Gå til innhold
Kallle

Skal jeg kjøpe dyr eller rimelig girolje?

Anbefalte innlegg

Som mange kanksje har fått med seg skal jeg bytte kassa i 33'n. Lurte på om jeg skal kjøre rimelig olje som Valvoline (105 kr litern) eller bedre olje som feks Castrol (216 kr litern).

Har dette mye virkning? Disse kassene er jo ikke spesielt feilfrie så lønner seg kansje å bruke noe bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du reiser til Mekonomen i sandvika så får du bra rabatt på Castrol girolje.

Du må ha med klubb-bevis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

....og er du først i bærums regionen kan du høre med MECA, de gir  30% til Alfa klubben.

Det er jo ikke akurat noe svømmebasseng du skal fylle, dropp en pils på byen og gå for go' oljen, trenger ikke være bedre men kan gi deg bedre nattesøvn......?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips:

Gå på statoil. Her får du 75-90w GL4/5 til 125kr literen. Dette er den gode oljen du betaler 220 kr for hos castrol regner eg med.

Kvalitetsmessig er det vel stort sett det samme. Kjører den på 155en og er fornøyd med det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omega. så trenger du ikke tenke mer på den saken. Dyr, men en engangsforeteelse. Holder en million km på girkassa i et 50-tonns vogntog. Vet ikke hvor mye du kjører, men det skulle holde en stund?

Oljen reduserer/fjerner ulyder i kasse/diff også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omega. så trenger du ikke tenke mer på den saken. Dyr, men en engangsforeteelse. Holder en million km på girkassa i et 50-tonns vogntog. Vet ikke hvor mye du kjører, men det skulle holde en stund?

Oljen reduserer/fjerner ulyder i kasse/diff også.

Godt forslag ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ha Castrol SAF-XO på 33-kassa. Det er en helsyntetisk GL5 og fungerer utrolig bra i boxerkassa. Jeg kjører konsekvent med med SAF-XO på mine girkasser. Bertonen ble f.eks. som smør etter bytte til denne oljen, man kan virkelig føle synkringenes inngrep. Kassen ble også mer støysvak. Når jeg kjøpte bilen hadde den litt støy i 5.gir, tidligere eier brukte en syntetisk girolje fra Statoil. Etter bytte til SAF-XO forsvant denne støyen helt. Fyll en ren hypoid GL5 olje, styr unna kvasiene som er merket med både GL4 og GL5. Agip sin Rotra olje kan også være verdt og sjekke ut. Jeg skifter girolje annet hvert år, det er en billig sikkerhet og man får overvåket slitasjen ved og kikke på oljen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol SAF - xo sier du...  skal bytte olje på kassa i Bertonen, får prøve denne tenker jeg,  hvor mye olje går det i ei Bertone kasse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol SAF - xo sier du...   skal bytte olje på kassa i Bertonen, får prøve denne tenker jeg,  hvor mye olje går det i ei Bertone kasse?

2 liter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ha Castrol SAF-XO på 33-kassa. Det er en helsyntetisk GL5 og fungerer utrolig bra i boxerkassa. Jeg kjører konsekvent med med SAF-XO på mine girkasser. Bertonen ble f.eks. som smør etter bytte til denne oljen, man kan virkelig føle synkringenes inngrep. Kassen ble også mer støysvak. Når jeg kjøpte bilen hadde den litt støy i 5.gir, tidligere eier brukte en syntetisk girolje fra Statoil. Etter bytte til SAF-XO forsvant denne støyen helt. Fyll en ren hypoid GL5 olje, styr unna kvasiene som er merket med både GL4 og GL5. Agip sin Rotra olje kan også være verdt og sjekke ut. Jeg skifter girolje annet hvert år, det er en billig sikkerhet og man får overvåket slitasjen ved og kikke på oljen.

Så du mener statoil sin 75-90w gl4/5 ikke er noe tess ? Har ikke noe erfaring med andre giroljer da jeg ikke har hatt behovet for og skifte før nå i vinter. Vet ikke hva som har vært på kassen før. Jeg syns at kassen ble "mykere" med denne oljen. Når kassen er varm kjenner jeg ikke at jeg girer. Den bare glir fritt og lett fram og tilbake :D Er ikke missfornøyd med den. Og prisen på ca 125kr literen er heller ikke noe og si på i forhold til castrol oljen. Vurderte en castrol olje med samme spec som statoil oljen, men til nesten 250kr literen blir det noe dyrt.

Men hadde seff vært artig og prøvd og sett om det var verdt pengene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som skal ha bilig statoil olje så er felleskjøpet et meget godt tips!

Samme produkter men nesten halv pris av bensinstasjon(skal ikke mye til ;D)

Ha en fin dag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Castrol SMX-S oljen? Den er jo spesielt utviklet for problemkasser, og er den eneste oljen på castrol.no som oppgis å ha "særdeles gode synkroniseringsegenskaper". Tenkte å bruke den på en -94 33 SW med lett antydning til slitne synkringer i 1ste og 3dje gir. Torshov Bilrekvisita har vanligvis greie priser på Castrol girolje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...