Gå til innhold
Gjest Motorola.

Rudskogen og plateprøveskilt..

Anbefalte innlegg

Rudskogen treffet er jo bare noen dager før 1 juli.. og det er kjipt å måtte betale masse penger for hel årsavgift bare for noen dager..

Jeg vet det ikke er lov å kjøre med vanlig klistreprøveskilt.. men hva hvis man dukker opp med plateprøveskilt med full kasko og alt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rudskogen treffet er jo bare noen dager før 1 juli.. og det er kjipt å måtte betale masse penger for hel årsavgift bare for noen dager..

Jeg vet det ikke er lov å kjøre med vanlig klistreprøveskilt.. men hva hvis man dukker opp med plateprøveskilt med full kasko og alt?

det er og regne som vanlige skilt. ingen andre begrensinger/regler for røde enn for hvite om de er av metall og man befinner seg i norges land ! om noen skulle mene noe annent er det kun for og være vanskelige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke være vanskelig  Men det er vel ikke helt det samme Hva sier de som "eier"skiltene Skjema for bruk må jo fylles ut Egenandel?  ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke være vanskelig  Men det er vel ikke helt det samme Hva sier de som "eier"skiltene Skjema for bruk må jo fylles ut Egenandel?  ???

Det er vel i så fall opp til eierne av skiltet. Går de god for banekjøring så er det greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både årsprøveskilt og engangsprøveskilt kombinert med kjøring på bane kommer ann på hvordan man forstår paragrafene. I følge loven er både årsprøveskilt og engangsprøveskilt ulovlig brukt under ferdighetskjøring på bane. Hva man kan klare og komme unna med er en helt annen sak...

http://www.toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=75222&epslanguage=NO

Det må reageres strengt på tilfeller hvor ordningen med årsprøvekjennemerker misbrukes i den hensikt å unngå registrering og betaling av engangsavgift.

§2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt.

Årsprøvekjennemerke skal bare brukes i nærvær av innehaver eller dennes ansatte. Kunde kan dog bruke forhandlers årsprøvekjennemerke uten slikt nærvær i forbindelse med registrering av kjøpt kjøretøy eller når kjøringen skjer i prøve- eller demonstrasjonsøyemed og brukens varighet ikke overstiger 24 timer for hver enkelt kunde og hvert enkelt kjøretøy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og om Ola vil demonstrere og prøve kjøretøyet sitt på bane?

Kanskje han vil teste noen finjusteringer osv?

Bedre det på lukket bane enn på offentlig vei ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den som står som leier av banen er villig til å ta på seg risiko og ansvar, også økonomisk, for summer som er drepende, er det bare å slippe innpå biler med prøveskilt. Alle prøvekjenne merker har meget store begrensninger på bruk og dekning!.

Kommer folk med røde skilt, så har man enten en bil i ikke forskriftmessig stand, eller ikke råd til skiltene, om man da får en skade blir det garantert ett økonomisk oppgjør etterpå, hvor baneleier kan ha ett seriøst problem, også økonomisk.

Derfor klart Nei til røde skilt!.

her er det snakk om røde plater med full kasko da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den som står som leier av banen er villig til å ta på seg risiko og ansvar, også økonomisk, for summer som er drepende, er det bare å slippe innpå biler med prøveskilt. Alle prøvekjenne merker har meget store begrensninger på bruk og dekning!.

Kommer folk med røde skilt, så har man enten en bil i ikke forskriftmessig stand, eller ikke råd til skiltene, om man da får en skade blir det garantert ett økonomisk oppgjør etterpå, hvor baneleier kan ha ett seriøst problem, også økonomisk.

