Gå til innhold
Gjest Alfanatiker

låsesplint til gearoverføring

Anbefalte innlegg

Trenger låsesplint til giroverføringen til det helt bakerste leddet på gtv6'en da overføringen hoppet av i dag....  noen som har peil på hvor stor denne skal være og hvor jeg enklest skaffer den?

Ser for meg en skikkelig skrujobb på onsdag siden det er fryktelig trangt å komme til der uten å slippe ned bakakselen litt.  :-X

Noen som har noen formeninger? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm så vidt jeg husker fra sist jeg var under bilen så er det ikke store problemet å komme til giroverføringen. Låsesplinter (hvis jeg tenker på samme sak som deg) får man vel "over alt".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PESSENKELT!!

Slepp ned bakstillinga i fremkant. Løsne midtre mellomakselopplagring. Kjør en bit to-tom-fire mellom gulv og fremre bakstilling feste. Da kommer du fint te med pianofingran dine rånni!!

Splinten du treng er en ø4mm fjærsplint(?) som e ca. 30mm lang.

Gjorde samme jobben selv sist fredag, brukte ca 40min!! Med trøndernævan!

Lykke te!

baar skaldenbank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. Skal se om jeg klarer å finne en sånn splint imorgen og få gjort jobben nede i Horten hvor bilen står :)

Til nød så kan det vel kanskje funke med ståltråd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til nød så kan det vel kanskje funke med ståltråd...

Nei, det gjør det nok ikke!

I beste fall vil du kunne bruke 3.- og 4. gear....  Dette må være veldig presist. Det som kanskje virker som en stor og upresis bevegelse på girstanga, er en veldig liten bevegelse bak på kassa!!

Ta nå den tiden det måtte ta å skaffe riktig del og gjør jobben skikkelig. Eller skal bilen legges ut som ett lappeteppe av rallytape og ståltråd/lynlim for salg til høsten?

Prøv å ta litt vare på bilen.

baaaar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det ligger en GTV6 kasse av gamletypen i låven vår - du kan jo høre med Reidar om han selger den i deler. Mulig den har splinten?

Hvis ikke kan du jo f.eks høre med MF Østre Aker. Jeg var på leting etter en spesiell skrue til GTV6'en og ingen kunne hjelpe meg. Stakk innom MF som lette igjennom mikrofilmene de har til GTV6 og de hadde skruen liggende på lager i Norge. Et par timer senere var den ankommet Østre Aker. Mulig de har mye rart liggende på lager - skader ikke å høre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke si at dette er en særegen alfadel som ikke er å oppdrive på jernvarehandler eller noe? DA sliter jeg. Må i så fall ta tog til oslo og trikk til MF på østre aker da ::) Noe som igjen vil si jeg IKKE får fikset bilen i dag. Som IGJEN vil si den må stå til torsdag neste uke. Håper ikke det skjer  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det en sånn her du skal ha?

image028.gif[/img]

har ikke peiling men det håper jeg..  for sånne "vokser vel på trær"  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke slik du skal ha.

Den du skal ha ser ut som en pinne. Med spor på langs for å yte et radialt press.

Hvordan vet du at det er denne splinten som mangler? Finner det litt merkelig, fordi denne må som regel bankes ut...

Har mer tro på at noe annet er galt egentlig...

Nødreptips; Ta med deg M4 og M5 skruer m/låsemutter. Skruene kan godt være 50mm lange. Dette bør ikke være mer

enn for å få bilen hjem ihvertfall. Dette for at gjengene på skruen vil spise opp godset i staget inn i kassa og til overføringen.

Og da er plutselig jobben MYE større.

Hvordan årsmodell er kassa? Det finnes to typer overføringer. Jeg har gått ut ifra at du har siste type...

baaaar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er Isostatic på min...  Men hva annet kan være galt da? Når jeg så bak der så var det som om en liten pinne hadde "sklidd" ut av et lite ledd som igjen var festet i selve girkasen. Regnet med denne pinnen hadde sklidd ut av leddet fordi noe som låser det på plass hadde stukket av.. Jeg klarte presse den på plass igjen når det skjedde men den skled av igjen når en kompis dro i girspaken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er Isostatic på min...  Men hva annet kan være galt da? Når jeg så bak der så var det som om en liten pinne hadde "sklidd" ut av et lite ledd som igjen var festet i selve girkasen. Regnet med denne pinnen hadde sklidd ut av leddet fordi noe som låser det på plass hadde stukket av.. Jeg klarte presse den på plass igjen når det skjedde men den skled av igjen når en kompis dro i girspaken...

Det er helt klart Isostatic på din ronny..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. Men da stemmer trolig forklaringen til Baar. Og jeg må da ha en låsesplint. Høres for meg ut som noe som må klinkes på plass. Får se hvordan det ser ut etterpå og håpe at *Alfaduden* fikk med seg noe fra jobben :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok isostatic her ja! (siste type)

Kan være en mutter som har skrudd seg av også, men det er mye lettere å få tak på enn denne splinten.

Dette ser du ikke før du har fått presset ned bakstillingen på venstre side i fremkant.

baaaar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk min splint på et lokalt "altmuligverksted". Er mange ting som bruker denslags splinter. Stikk innom et verksted av den gammle årgangen og hør med de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

håpløst prosjekt...  det er ikkeno av det jeg og Magnus (Alfaduden) kunne se at manglet. Problemet var et lite "lager/kule/ledd" ting som sitter presset på midt på den lille armen som igjen sitter skrudd med en 10mm bolt (aner ikke tykkelse) i selve staget som går fremover i bilen til giroverføringen. Dette virker rett og slett helt utslitt og vil ikke bli sittende slik det skal. Selv om vi fikk dette på og testet å gire så virket det ikke som om det var mulig å gire noe særlig. Dessuten så bare datt overføringen av om ikke Magnus støttet den opp med handen. Jeg kan velge mellom 2 "gir" og det er 4. eller nøytral. Så vi slengte den i 4. , skrudde bilen sammen, og jeg kjørte den hjem.

Om det er noen (helst i nærheten av Oslo) som vil tjene noen tusenlapper på å ordne dette for meg samt skaffe og bytte de eventuelle foringer i bakstillingen som er dårlig så rop ut. Venter en del tusen kroner igjen på skatten som jeg får 23. (St.Hans) og disse skal gå til bilen uansett. 

Har VELDIG lyst å ha bilen i orden til 27.  :-\

ARGHH!!!

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bilen klar til Rudskogen den 17. synes jeg du somler unødig mye ;D

hehe...  huff da ;)

største problemet mitt er å skaffe deler før den tid siden jeg ikke har råd til å handle deler før 23. Og det er en fredag. Rudskogen er på tirsdag  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen som har et NØYAKTIG bilde av overføringen bakerst som sitter der orginalt så kan jeg forklare hvilken del som er problemet?

Men uansett så ville den ikke velge noen andre gir enn 4. og FRI når dette ble holdt fast med handen for at det ikke Skulle dette av. Så siden den ikke vil velge noen fler gir så må kanskje noe overføringsopplegg ha løsnet i girkassen på armen som går inn i den og velger gir eller noe?

Har ikke peiling jeg  :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...