Gå til innhold
kam

156 - bremser bak - Hvordan får jeg caliperstempet tilbake?

Anbefalte innlegg

Snille alfaguruer ....

Nå har jeg byttet hjullager bak på vår -99 156. Det var faktisk ganske grei skuring så snart jeg fikk fatt i en 36mm pipe  :)

Da tenkte jeg det var smart å bytte skiver og klosser der bak med det samme. Angre .... caliperstempel vil ikke inn  :-\

Det er spor i stemplet for skru-verktøy, og nå har jeg skrudd det rundt flere ganger medurs uten at det har flyttet seg en eneste millimeter ??? Vil så gjerne ha bilen på veien igjen, og dette er eneste showstopper.

Please .....

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte en lang bolt med mutter og en stålplatebit på, og monterte dette mellom stempel og motsatt side på kaliperen. På den måten fikk jeg satt et ganske bra trykk på stempelet mens jeg skrudde det inn. Jeg måtte jo selvfølgelig etterstramme på bolten etterhvert som jeg fikk skrudd inn stempelet :) Var forklaring til å skjønne??? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde mistanke om at det var trykk og vri samtidig, ja. En kompis hadde verktøy så jeg har hentet det.

Ut i garrasj og prøve  :D

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvekjørt og alt er OK, så nå er det på tide med premiering (Carlsberg Beer denne gang  ;D

Lånt verktøy passet ikke (Egentlig til Ford). Men laget selv. Brukte metallplate fra gammel bremsekloss, borret hull og gjenget for 10mm bolt. Rundet av bolten i enden. Til å skru med brukte jeg en justerbar avtager til vinkelsliper (Biltema dings). Gikk glimrende  :D

Men en ting lærte jeg ... Skal du bytte bakhjulslager på 156, kjøp med skjoldet som er bak bremseskiva. Den sitter innenfor lageret og mine var i alle fall godt rustet, nærmest kjeks enkelte steder. Lite fristende å måtte kjøpe nye lager for å bytte deksel siden.

Skål, og god natt

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...