Gå til innhold
salmone

motor control system failure

Anbefalte innlegg

Fikk min første alfa (147 selespeed) for et par uker siden og det har hittil vært en særdeles positiv erfaring. I går fikk jeg imidlertid en feilmelding om "motor control system failure". Er det noen som har peiling på hva det kan være og hva jeg bør gjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk også denne rett etter at jeg kjøpte bilen

merker du noe på gangen til bilen? min hadde lav tomgang og 'lugget' ved gasspådrag, dette viste seg å være to av coilene som ikke gjorde som de skulle

Har også sett at det kan være bare software'n som må oppgraderes

motorforum i skien trodde i starten at feilen min hadde med eksosmanifoilen å gjøre.

Dra til Motorforum/annet alfaverksted og ta en diagnose på den ihvertfall så finner de nok ut noe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lugger litt ved gasspådrag, men tomgangen er fin. Hadde håpet det skulle drøye noe lengre enn et par uker før første verkstedbesøk :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde MCSF på min første GT. Etter mange forsøk på å rette feilen ble kjøpet hevet i januar i år; hadde da hatt bilen i 13 mnd (jeg har ikke gitt opp, og har kjøpt meg en annen GT  ;D)

Feilen opptrådte som oftest ved kjølig og fuktig vær og som regel etter at jeg fra kaldstart hadde kjørt 3-4-500 m. Mente å registrere noe ujevn gange etter start i forkant av at feilmeldingen kom. Aldri feil når motorvarmer var benyttet.

Mulig årsaker/utskiftinger: - fukt rundt plugger, skiftet plugger, skiftet coiler, skiftet innsprøytingsdyser (noe av dette i flere omganger). Så ble kjøpet hevet. I ettertid vet jeg at det er skiftet temperatursensor, uten at det hjalp. Siste info var at de trodde det muligens var sprekk i motorblokken, og at det muligens ender med bytte av motor. Bilen står såvidt meg bekjent fortsatt hos forhandler - det er trist at en slik bli ikke er i bruk, men den kommer nok i trafikk igjen til slutt!

Håper du finner ut av dette raskt, og at det ender godt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da fælt til skræmming! :)

Det enkleste er nok å ta en tur til første og beste verksted og få lest av feilkodene til motorstyringa - det kan jo være så enkelt som en løs plugg ett eller annet sted i motorrommet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da fælt til skræmming! :)

Det enkleste er nok å ta en tur til første og beste verksted og få lest av feilkodene til motorstyringa - det kan jo være så enkelt som en løs plugg ett eller annet sted i motorrommet...

Ja, vurderte å holde kjeft, men facts er facts og kan kanskje brukes som knagg til å henge "noe" på i påkommende tilfeller! Jeg ble jo ikke skrææææmt, bare frustrert!  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått sjekka bilen nå og det hadde vært en feil i blandingsforholdet luft/bensin. Feilen var borte nå, men feilmeldingen var lagret i hjernen. Letta ja! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, er feilmeldingen kommet tilbake eller har bilen holdt seg OK ifht dette? Spør siden det nøyaktig samme skjedde min etter en uke, en 2000 156 V6. Fikk resatt ECUen idag, det var feil blandingsforhold luft/bensin som var feilen som kom opp på min også.

Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...