Derfor klart Nei til røde skilt!.

såså mister bombastic... et økonomisk oppgjør ? vær vennlig og utdyp. om det ikke står spesefikt i forsikringskontrakten din at den ikke dekker ferdighetstrening-kjøring-blabla så dekker den banekjøringen. er man nogenlunde oppegående fatter man at mangel på møtende trafikk, få fjellvegger og tidvis høy konsentrasjon muligensk kan føre til få uhell på slappe karn banetreff. vi snakker ikke store hastigheter, ei heller (med få unntak) kamikaze piloter. røde blikk plater har faktisk større deknings ommråde om ulykken skulle være ute, om innehaveren hoster opp et par lapper ekstra i året. veitrafikk loven gjelder meg bekjent på karn`s banetreff, da også prøveskilt. spør du meg burde bilens tekninske tilstand stå forann skilttype.

ja til bruk av hodet og nei til byrokratiske snevre avgjørelser og svartflagg for og slippe en fis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåja.. Gjelder vegtrafikkloven på våre banetreff da? Blir det ikke da som å kjøre på gata? Forsikringer og alt gjelder jo.

Uansett, ingen vits i å diskutere det lenger. Enten kommer jeg med hvite skilt eller en annen bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

man kan gjerne debattere og utdype, men det er ingen vits. les regelverket for prøvekjennemerker, og denne tråden er død, før den egentlig ble født.

hadde du vist hva du snakket om her kunne du jo med letthet opplyst oss andre som åpenbart ikke har fått med oss noe !?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper ikke det blir lov  For meg blir kansje fristelsen for stor til og få tak i en 130 TC  igjen (750 kg/150 hk) Til/Fra banetreff miste lappen miste jobben snart 50 NEI dette høres ikke bra ut  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde du vist hva du snakket om her kunne du jo med letthet opplyst oss andre som åpenbart ikke har fått med oss noe !?

Jeg har intet forklaringsproblem, det er heller bruker og innehaver av prøveskilt som skal sette seg inn i regelverket. Nuvolari har ett innlegg som er grei lesning og kort lesning. Det er ett detaljert og omfattende regelverk for hvordan prøvekjennemerler skal brukes og ikke. Klubben skal ikke slippe til biler uten fullgod forsikring på bane, for bilens eier er de kanskje greit å gamble, ikke for andre skadelidende.

HM ser egentlig ikke noe i Nuvolaris innlegg  som diskvalifiserer biler med plate prøve skilt fra våre bane kjøringer (ferdighets trening på bane)

Så vidt jeg kan se må dette være et tilfellet i gråsonen, vi kjører pr def. på en vei og veitrafikkloven gjelder fult ut inkl. fartsgrenser :o, kan ikke skjønne annet en at det må være lov å prøve bilen sin her ;)

Det store spørsmålet her er jo forsikring, om jeg ikke tar helt feil er "tilsynet" selv assurandør og de kan nok finne på på stille en del "ufine" spørsmål dersom det kommer krav fra rudskogen om erstatning for ett eller annet. Dersom jeg ikke tar helt feil er plate prøvemerker forsikret via vanlige forsikrings kanaler (både eventuell kasko og ansvar) og således har samme forsikring som alle andre? ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig Rune.. Skiltene jeg kunne fått lånt har vanlig kasko med verdi på opp til 600 tusen siden de ofte blir brukt på dyre biler.

Klistremerkeskilt skjønner jeg at ikke går.

Men uansett! Kjerra mi er registrert og jeg kommer på hvite skilt!

;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive under på at oppsettet funker veldig bra. Men framdekkene på bilen sitter helt elendig. Enda det er nesten helt nye Toyo Proxes. Tror han heller bør kjøpe noe falken dekk, om han skal ha noe til "vanlig bruk" samt som sitter godt (på tørt vel å merke) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble litt høyere i snuta enn den var. Så nå står den litt med snuta i været. Tror det gjør sitt til at den understyrer.. Men ingen tvil om at RSR er tingen å ha nei.. :)

Men jeg må ha bedre dekk også ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig at de siste RSR skeptikerene nå har innsett hva som gjelder hvis man skal ha et velsortert og bra bolt-on kit på en 116 bil. Neste steg blir og ta den helt ut og dumpe torsjonstavene til fordel for rene coilovere, jeg er ganske sikker på at det er mer og hente. Min erfaring med Ron sine biler på Ringen er at bilene med kitet montert absolutt har godt av det grøvre stabstaget bak i tillegg til det grøvre foran. Sikkert smak og behag, men det er nå min mening.

