Gå til innhold
U5tabil

putte 3.0Q4 motor i 116

Anbefalte innlegg

Går ut fra at det er små forskjeller mellom 164 3L og 3L QV motoren og at det er inni motoren, som stempler og kamaksler.

Kort sammenfating vil da være slik om forskjellene på 2,5L GTV motor og 3L 164 motor:

Motorfester må flyttes over fra 2,5L, noen små tilspasninger må til, går greitt.

Festehull mot svinghjulshuset bak motor passer også.

Slangestusser bak på motor for kupevarme har forskjellig dimensjon og må byttes.

Fjerning av en masse unødvendige pinnebolter.

Bunnpanna må flyttes over fra 2,5L motor.  Litt forskjell i hvor det er gjenget og ikke, så noen hull i 2,5 liter bunnpanna må bores opp.

Oljepumpa fra 2,5L må flyttes over og evt. bygges om med innmaten til 3L, for å tilpasses bunnpanna og drift av GTV6 fordeler hvis man skal bruke det. Drift av 164´ens fordeler bak på motoren er mere tvilsomt om det er plass til.  Kunne evt. bruke GTV6 fordeleren som ren gnistfordeler.

Når det gjelder vannpumpa så bygger den litt lenger fram enn GTV6 pumpa, så dynamoen må flyttes litt lenger fram.

Svinghjulet til GTV6 må brukes pga driften av mellomaksel.  Ettersom motoren er 4mm kortere enn GTV6 motoren så må det en 4 mm shims imellom for å få riktig inngrep av starter.  Når man bytter om svinghjul på denne måten så må veivakselen ut for balansering sammen med svinghjul og remskive.  Gjøres ikke dette vil det resultere i vibrasjoner og for rask slitasje av lagere. Startmotoren må også tilpasses ettersom avstanden mellom svinghjulshuset og fremre festet er 4mm kortere.

Når det gjelder 164 plenumet så passer den ikke noe særlig i GTV6 konfigurasjon, med inntak helt i enden. En aktuell ombygning kunne være å sveise den igjen i enden og lage et sideinntak mer mot midten av plenumet.  Har vært gjort før med pent resultat.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)

Tja det er jo mulig jeg har misforstått, og du vet litt mer om hva slags motor U5 skal bruke.  Med 3.0Q4 forsto jeg 164 3,0 Q4, altså en firehjulstrekker med 3L 12 QV motor.  Hvis det er Q4 versjonen til 164 Super med 24 V motor så har jeg jo ikke vært borti den.  Da kan sikkert noe av beskrivelsen ovenfor falle bort.

Av det jeg har hørt fra andre prosjekter med 24V så er det mye likt f.eks med 4mm shimsen og motorfestene, men større forskjell på bunnpanna.  Spørsmålet er også om det er første generasjons oljepumpedrift med reg. rem, eller andre generasjon med kjededrift rett fra veivakselen.  Det er nok noen utfordringer i denne ombygningen også.  Grenrørene må også lages og oljepåfyllingshullet havner rett under bremseservoen. Må vel flyttes et annet sted. Nå driver jo Dawie de Villiers i Sør Afrika med slike ombygninger.  Han leverer ferdig ombygde motorer til å sette rett inn i GTV6.  Skulle gått an å spørre folkene rundt dette prosjektet om tips.

Relevant lesestoff her:

http://www.alfabb.com/bb/forums/showthread.php?t=21244

Slik omtrent:

post-919-14779318812629_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var i kontakt med Glenwood i SA - vurderte en 3.2 GTA motor i GTV6'en men skrinla det på grunn av kostnader og styr med godkjenning etc. Jeg hadde en motor "på hånd" i Italia - og spurte de hva som måtte gjøres for å konvertere og hva de kunne tilby (lettere redigert):

...

You could just take that 250 hp GTA engine and electronics and wiring

harness and install it all in your GTV6 as-is however, you need to modify

and/or replace the following:

1) Milano Verde 12 valve 3.0 flywheel AND crank-pulley (Europe - SZ Zagato

or 75 Americano 3.0 flywheel - no other will work!) The 75 flywheel will

bolt right on but the crank-pulley has to be modified and "combined" with

the GTA crank-pulley "tone-wheel" (or timing "ring-gear" to fit the GTA

engine) and then you install the little Bosch crank-angle sensor too...

2) Build a custom sump to fit the GTA block and to clear the long

chain-drive oil-pump of the GTA block.

3) Cut and weld and relocate the oil-filler neck on the valve-covers, OR cut

and weld and modify the intake plenum to point in the correct direction for

the GTV6...

4) Make custom headers to fit the GTA engine but clear the GTV6 body,

cross-member and starter.

These are the biggest things; if you DO decide to go this route, make sure

that the core that you purchase has BOTH of the knock sensors, the

crank-angle sensor, the cam-angle sensor, the fuel-rails, injectors, intake

plenum, intake runners, GTA air-flow meter, ECU, wiring harness,

crank-pulley, timing belt AND belt-covers, oil-pressure sender - everything

on it AND check compression first! When you simply pay the core-charge for

the motor in SA - we take care of all of this for you!

Our core-charge for an engine build based on the newer generation GTA

156/147 engine is 3500 USD (including freight to South Africa) and then the

build runs you about another 7500 USD - this includes a fully-programmable,

stand-alone engine management system, custom headers, the 44mm intake

runners and modified intake plenum to fit your application. The rods are

modified for higher compression and the motor is balanced! If you already

have your own GTA core in good condition, then the build will cost you just

the 7500 plus shipping of about 400 Euros each way.

...

