konstatere at bilen trakk inn mye mindre eksos i kupèen. Ikke at det vil bli noen permanent løsning på min, men en grei nødløsning om man skal på tur.

Ellers tror jeg RpmHead har mye rett i at lengde og utforming av eksoshalen har mye og si, har en kompis med nedoverbøyd hale og definitivt lekk bakluke som ikke lider av dette problemet i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott. Jeg skal prøve ut litt forskjellig. Må bare finne noen som har et bra standard-pakningssortiment.

S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en kompis med nedoverbøyd hale og definitivt lekk bakluke som ikke lider av dette problemet i det hele tatt.

Kan jo nevne at Montreal har nedoverbøyde eksos endepiper originalt for å slippe eksos i kupéen. Veit ikke hvordan Bertonene er sånn, men kammtailen på Montien gjør at det blir en sky av eksos i luft-bakevja bak bilen. Leder du eksosen nedover eller utover minsker problemet kraftig.

Bevegelig luft utenfor + stillestående luft i kupéen + Boyles lov =  eksos i kupéen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også problemet med eksos i kupe og bagasjerom. Byttet pakkning og det hjalp mye, men det er forsatt eksos. Kan ikke finne hvor det lekker, eksosanlegg er tett, men kommer inn i bilen likevel. Har selv kjørt på lang tur nedover med Bertonen og når vi var fremme så var det frem med vaskemaskinen for å vaske tøy.

Jeg har gitt opp finne hvor det kommer. Det plager ikke når jeg kjører, men det lukter av klærne etter en laaaang tur med Bertonen. Sjarm kaller jeg det :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...