Hvordan regner man forresten på fjærstivheten når man kjører med både torsjonstaver og hjelpecoilover? Hvordan blir regnestykket? Blir det en lineær eller en progressiv kurve når man adderer sammen disse fjærene? Har kladdet litt og satt opp noen vektorer men skjønner ikke helt hvordan denne formelen skal se ut.

PS) Hvis noen har en hel og pen 75TS for salg, si ifra til meg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har intet forklaringsproblem, det er heller bruker og innehaver av prøveskilt som skal sette seg inn i regelverket. Nuvolari har ett innlegg som er grei lesning og kort lesning. Det er ett detaljert og omfattende regelverk for hvordan prøvekjennemerler skal brukes og ikke. Klubben skal ikke slippe til biler uten fullgod forsikring på bane, for bilens eier er de kanskje greit å gamble, ikke for andre skadelidende.

Får man forsikret en vanlig gatebil for bruk på bane?

Hvor mange av de som møtes på banetreff har slik forsikring?

Hva med forhandlere som skal teste en av sine biler på banen kan de bruke årskjennemerke (prøveskilt)? De har jo ofte full kasko på skiltene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig at de siste RSR skeptikerene nå har innsett hva som gjelder hvis man skal ha et velsortert og bra bolt-on kit på en 116 bil.

:)  Det er flere.      Den er bra, men best?  Skal jeg gjøre noe, kommer jeg til å hoppe over det stadiet, tror jeg.. Fjærben med Trax-Spax dobbeljusterbare dempere,   adios.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig at de siste RSR skeptikerene nå har innsett hva som gjelder hvis man skal ha et velsortert og bra bolt-on kit på en 116 bil.

:)  Det er flere.      Den er bra, men best?  Skal jeg gjøre noe, kommer jeg til å hoppe over det stadiet, tror jeg.. Fjærben med Trax-Spax dobbeljusterbare dempere,   adios.. :)

Det er bra NOK i alle fall.. Dvs at du må ha slicks for å dra skikkelig utbytte av veigrepet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda Ola, den er meget bra og kan anbefales.  Selv føler meg ikke helt i mål med det, kanskje hadde likt systemet bedre med Spax dempere. Det får bli mitt problem å løse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg gjøre noe, kommer jeg til å hoppe over det stadiet, tror jeg.. Fjærben med Trax-Spax dobbeljusterbare dempere,   adios.. :)

Ikke hopp over så mange stadier at du helt glemmer og bruke bilen din nå da, Gabor. ;) Hiv inn bur og 4-punkt og bli med i klubbserien før gikta setter inn!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man forsikret en vanlig gatebil for bruk på bane?

Såfremt forsikringsvilkårene dine ikke har en klausul som utelukker all form for ferdighetskjøring på bane, ja. Men skjer det noe så vet både politiet og forsikringselskapene at det sjeldent kjøres i fartsgrensen under ferdighetskjøring (de er ikke alltid like dumme). Avkortning har skjedd og kan skje igjen. Hver og en deltaker må sjekke sine forsikringsvilkår for og være helt sikker. Jeg tror på en måte at man skal være glad at kjøringen kan gjøres i den form som den gjøres i dag, fremtiden tror jeg dessverre blir ganske usikker med tanke på innblanding fra både myndigheter og bilsportsorgan, derfor er det usedvanlig viktig at banegruppa jobber for best mulig sikkerhet for både deltagere og tilskuere. Lære og kjenne bilen under trygge og sikre omgivelser og reise hjem med et stort smil om munnen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har en oljetrykkgiver til Jaeger liggende? Jeg trenger dette om jeg skal få kjørt på Rudskogen i neste uke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...