Gå til innhold
andreasg

Så fikk pappa rett til slutt

Anbefalte innlegg

"selespeed? høres ut som en dårlig foodprosessor fra ohb nordica" sa han når jeg kjøpte en '01 147 Selespeed, mulig han fikk rett med det.

I går fant girkassa ut at jeg ikke skulle rekke tre møter og en middag med hun jeg deler postkasse med. Girkassa bil ikke inn i første gir mer eller mindre jeg stopper bilen (skrur av tenningen) og skrur den på igjen, "ett-tallet" i kjørekomputeren blinker og den hopper opp i tredje og så ned i andre og jeg får startet under tvil fra dette giret. Plutselig kommer det R i kjørekomputeren og varsellyden for revers piper, hold på å sette fartsstriper i setene første gang det skjedde, denne forsvinner etterhvert.

Plutselig hopper den litt opp i girene (spesielt på andre gir, tredje, fjerde og femte ser ut til å fungere greit) noen ganger indikerer den også at den står i femte, men egentlig andre.

Jeg har merket tidligere at i første og andre gir så blinker indikasjonslampa (tallet) akkurat som om det er dårlig kontakt, ser nesten ut som et gåent lysrør. men det har ikke vært noe problemer som jeg har merket da. den har også vært litt vrien å få i revers i det siste. Jeg må sette den i første for å så prøve revers igjen.

Ett par ganger har den "skrapa" når jeg bytter gir (når den ikke klarte å bestemme seg helt for hvilken gir den ville i)

Jeg får ingen feilkode på girkassa i kjørekomputeren.

Bilen er som sagt 01 147 selespeed som har rulla rundt 80 000

Kjent feil noen?  og hvor fattig blir jeg?  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort er å dra på verksted og få kalibrert systemet (clutch"inngrepet" sikkert feil) !

Gjør det først - og sjekk samtidig at du har nok væske i selespeed-beholderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes en gearvelger-sensor. Jeg har hatt Selespeed-feilmeldinger hvor feilkoden relateres til denne sensoren, og får trolig byttet den. Bare feilmeldinger, ingen feilfunksjon til nå. Dette er på en GT.

Jeg vet ikke om en slik sensor kan gi meldinger som gjør at kassa går i frø; høres kanskje ikke så sannsynlig ut, men nå er det ihvertfall nevnt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Umkay, da står den hvertfall på Motorforum så de kan få kikka på den.

Pratet med MF Østre Aker, han ene karen snakka om at det var symptomer på sprekk i kassa, får bare håpe det er noe billigere enn det ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har Motorforum Skien loppet meg for masse penger og ikke funnet ut hva som er feil

De kalibrerte (eller noe sånt) girkassa og ga den tilbake til meg, den er litt bedre, feilen kommer og går. Når den har stått lenge uten å bli brukt så er den gjerne litt bedre, men så kommer feilen. begynner med at girindikatoren i kjørecomp. blinker som om den har dårlig kontakt ved gasspådrag i 2. gir og etterhvert vil den ikke inn i første gir når jeg stopper.

Er det ingen som har vært borti noe lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg null greie på, men, hvis mekanikken er lik som på manuell girkasse over girkassehuset kan det være så enkelt som at den bolten må smøres opp. Har i hvertfall hørt at det skjer av og til på vanlig manuell 147 (samt på min egen 166)

Øivind H

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har du rett haga ;) Nei tull til side På selespeed er hele gir overføringen byttet ut med en hydrauliskenhet med flere sensorer Systemet er ganske "komplekst" Noen feil er "vanlig" Mye bør sjekkes før girkasse åpnes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symtomene kan ligne mye på det jeg hadde på min 156-00'mod. 

Satte den også på MF ØA. De tok ut girkassa og konstanterte at det var en sprekk i denne slik at den måtte byttes.  Dette ble imidlertid dekket av importøren uten  kostnader for meg.  Økonomisk endte det bra, men problemet var at det tok så hindsides laaaang tid, så jeg anbefaler deg å stå på ovenfor verkstedet.

En trøst kan være at dette verkstedet har en person som har greie på Selespeed, og det er betryggende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kanskje det er selespeedpumpa som holder på å ta kvelden. Det har jeg prøvd - tror det som til slutt knekte den var at den fikk masse deilig varmt kjølevann over seg. Hvis den ikke har nok trykk greier den ikke å dytte bilen i gir. Feilindikatoren lyste når dette skjedde, men det er ikke sikkerr den gjør det hvis det bare er litt for dårlig trykk. Med ny pumpe hørte jeg at ting var bedre i det øyeblikket jeg åpnet førerdøra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, får håpe de finner ut noe der den står nå.

Jeg la også merke til når jeg kjørte den nå at det er en spesiell "lukt" som kommer inn i kupeen fra klimaanlegget, er litt vanskelig å forklare odører på ett forum, men jeg lurer på om det lukter olje, litt sur lukt, kan minne om sure føtter :D

Kan det være at det er noe lekasje i hydraulikken som trekker inn i bilen?

Vanskelig spørsmål, men det kan jo være at noen har vørt borti dette før

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er lekkasje eller svikt på den hydrauliske pumpen, så vil elektronikken kutte ut og stoppe bilen pga.lite trykk og alt bli svart. Og det vil det være helt til trykket har bygget seg opp i gjen.  Antakelig en foranstaltning for å forbygge et totalhavari.

Det med lukten hørtes rart ut og indikerer en lekkasje et eller annet sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen står nå på verkstedet hvor jeg kjøpte den, de får ikke frem feilen, selvfølgelig. Eneste de sier er at det ikke ligger inne noen feilkode så da er det ingen feil.

Pussig hvordan bilen er ubukelig nå jeg kjører den og ikke verkstedet.

Hva kan jeg gjøre? kan jeg kreve at de får et alfaverksted til å se på den (er en garantisak)?

Begynner å bli noe lei av mekanikere som ikke er interresert i å hjelpe en med noe som helst

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smartinger. Man får ikke feilkode hvis frontruta sprekker heller, men enhver kan se at det er en feil ::)

Hva med å tilby deg å kjøre bilen mens en mekaniker er med? Hvis de nekter (og dermed egentlig håper at du skal gjemme deg et sted sånn at problemet blir borte for dem), så sjekk om du kan få fikset dette på et merkeverksted på garantien. En Selespeedkasse er konstruert av mennesker og dermed reparerbar for mennesker. Du trenger bare å finne de riktige...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg skal bort krangle med de senere idag, så da blir det vel en kjøretur tenker jeg. Hadde en prat med dem og de var ikke så interresert i å få et annet verksted til å hjelpe dem.

De er vel litt muggene da de har reparert så mye på garanti fra før på den bilen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...