Gå til innhold
mariusbax

Lyspærer til GTV (116)

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bytte lyspærene på GTVen og synes langlysene er litt pinglete. Har tenkt på å få på en sånn lysforsterker fra Biltema - men gidder ikke i denne omgang.

Men kan jeg kjøpe 100W pærer på langlysene? Eller kommer jeg til å svi av både det ene og andra da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet ligger som regel i at spenningen er for lav ute ved pærene. Derfor lyser det dårlig. Å bytte til sterkere pære løser egentlig ikke problemet. Noe kan sikkert vinnes med litt elektrorens på gamle irrede kontakter rundt om, men den ultimate kuren er visstnok å trekke nye ledninger med egne releer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet ligger som regel i at spenningen er for lav ute ved pærene. Derfor lyser det dårlig. Å bytte til sterkere pære løser egentlig ikke problemet. Noe kan sikkert vinnes med litt elektrorens på gamle irrede kontakter rundt om, men den ultimate kuren er visstnok å trekke nye ledninger med egne releer.

Glem heller ikke at høyere varmeutvikling lett resulterer i ødelagte reflektorer. Men jeg har brukt samme teknikken for bedre lys tidligere, sammen med releer. Valgte da 100/55 H4 pærer og brukte dem kun på vinterstid.

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

r jo ikke så mange nye ledninger du trenger å trekke, Bruk relere som du monterer så nærme lysa  du kan klare, gjerne ett på hver side av bilen, og så legger du opp en 4mm^2 kabel fra strømforsynings koblingen og bort til releene. Bruk de orginale ledningene til å styre releene med, og så legger du nye 2,5mm^2 ledninger til hver pære. Gjør underverker for lyset på en gammel 116 serie bil, samt at du sparer lys bryteren ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

hva slags rele skal brukes ?

Er "grønn" når det gjelder slike ting som dette, men skulle gjerne ønsket meg bedre lys på GTV´n

Var det sånn og forstå at jeg beholder de orginale ledningene frem til nytt rele og så trekker nye fra rele til lys ?

Mvh

Gary :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det holder fint med et vanlig 30A til 20 kroner(?).. relèet fungerer sånn at når du har spenning over ene siden(som du kobler gamle ledningen på) så kobler det sammen den andre siden(uten kontakt mellom sidene). Det er her du kobler en ledning fra batteri\koblingspunkt, og videre til pæra..  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...