A complete GTA from Glenwood would kick an honest 290 horsepower at the

flywheel and runs circles around a stock GTA motor at ANY rpm - it looks

completely stock on the outside too for TUV purposes!

Nå blir det en trimmet 2.5 liter for min del - men tror jeg må bygge en fet 24V å putte inn om noen år ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

med andre ord den 3.0 som jeg har liggende har så og si alle delene jeg dra trenger til enda en ombygging? dette høres spennende ut og meget komplisert akkuratt slikt jeg liker det :D selv om jeg ikke kan dritten per dags dato om dette her. MEN alt kan læres og alt lar seg gjøre bare en vill!

Og om jeg forstod dette rett kan jeg bruke kranken fra 3 literen og sette i den q4 motoren?

Fant også denne korte infoen om Q4 motoren.

The injection system is slightly different. Well slightly ? Biggest differences are the hot wire air flow meter which give a better throttle response. Then the Q4 uses two lambda sensors instead of one. And the rear cam is different because of the use of a different type of cam angle senor. Which makes it possible to use a fully sequential ignition and injection system. Which makes the injection system also a top of the range type for that time. When it comes to power improvements we reached about the same values as for the 24v QV types. Should be because the base engine is the same.

info er tatt herfra: http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_164_Q4.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke allrede har en motor liggende, så er det teknisk sett gunstigst å kjøpe en av de moderne motorene med kjededrift av oljepumpa.  Tunere foretrekker den pga dens større pålitelighet. Aktuelle motorer da er  916 GTV, 166 og GTA motorene. Tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men jeg har en 3.0 fra en 75 super america. så cranken som da trengs har jeg da alerede. oljepumpa etter hva jeg fant ut måtte bare skiftes pga bunnpanna men en kar lager vist bunpanne til nyere motorer til bruk i GTV 116. så da kan orginal pumpa brukes :) samt en del andre ting fra denne motoren. som f.eks insuget, ikke like pent som de kromma greiene men det funker vertfall :) eventuelt bygge om til gassere i senere tid? :P

1) Milano Verde 12 valve 3.0 flywheel AND crank-pulley (Europe - SZ Zagato

or 75 Americano 3.0 flywheel - no other will work!) The 75 flywheel will

bolt right on but the crank-pulley has to be modified and "combined" with

the GTA crank-pulley "tone-wheel" (or timing "ring-gear" to fit the GTA

engine) and then you install the little Bosch crank-angle sensor too...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 75 motor med 24 ventiler?  Den modellen har jeg ikke hørt om til nå!  Hvis det er tilfelle så skulle den jo gå rett inni GTV´en, med bunnpanne og alt. 

Ellers så går det fint an å bruke GTV6 plenumet med samme diameter på innsugsrørene som på de blanke. Da ser det ekte ut i det minste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 75 motor med 24 ventiler?  Den modellen har jeg ikke hørt om til nå!  Hvis det er tilfelle så skulle den jo gå rett inni GTV´en, med bunnpanne og alt. 

Ellers så går det fint an å bruke GTV6 plenumet med samme diameter på innsugsrørene som på de blanke. Da ser det ekte ut i det minste.

KE? Hvor fikk du den fra? :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, nettopp, hadde mistanke om at det var en 12V motor.  Nå har pratet gått mest om 24V motor tilpasningen.  Selv begynte jeg med å forklare hvordan 12V 164 motor må tilpasses.  Hvis du har en 75 3L 12V motor, så er det enkleste variant!  Det er bare å putte den rett i GTV´en , alt passer!  Du kunne jo oppgradere litt først da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, nettopp, hadde mistanke om at det var en 12V motor.  Nå har pratet gått mest om 24V motor tilpasningen.  Selv begynte jeg med å forklare hvordan 12V 164 motor må tilpasses.  Hvis du har en 75 3L 12V motor, så er det enkleste variant!  Det er bare å putte den rett i GTV´en , alt passer!  Du kunne jo oppgradere litt først da.

Ja jeg har alt en slik motor. Men jeg har også kanskje muligheten å skaffe en 3.0 24 fra en 164 Q4 den har jo som sagt 232hk orginalt. og høres mere fristende ut :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke 24V motoren er i boks enda, ville jeg altså heller gått for den nyere versjonen til f.eks 916 GTV.  -finnes noen slike på Bildelsbasen.se.  Koster sikkert mer, men holder lenger.

http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=10833127

å hvilke fordeler har denne i forholdt til de andre? men det ser foreløpigt mørkt ut....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, Leser du ikke Alfanytt?

Fabrikken gikk bort fra løsningen med regreimdrift av oljepumpa(164 Super) til kjededrift via veivaksel fordi den første ikke var trygg nok til større krav som ble stilt til å holde oljetrykket. Reg. reima ble rett og slett for mye belastet av dobbelt så mange ventiler samt trykkbehovet i oljepusherne.  Vi snakker om for lite sikkerhetsmarginer i systemet, regreimsbrudd osv.  Dette var nok til at Alfa omkonstruerte hele systemet på de følgende modeller.  Seriøse tunere som leverer motorer til racing og bl.a. Gillet sportsbilen leverer eksklusivt motorer fra 166 og 916 GTV serien.

Dette behøver ikke å bety så mye for deg hvis du bare skal ha en enkel ombygning og er flink med å bytte reg reim ofte, men hvis du skal lage noe avansert så er det ikke tvil om at du bør ta den sikreste konstruksjonen.

Bilde av Gillet Vertigo med Alfa V6 24 med tørrsump

post-919-14779318813267_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vell får lete etter en krasja 916 eller 166 eller gta da.... haster jo egntligt ikke i det hele tatt. har jo alt en liter stående som funker helt fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...